TOPlist

Test BMW i8 Roadster: ozvěny budoucnosti

Píše se rok 2011 a automobilka BMW představuje na autosalonu ve Frankfurtu koncept, který se jmenuje BMW i8. To je dlouhých 7 (!) let zpět. Tenkrát auto vypadalo neuvěřitelně futuristicky. O pár let později se model i8 opravdu dostal do prodeje. V téměř nezměněné podobě od toho, co jsme mohli vidět na autosalonu.

Přichází rok 2017 a BMW odhaluje novou karosářskou variantu – dvoumístný roadster. Teď máme rok 2018 a BMW i8 roadster, ač téměř jako nezměněné auto oproti roku 2011, stále vypadá jako auto z daleké budoucnosti.

Stále fešák, co říkáte.

Historická úloha

Proč vůbec BMW i8 vzniklo? Kdyby inženýři v BMW chtěli postavit brutální sporťák, mohli by to udělat velmi jednoduše. Jenže tehdy se v Mnichově dívali dále do budoucnosti. Do budoucnosti, se kterou se právě teď střetáváme a která přijde v následujících 2-3 letech. Potřebovali totiž ukázat, že hybrid může být zábavné auto. Že motor o objemu 1,5 litru a se třemi válci může být tím nejlepším motorem, jaký jste kdy řídili. Že se není třeba budoucnosti obávat, že se naopak můžeme na budoucnost těšit. Dnes můžeme jen smeknout nad tímto nadčasovým rozhodnutím. Protože kdo měl možnost se svézt s tímto autem, respektive s tímto motorem, ten se musí na budoucnost těšit. Ale pojďme popořadě.

Je jasné, že u tohoto auta se hodně hraje na efekt.

Design

Úkolem auta je zaujmout a to se mu daří na 100 %. Tohle je přesně ten typ auta, který nutní kolemjdoucí vytahovat smartphony a pořizovat fotky. A co teprve, když se otevřou dveře a stáhne se plátěná střecha. Wow efekt 100 % zaručen úplně u každého. Rozklikněte si fotografie a každou nechte na sebe chvíli působit. Efekt je ale doplněn i efektivitou. Nemalá část auta je vyrobena z karbonu, velký důraz je kladen na aerodynamiku. I přes přítomnost těžkých baterií je pohotovostní hmotnost vozu 1595 kg.

Díky funkční aerodynamice lze jet bez střechy i vysokou rychlostí.

Co ten motor?

Jak je to tedy s pohonem auta? O pohon zadních kol se stará benzínový tříválec o objemu 1,5 litru. Ale nejde o žádné ořezávátko. Spalovací motor nabídne 170 kW (231 koní) při 5800-6000 otáčkách. Pohon předních kol má pak na svědomí elektromotor s výkonem 105 kW. Každý z motorů se tak postará o jednu nápravu, jejich výkon tak stačí sečíst a dostanete se k číslu 275 kW (374 koní). To že jde o čtyřkolku je z popisu jasné.

Přední kola pohání elektromotor, zadní 1,5litrový tříválec.

Elektromotor čerpá energii z lithium-iontového akumulátoru s kapacitou 11,6 kWh. Teoretický dojezd jen na elektřinu je 53 km, v praxi pak podle způsobu jízdy počítejte spíše s 30-40 km. Nejčastěji se ale budete pohybovat v hybridním režimu, kdy bude v provozu i spalovací motor. Udávaná kombinovaná spotřeba 2,1 litru benzínu na 100 km znamená, že pojedete krátkou trasu a plně využijete možnosti elektromotoru. Ostatně, pokud budete využívat jen elektromotor, tak vlastně ani benzín potřebovat nebudete. Čistě na elektřinu umí jet roadster rychlostí až 120 km/h. Když zapracují oba motory, umí se roadster rozjet až na 250 km/h. Na 100 km/h zrychlí i8 bleskově. Řečí čísel jde o 4,6 sekundy, pocitově je to rychleji, než řeknete “smartmania”.

Za tímhle autem se každý otáčí.

Nabíjení

Baterii můžete dobíjet třemi způsoby. Při jízdě se baterie začne dobíjet vždy, když začnete brzdit nebo zpomalovat. Elektromotory rekuperují a energie, která by se proměnila v teplo, se v podobě elektřiny uloží do akumulátorů. Částečně může baterie dobíjet i spalovací motor – to je druhý způsob dobíjení. Třetí způsob je z elektrické zásuvky. Nabíjecí výkon je ovšem omezený. Kapacita baterie je malá, takže na rychlodobíjení z 50kW stanic zapomeňte. Nabíjení do 80 % kapacity baterie vždy zabere minimálně 2 hodiny, pokud budete dobíjet do 100 %, tak počítejte s cca čtyřmi hodinami. Dobíjet lze u veřejných dobíjecích stanic, z domácího Wallboxu, ale i z běžné 230 V zásuvky.

Nabíjet lze jen “pomalu”. Rychlé připojení DC není k dispozici.

Infotainment

Nic nestárne tak rychle, jako interiéry aut. I při usednutí dovnitř tohoto “ufouna” se najednou cítíte velmi civilně a poznáte, že auto je s námi už několik let. Infotainment je na chlup stejný, jaký najdete třeba v BMW i3 nebo BMW 740e, které už z našich článků znáte. Zobrazení tak probíhá na displeji s úhlopříčkou 8,8″ a rozlišením 1280 x 480 bodů. Ovládání je stejné jako u všech BMW, jednoduché, přehledné a intuitivní. Tohle BMW umí. Co je velkým zklamáním interiéru, to jsou odkládací místa. Sednete si do auta nemáte kam odložit ani peněženku, ani telefon. Kapsy ve dveřích neexistují, držák na nápoje je vhodný jen pro menší telefony, loketní opěrka pak není ideálním místem. Vyřešíte to tak, že si věci položíte na zem vedle sedačky. Stejně sedíte skoro na zemi.

Sedačky jsou naprosto fantastické. Odkládací prostory citelně chybí.

Když jsem nakousl to nastupování – to se dá docela dobře natrénovat. Do auta musíte jako do motokáry – napřed nohy, potom zadek. Je to opačný postup, než u běžného auta, ale funguje to. Takže do auta zmizíte celkem elegantně. Vystupování pro nás, starší pány s bříškem, je o něco složitější. Nohy ven a pak se vymrštit. No, není to ono. Ale za ten efekt to stojí.

Kdo někdy seděl v BMW, bude zde jako doma. Systém už je pár let identický, stejně jako aplikace pro smartphony o které jsme psali u BMW i3.

Za zmínku jistě stojí i head-up displej, který promítá důležité informace přímo před řidiče. V autě budoucnosti je to nutnost.

Maličký volant nebudete chtít pustit z ruky. Jezdit víc, rychleji, divoce.

Jak jede

To nejlepší na celém autě je samozřejmě jízda. Sedíte prakticky na zemi, máte tak nízko těžiště, že auto se prakticky vůbec nenaklání – ani nemá kam. Je neustále přilepené k silnici. Převodovky má auto dvě – spalovací motor má klasický šestistupňový automat, přední elektromotor má k dispozici 2 rychlosti. Tak či tak stačí zatlačit pedál do podlahy a auto vystřelí vpřed. Pokud jedete velkou pilu, je třeba myslet na to, že silný motor na zadních kolech by uměl zadek vytlačit ven. Ale v tomto případě zasáhne stabilizace, takže i v zatáčce může mít plyn až na podlaze a přední kola se postarají o neuvěřitelné zrychlení i v místech, kde na vás působí boční přetížení. Díky použití pevného karbonu se auto ani trochu nekroutí. Tohle je zkrátka paráda.

Vysoké boční prahy komplikují vysedání z auta. Naskočení dovnitř se dá natrénovat.

Cestování bez střechy si zamilujete. Jelikož jde o roadster s propracovanou aerodynamikou, je jízda i ve 150 km/h bez střechy pořád příjemná a snesitelná ani v mnohem větších rychlostech do kabiny nepříjemně nefouká. Se střechou je možné manipulovat i za jízdy – do 50 km/h. Její pohyb je bleskový, trvá cca 12 sekund, jak můžete vidět na videu níže.

TOP!

Vůbec je celá jízda skvělá. Bude vás opravdu bavit řídit. Neustále budete tlačit plyn až k podlaze a užívat si tuhle jízdu. To jak auto fantasticky zrychluje, jak projíždí zatáčky, jak se drží asfaltu. Jízdu v tomto autě by měli psychiatři měli předepisovat místo antidepresiv. Určitě by to fungovalo.

Zpátky na zem

Když se pokocháte a začnete uvažovat o nákupu, stačí jeden pohled do ceníku. Auto tak jak jej vidíte na obrázcích vyjde na 4 708 729 Kč. A to je sakra hodně. Za tyhle peníze můžete mít skvělý supersport s brutálním osmiválcem a téměř dvojnásobným výkonem. Většina zákazníků tak zatím sahá po těch ryzích sporťácích, ale v BMW asi tušili, že na i8 nezbohatnou. Auto mělo být předělem mezi minulostí a budoucností. Úkolem auta je ukázat, že maloobjemový tříválec doplněný o elektromotor může fantasticky jezdit, může to být zábava, emoce, rychlost, láska. A to se povedlo na 100%. Gratulujeme!

BMW i8 Roadster

BMW i8 Roadster
9.3

design vozu

10.0/10

vzhled a zpracování interiéru

8.0/10

propojitelnost s telefonem

10.0/10

dojezd a výdrž baterie

8.5/10

jízda

10.0/10

Klady

  • jízdní vlastnosti
  • projev motorů
  • design
  • wow efekt
  • úsporná jízda

Zápory

  • cena
  • vystupování z auta
  • odkládací prostory
  • miniaturní zavazadelník
  • pouze pomalé dobíjení
Autor článku Vratislav Klega
Vratislav Klega
Milovník automobilů, chytrých hračiček, gadgetů. Analytik každým coulem, který miluje matematiku, fyziku a sociální sítě.

Kapitoly článku