Sledujte nás na YouTube

Blíží se Tesla Semi: elektrický tahač, který to nebude mít snadné

Americká automobilka Tesla má v současné době na trhu tři elektromobily – Model 3, S a X, které se soustředí primárně na osobní dopravu. Elon Musk, spoluzakladatel společnosti, však již nějakou dobu slibuje vstup do dopravy nákladní, k čemuž má sloužit dosud nepředstavený tahač poháněný, jak jinak, než jen a pouze elektřinou.

K odhalení tahače zvaného Tesla Semi by mělo dojít v průběhu září, a podle informací agentury Reuters by měl být schopen při plném naložení překonat vzdálenost 320 – 480 kilometrů na jedno nabití. To není v porovnání s 1600 kilometry na jednu nádrž u dieselových tahačů příliš mnoho, podle odhadů by si i tak mohl tento stroj najít na trhu místo.

Ve Spojených státech totiž tvoří trasy s délkou mezi 160 a 320 kilometry okolo 30 procent silniční nákladní dopravy, využití by tedy mohl najít v tomto segmentu. Do karet hrají Muskovi také stále aktuálnější nařízení s cílem snižovat emise, ale i menší nároky na údržbu a provoz elektromotorů, což představuje úsporu pro dopravní společnosti v oblasti servisování. Nevýhodou je pak pořizovací cena, kdy podle výzkumníků z univerzity Carnegie Mellon mohou pouze baterie pro elektrický tahač stát tolik, co celý nový tahač s dieselovým pohonem.

Pro přepravní společnosti je také zmíněný dojezd na hraně ekonomické výhodnosti, pro začátek to tedy nebude mít Semi lehké, neboť se současnou technologií by zvyšování dojezdu znamenalo zmenšování prostoru pro přepravu zboží, a tím zvyšování provozních nákladů. Teslu také čeká konkurenční boj se společností Daimler, největším výrobcem kamionů, který také chystá svůj vlastní elektrický tahač. Více podrobností se dozvíme v průběhu září.

David Preiss

Student vysoké školy žijící v Praze. Rád zkouší nové věci a neustále šilhá po novém telefonu, i když ho nepotřebuje. Fanoušek Elona Muska a jeho projektů, především pak vozů Tesla. Rád běhá, plave a odpočívá na gauči.

11 komentářů

  1. DLC pro ATS?:)

  2. 18650 (neregistrovaný)

    Li-Ion 18650 zachrání lidstvo?!

    • zkill (neregistrovaný)

      No určitě ne ty mizerné články od Panasonicu které dává Musk do těch svých přibližovadel. Ale takové Sony Konion (VTC5/6) nejsou vůbec k zahození.

  3. Kott02 (neregistrovaný)

    Blbost předražený tahač bez dojezdu, v Evropě nemyslitelné. Ať si to nechají v usa.

  4. lerion (neregistrovaný)

    Jedna vec je dojezd. Ok, tak to nebude moct jet 1600 km, ale kolem ctvrtiny. Ok, sice nevim kam tim co chteji vozit, ale dejme tomu.
    Co ale vidim jako problem je doba nabijeni. Kdo si koupi neco, co je vyrazne drazsi, ma ctvrtinovy dojezd a minimalne stejne douhou dobu po kterou to jede se bude i nabijet? Nebo to daji pekarum, kteri rano rozvezou rohliky po centru mesta (protoze dal to nedojede), pak to pichnou na nabijecku a budou doufat, ze do rana bude dojezd zase zpet? No, to bude jiste velmi efektivni a ekologicke reseni…

    Kez by se technologicke firmy zacaly soustredit na nova reseni misto omylani dokola toho sameho, evidentne ne uplne funkcniho?

    • lister0 (neregistrovaný)

      No, kdybys četl článek, tak by ti neuniklo, že 30% dodávek kamionem je na krátkou trasu. Tolik k tvému povzdechu, že nevíš kam tím co chtějí vozit. Nicméně jsem stejně jako ty vůči tomuto projektu celkem skeptický. Hlavně ta cena. Každopádně tam musí být nějaké eso nebo dezinformace ohledně ceny, protože se mi jinak nechce věřit, že by to v Tesle poslali na trh.

      • FSH (neregistrovaný)

        jde spíše o to, že kamion přiveze, vyloží a zase naloží a jede. Tady musíš přidávat ještě prostoje díky nabíjení….

      • lerion (neregistrovaný)

        lister0: Kdybys muj prispevek cetl poradne (ano, ja clanek cetl, dekuji za optani). Aby se ti investice do nejake veci vyplatila, potrebujes ji idealne co nejvice protezovat. Takova dodavka nebo kamion je tak nejlepsi, kdyz je furt v zaprahu a furt v pohybu. Tady ale priblizne stejnou dobu co bude rozvazet naklad (a je jedno zda pred celou Evropu nebo jen na druhy konec mestecka) se bude muset i dobijet a ted stat a tedy nevydelavat.

        Ktery blazen si to koupi? Snad se zas vlady nezblazni a nezacnou to dotovat…

    • blept (neregistrovaný)

      Baterie se nabíjí minimálně stejně dlouho jako fungují?

  5. Tony (neregistrovaný)

    Ahoj, no já bych to tak černě neviděl :-) spíš jen do tmavě šedé. Na vykládce a nakládce se píchne do zásuvky a má vystaráno, ještě navíc může šetřit svou elektriku když si jí nevratně vypůjčí u zákazníka. A to už se vyplatí :-) možná cena za km bez amortizace kterou raději nikdo zatím nepočítá. Mám za to, že se za nedlouho na trhu objeví revoluční článek s dobou nabíjení v řádu minut i pro takto velkou kapacitu a je z jedné tisíciny vystaráno (už je dostatečné množství surovin na velkovýrobu baterek :-))

    • Tony (neregistrovaný)

      už “jen” mít dostetk surovin na baterky, vypadlo mi tam písmenko a to mění celý význam věty…

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *