TOPlist

Autonomní vozidlo usmrtilo chodce. V ostře sledovaném procesu padl verdikt

Muž řídící automobil pro společnost Uber
  • Řidička Uberu Rafaela Vasquez způsobila smrtelnou nehodu v autonomním vozidle
  • Od soudu odešla s tříletou podmínkou
  • Samotný Uber nebyl prokuraturou obviněn

S příchodem autonomních vozidel velmi často padá jedna logická otázka – kdo je na vině v případě dopravní nehody? Pokud má řidič nad vozidlem plnou kontrolu, není o případné vině pochyb, avšak pokud jen sleduje, jak se vozidlo dopouští přestupku či trestného činu, jaký je jeho podíl viny? Tuto složitou otázku v tomto článku patrně nerozhodneme, avšak ani nemusíme – soud ve Spojených státech to již učinil za nás.

3 roky podmíněně za srážku chodce

V roce 2018 srazilo autonomní vozidlo Uberu 49letou ženu Elaine Herzberg z města Tempe v Arizoně. Ta na následky zranění zemřela, přičemž z nehody byla obviněna záložní řidička dopravní společnosti Rafaela Vasquez, která měla celou situaci přímo před očima. Pravděpodobně se jedná o vůbec první případ, kdy při usmrcení člověka hraje roli autonomní vozidlo, tudíž případ byl velmi bedlivě sledován. Nyní konečně soud rozhodl o vině a trestu, který se minimálně pro USA může stát precedentem, na základě kterého budou soudy rozhodovat i v dalších podobných případech.

Rafaela Vasquez neodešla nevinná, avšak rozsah jejího trestu vyvolává rozpaky – soud jí totiž uložil tříletou podmínku. Prokurátoři ji označili za „oči a uši“ vozidla, tudíž podle nich by měla nést plnou odpovědnost, přičemž policie se k tomuto klonila také, neboť podle jejího šetření se Vasquez nevěnovala vozidlu, ale sledovala televizní pořad Hlas. Vyšetřovatelé došli k závěru, že automobil sice v autonomním režimu zaregistroval možnou srážku s objektem, avšak nezabrzdil, neboť Elaine Herzberg nerozpoznal jako člověka. Obviněná posléze brzdu sešlápla, nicméně kolizi už nešlo zabránit. Obvinění, že se plně nevěnovala řízení, popírá a nehodu zdůvodnila jako chvilkovou nepozornost v kritickém okamžiku.







Nepřehlédněte

Autonomní auto Google způsobilo první nehodu: Umělá inteligence špatně odhadla situaci

Prokuratura zároveň zavrhla možnost obvinit také samotný Uber, který se před soud vůbec nedostal. Národní úřad pro bezpečnost dopravy Spojených států amerických nicméně později našel pochybení v bezpečnostních opatřeních Uberu, přičemž potenciální žalobu ze strany rodiny pozůstalých vyřešila společnost mimosoudním vyrovnáním. Uber ovšem pozastavil svůj program pro využívání autonomních vozidel v dopravě a nyní spolupracuje na dalším vývoji se společností Waymo, spadající pod Google.

Autor článku Dominik Vlasák
Dominik Vlasák
Redaktor, cestovatel, fanoušek technologií, Star Wars a dobré kávy.

Kapitoly článku