- Řidička Uberu Rafaela Vasquez způsobila smrtelnou nehodu v autonomním vozidle
- Od soudu odešla s tříletou podmínkou
- Samotný Uber nebyl prokuraturou obviněn
S příchodem autonomních vozidel velmi často padá jedna logická otázka – kdo je na vině v případě dopravní nehody? Pokud má řidič nad vozidlem plnou kontrolu, není o případné vině pochyb, avšak pokud jen sleduje, jak se vozidlo dopouští přestupku či trestného činu, jaký je jeho podíl viny? Tuto složitou otázku v tomto článku patrně nerozhodneme, avšak ani nemusíme – soud ve Spojených státech to již učinil za nás.
3 roky podmíněně za srážku chodce
V roce 2018 srazilo autonomní vozidlo Uberu 49letou ženu Elaine Herzberg z města Tempe v Arizoně. Ta na následky zranění zemřela, přičemž z nehody byla obviněna záložní řidička dopravní společnosti Rafaela Vasquez, která měla celou situaci přímo před očima. Pravděpodobně se jedná o vůbec první případ, kdy při usmrcení člověka hraje roli autonomní vozidlo, tudíž případ byl velmi bedlivě sledován. Nyní konečně soud rozhodl o vině a trestu, který se minimálně pro USA může stát precedentem, na základě kterého budou soudy rozhodovat i v dalších podobných případech.
Rafaela Vasquez neodešla nevinná, avšak rozsah jejího trestu vyvolává rozpaky – soud jí totiž uložil tříletou podmínku. Prokurátoři ji označili za „oči a uši“ vozidla, tudíž podle nich by měla nést plnou odpovědnost, přičemž policie se k tomuto klonila také, neboť podle jejího šetření se Vasquez nevěnovala vozidlu, ale sledovala televizní pořad Hlas. Vyšetřovatelé došli k závěru, že automobil sice v autonomním režimu zaregistroval možnou srážku s objektem, avšak nezabrzdil, neboť Elaine Herzberg nerozpoznal jako člověka. Obviněná posléze brzdu sešlápla, nicméně kolizi už nešlo zabránit. Obvinění, že se plně nevěnovala řízení, popírá a nehodu zdůvodnila jako chvilkovou nepozornost v kritickém okamžiku.
Prokuratura zároveň zavrhla možnost obvinit také samotný Uber, který se před soud vůbec nedostal. Národní úřad pro bezpečnost dopravy Spojených států amerických nicméně později našel pochybení v bezpečnostních opatřeních Uberu, přičemž potenciální žalobu ze strany rodiny pozůstalých vyřešila společnost mimosoudním vyrovnáním. Uber ovšem pozastavil svůj program pro využívání autonomních vozidel v dopravě a nyní spolupracuje na dalším vývoji se společností Waymo, spadající pod Google.