TOPlist

Automobil Audi A7 sám odřídil 885 km na cestě ze Silicon Valley do Las Vegas

Audi na veletrhu CES ukázalo autonomní prototyp modelu A7, který sám zvládl urazit vzdálenost téměř 900 km. Systém sice zatím není tak chytrý jako ten od Googlu, s dálnicemi si ale poradí na výbornou.

Společnost Audi na letošním ročníku veletrhu CES představila prototyp modelu A7, který sám dokázal odřídit vzdálenost 885 kilometrů. Hned na úvod se sluší dodat, že oproti systému od Googlu není autonomní řidič od Audi tak schopný, aby zvládl vyhodnocovat situace na křižovatkách, ale s dlouhými úseky na dálnicích si bez problémů poradí, a to včetně předjíždění dalších automobilů.


Autonomní prototyp modelu A7 při své cestě do Las Vegas

Testovací jízdou ze západního pobřeží Kalifornie do Las Vegas demonstrujeme naši vedoucí roli v oblasti autonomní jízdy,“ říká Prof. Dr. Ulrich Hackenberg, člen představenstva společnosti Audi, zodpovědný za technický vývoj. Dálková zkušební jízda v reálných podmínkách, společná akce Audi, Laboratoře Volkswagen pro výzkum elektroniky ERL (Volkswagen Elektronics Research Laboratory) a koncernového výzkumu, byla zahájena 4. ledna ve Stanfordu. Autonomní Audi A7 urazil celkovou vzdálenost více než 550 mil, což je přibližně 900 kilometrů, rozdělenou do dvou denních etap.

 

Zvládne i předjíždět

Audi použilo v systému výzkumného vozidla A7 nejmodernější techniku, která vykonává veškerou práci řidiče v rozsahu rychlostí od 0 do 70 mil/h (0 až 113 km/h). Automobil, přezdívaný vývojovými pracovníky „Jack“, dokáže autonomně přejíždět z jednoho jízdního pruhu do druhého, nebo předjíždět pomalejší vozidla. Kromě toho zvládne prototyp automaticky zrychlovat a brzdit. Před přejetím do vedlejšího jízdního pruhu, ať na levé nebo pravé straně, přizpůsobí své tempo rychlosti jízdy automobilů v blízkém okolí. Pokud výpočty ukazují, že je vzdálenost i potřebná doba dostatečná, realizuje autonomně řízený automobil Audi rychle změnu jízdního pruhu. 

V hlavní roli senzory a propracovaný software

Zkušební prototyp má k dispozici různé sériově vyráběné senzory, resp. téměř sériové senzory. Radarové senzory s dlouhým dosahem, používané adaptivním tempomatem ACC (adaptive cruise control) a asistentem pro sledování slepého úhlu Audi side assist (ASA), sledují prostor před a za vozidlem. Kompletní přehled o situaci v rozsahu 360° doplňují dvojice radarových senzorů se středním dosahem na přídi a zádi, směřující vpravo a vlevo.

 

V masce chladiče Singleframe a v zadním nárazníku pracují laserové skenery, které poskytují redundantní informace o rozpoznaných detailech statických a dynamických objektů během autonomní jízdy. Jejich technika se již blíží zralosti pro sériovou výrobu a zohledňuje tedy i ekonomické aspekty budoucího využití v sériových automobilech. Videokamera 3D s vysokým rozlišením, která je ukázkou budoucí generace přístrojů v novém Audi Q7, snímá v širokém úhlu prostor před vozem. Čtyři malé kamery na přídi a zádi sledují blízké okolí. Ke všeobecné orientaci slouží navigační data. 

Pokud se blíží okamžik, kdy se systém pro autonomní jízdu dostane na hranice svých aktuálních schopností, vyzve s dostatečným předstihem řidiče, aby z bezpečnostních důvodů převzal opět řízení, a to barevnými diodami LED u paty čelního okna, ukazatelem v informačním systému řidiče, výzvou na speciálním displeji centrálního ukazatele stavu systému CSI (Central Status Indicator) a akustickým signálem. Pokud řidič všechny tyto signály ignoruje, aktivuje systém výstražná světla a uvede vůz do stavu minimálního rizika, což je většinou zastavení vozidla na pravé krajnici.

Tip ke čtení – Audi TT s futuristickou přístrojovkou se začíná prodávat v ČR: Palubní systém pohání NVIDIA Tegra

Novináři, kteří se zúčastní dálkové testovací jízdy o délce 885 kilometrů, absolvovali před několika týdny výcvik na testovacím polygonu Volkswagenu v Arizoně. Na cestě ze západního pobřeží do Las Vegas se řidiči střídají za volantem po etapách dlouhých přibližně 160 kilometrů. Pro jistotu seděl po celou dobu jízdy na sedadle spolujezdce profesionální testovací jezdec Audi. V tuto chvíli je příliš brzo na to odhadovat, kdy se podobné technologie objeví v komerčním provozu, nicméně už teď je jasné, že nás v tomto odvětví čeká pestrá budoucnost.

Autor článku Jiří Hrma
Jiří Hrma
Zakladatel a šéfredaktor SMARTmania.cz, fanoušek moderních technologií a chytré domácnosti, cestovatel, milovník elektronické hudby a vyznavač extrémních sportů.

Kapitoly článku