Vše se dnes točí kolem reklamy. Neustále se vyvíjí a investuje se do ní stále více a více peněz. Společnosti přicházejí s novými způsoby, jak zjistit nákupní preference svých potenciálních i stávajících zákazníků. Co je ale moc, to je zkrátka moc. Jeden z nejnovějších způsobů zjišťování potřeb zákazníků jde skrze chytré televize, které zaznamenávají vše, co sledujete. Údajně se zatím jedná pouze o USA.
Miliony užiavatelů v ohrožení
Ve zkratce se jedná o ukládání všeho, co uživatelé těchto televizí sledují, hrají nebo streamují. Nejedná se pouze o samotnou televizi, ale rovněž o všechna zařízení, která byste si s televizí propojili. Jinými slovy, ani hry hrané přes Xbox nebo PlayStation tomu neuniknou. Výrobci se pochopitelně nejvíce zajímají o to, které reklamy jste zhlédli do konce a které ihned přepnuli. Dle toho se dá vysledovat kvalita reklamy a také nákupní preference dané cílové skupiny.
Technologie, o které je řeč se nazývá automatické rozpoznávání obsahu a poskytuje ji například společnost Samba TV. Ačkoliv se to může zdát úžasné a fascinující, je to částečně děsivé. Určitě bych nechtěl aby moje televize věděla o všem co sleduji, co hraji a posílala to na server, kde by se vše vyhodnocovalo.
Samba TV pochopitelně uvádí zaběhlou frázi, kterou jsme již slyšeli například v podání Facebooku. Technologie má za úkol poskytnout svému uživateli relevantní reklamy, šité na míru. Bude se vám tedy zobrazovat pouze takový obsah, o který jevíte zájem a mohl by pro vás být užitečný. Z praxe ale víme, že něco takového zkrátka úplně nefunguje. Útěchou může být alespoň fakt, že se zmíněna funkce dá vypnout, ale stejně bych tomu moc nevěřil.
Je možné takovou funkci vůbec vypnout?
Nejjednodušším způsobem, jak se nenechat sledovat je samozřejmě odpojení televize od internetu. Bohužel to má háček, respektive háčky. Bez internetu je vám chytrá televize k ničemu. Nepoběží na ní aplikace a vlastně tomu můžete přestat říkat chytrá televize. Navíc je zde pořád riziko, že jakmile televizi připojíte zpět k internetu, tak i přes vypnutou funkci sledování nemáte jistotu, že data nebudou odeslána na server.
Doufejme, že se v budoucnu podobný špehovací software nedostane také do TV prodávaných v České republice.