TOPlist

Test Audi A7: takový skoro vlajkový

Pořád se mluví o tom, že u aut neprobíhá žádná revoluce, v principu pracují poslední desítky let pořád stejně. A do značné míry je to pravda. Na trh přichází nové Audi A7, které zažité zvyklosti do velké míry mění. My jsme se na něj podívali.

Není to liftback? Audi jej nazývá sportback a mluví o karoserii jako čtyřdveřové kupé. Tak se v tom vyznejte.

Audi A7 v testu: vlajkový model pro lidi

Jaké je místo A7 v portfoliu Audi? Po Audi A8 je to vlastně nejvyšší „non-SUV“ model. Do velké míry z A8 vlastně vychází. Jenže zatímco A8 je auto určené pro prezidenty, předsedy vlád a generální ředitele velkých korporací, A7 je určeno pro „běžnější“ spotřebitele. Kteří si auto chtějí řídit sami, ale zároveň požadují to nejlepší.

Design do velké míry vychází ze studie Audi Prologue, která byla představena v roce 2014. A už při pohledu na auto je jasné, že designéři mohli jít zcela novým směrem než v uplynulých desetiletích. Třeba jen světlomety využívající svítící a nesvítící segmenty (0 a 1) jsou jasným odrazem digitální doby. Naživo vypadá auto majestátně a futuristicky. To se povedlo.

Pod kapotou

Ať už si vyberete jakoukoliv novou Audi A7, vždy půjde o hybridní model. Všechny vozy jsou totiž vybaveny elektrickým motorem. Jde o tzv. mild hybrid, to znamená, že auto nemůže být poháněno čistě jen elektřinou. Elektromotor zde nahrazuje funkci startéru, pomáhá brzdit, tedy rekuperuje (s výkonem až 12 kW) a zajišťuje běh při tzv. jízdě setrvačností. Až do rychlosti 160 km/h totiž může jet vůz s vypnutým spalovacím motorem.

Jak to funguje? Zkrátka když není potřeba výkon spalovacího motoru, tak se vypne a auto jen plachtí. Typický příklad – jedete po dálnici 130 km/h a blížíte se k městu, sundáte nohu z plynu, spalovací motor se vypne a vy dál plachtíte bez motoru. Potřebujete náhle zrychlit? Jen dotek na plynový pedál zajistí, že spalovací motor okamžitě naskočí a hned zatáhne. Funguje to zkrátka skvěle. Podle Audi tento systém v reálném provozu dokáže snížit spotřebu až o 0,7 litru na 100 km.

Nové Audi A7 je vždy hybrid.

Naše průměrná spotřeba se zastavila na čísle 9,3 litru, což je vzhledem k tomu, že jde o přeplňovaný benzínový třílitrový šestiválec s objemem 3 litry, slušná hodnota. Kdybychom jezdili méně dynamicky, asi by bylo možné jít ještě o nějaké 2 litry dolů. O přenos síly na vozovku se stará sedmistupňová převodovka S tronic a poháněna jsou všechna čtyři kola.

Průměrná spotřeba by šla snížit, ale motor a podvozek vybízí k dynamické jízdě.

Malá A8

Po usednutí dovnitř vám okamžitě dojde, že A7 se skutečně inspiruje vlajkovým modelem A8. Sedadla jsou velká, pohodlná. Mají velmi příjemnou masážní funkci a v horkých letních dnech oceníte jejich odvětrávání. Kůže sedadla tak příjemně chladí a záda se vám nepotí. Také volant pochází z Audi A8. A především středový tunel, který je naprosto wow.

Sedadla jsou větraná a s masáží. To chcete.

Tunel je tvořen dvěma displeji. Ten horní s úhlopříčkou 10,1“ je určen pro ovládání infotainmentu a celého nového systému Audi connect. Spodní displej je menší – s úhlopříčkou 8,6“ a slouží jednak pro ovládání systémů auta, jako je třeba klimatizace, správa jízdních asistentů, ale třeba i rychlých zkratek – třeba spuštění navigace „domů“ na jedno kliknutí.

Interiér silnou stránku vozů Audi. Vše je ergnonomicky dokonale zvládnuté, materiály parádní, vše najdete tam, kde to čekáte, chod všech ovladačů a čudlíků je zkrátka perfektní.

Z počátku jsem se bál, jak se bude ovládat vše jen pomocí dotykového displeje, ale vlastně si nebylo vůbec třeba na nic zvykat. Systém reaguje bleskově, ovládání je maximálně intuitivní. Haptická zpětná vazba jasně dává tušit, jestli jste ikonu zmáčkli nebo ne. Mimochodem je možné nastavit i intenzitu stisku. Buď můžete mít zvoleno, že na ikony klikáte stejně jako na smartphonu, nebo je možné navolit, že je třeba ikonu domáčknout. Haptická zpětná vazba pak skutečně připomíná to, že mačkáte reálné tlačítko. Já nakonec zvolil volbu jednoduchého klikání.

Volant dostalo Audi A7 z vlajkového modelu A8.

Často jsem dostával dotazy, zda mě displeje neruší při jízdě, když hledám nějakou funkci, ale došlo mi, že při jízdě displeje prakticky nepoužívám. Základní funkce, jako je zadávání cíle do navigace, ovládání telefonu, přehrávání médií a rádia nebo nastavení klimatizace ovládám hlasem a česky, takže není důvod se na displej ani dívat, ani na něj sahat. A dokonce ani při navigování není potřeba odklánět zrak ze silnice, protože head-up displej promítá vše do vašeho zorného pole.

Audi interiéry opravdu umí.

Audi Connect: téměř dokonalý

Celý infotainment v Audi A7 byl přepracován a z toho, co znáte třeba z Audi A3 nezůstal kámen na kameni. Hlavní změnou je to, že Audi connect je jaksi rozpuštěn do celého infotainmentu, takže není třeba jej nějak zvlášť aktivovat. Vyhledáváte cíl v navigaci? Navigace si samá umí sáhnout na Google, není k tomu třeba nic speciálně spouštět. Zůstal přístup k RSS kanálům, Twitter, předpověď počasí a další on-line funkce.

Co je mnohem důležitější, ovládání všech funkcí je teď mnohem jednodušší. Zatímco stará verze procházela jen jakousi evolucí a on-line funkce zde byly naroubované, je vidět, že nový infotainment se od začátku stavěl modulárně. Jak moc modulární je, to dokazuje i možnost si individualizovat ikony na obrazovce, takže si je můžete poskládat dle libosti. A abyste si nemuseli vždy vše znovu nastavovat, umí si Audi A7 zapamatovat až 7 řidičů a vyvolat jejich volby. Individualizovat lze až 400 parametrů.

Do části „connect“ stojí za zmínku ještě přidat, že nové Audi A7 podporuje službu Car-to-X. Nejde o systém vyvinutý Audi, ale jedná se o standard, který podporuje více automobilek. Jde o cloud, do kterého auta ukládají informace o dění na silnici. A samozřejmě si data odtud stahují.

V praxi to bude vypadat tak, že pokud se autům s tímto systémem aktivuje nějaký asistent, třeba ABS nebo ESP, nejrychlejší režim stíračů, automatická aktivace výstražných světel (aktivovaná prudkým bržděním), aktivace mlhových světlometů a podobně, uloží se tato informace na server a ostatní auta, která se blíží k tomuto místu budou včas upozorněna na to, co se děje. O tomto systému se mluví už dlouhé roky a konečně se začínají objevovat reálná auta, což opět povede k vyšší bezpečnosti na silnici.

Co jsou ty černé obdélníčky? Kromě radaru adaptivního tempomatu je A7 vybaveno laserovým skenerem.

Jízdní asistenti

Audi A7 přichází s celkem 39 asistenčními systémy a částečně také s umělou inteligencí. Právě tou začneme: nové Audi A7 umí samočinně zaparkovat na parkovací místo, nebo do garáže. Řidič přitom ani nemusí sedět ve voze, funkci je možné ovládat přes chytrý telefon. Systém senzorů, radarů, skenerů a laserů pak zajistí bezpečné parkování. Zní to skvěle? Má to jeden háček. Funkce Audi AI remote garage pilot, jak se funkce oficiálně jmenuje, bude k dispozici až ke konci letošního roku. Jakmile ale vůz funkci získá, určitě se na ni ještě podíváme.

Všechny další asistenty pak ukazují, jak moc se přibližují vozidla autonomní jízdě. Systém umí číst dopravní značky, takže ví, kde je povolena jaká rychlost. Stačí tak tempomat nastavit na 130 km/h a o více se nemusíte starat. Pokud je snížení rychlosti, auto si samo přibrzdí na legální rychlost. A nejen to. Adaptivní tempomat pracuje i s mapovými podklady, takže pokud se blížíte k ostré zatáčce, křižovatce či jinak nebezpečnému úseku, sám sníží rychlost.

V nastavení vozu je pak možné nastavit, jak citlivý tento systém má být. Vyzkoušel jsem si takto delší jízdu a bylo to velmi uklidňující, když není třeba hlídat každé omezení, zpomalení, či prudkou zatáčku v místě, kde to neznáte. Neříkám, že bych takto chtěl jezdit pořád, ale že je ta možnost k dispozici je skvělé.

Jako ve dne. Světlomety HD Matrix generují intenzivní světlo. Mimo obec jezdíte pořád na dálkové, ostatní účastníci silničního provozu jsou “zatmaveni”, takže je neoslňujete. Funguje to na výbornou.

S tím jak auto umí držet odstup od vozu před vámi, varuje vás před prudkým brzděním, umí vás udržet v jízdním pruhu a mnoha dalšími asistenty jsme opravdu jen blízko tomu, aby po dálnicích a dobře značených cestách auta řídila sama. Tedy můžou. Pořád máte tu možnost svézt se a užít si jízdu.

V noci udělají světla po odemknutí efektní animaci.

Jdeme si to užít

Ale konec technologiím a asistentům. Jak auto jezdí? Že je něco jinak poznáte po prvních pár metrech. Auto je až nečekaně agilní a mnohem obratnější, než byste kdy čekali. No, nejsou to žádná kouzla. Audi A7 má totiž natáčecí zadní nápravu. Při jízdě nízkou rychlostí se natáčejí v opačném směru, než přední kola, takže usnadňují parkování, otáčení a výrazně zvyšují agilitu. Od rychlosti 60 km/h se pak natáčejí ve stejném směru, jako kola přední. Přejíždění z pruhu do pruhu je tak výrazně plynulejší a rovněž průjezd zatáčkami hladší. Těžko se to popisuje, zkrátka vám přijde, že auto je mnohem obratnější s výrazně větší chutí zatáčet. Tohle je rozhodně velká lahůdka.

Zadní kola se umí také natáčet.

Testovací vůz byl vybaven velkými 20“ koly, jízda je však maximálně komfortní. Může za to vzduchový podvozek, který umí vyžehlit i rozbité české okresky. Vzduchový podvozek má navíc tu výhodu, že umí auto snížit při vyšších rychlostech a naopak, když jedete po horší cestě, je možné auto zvýšit.

Třílitrový šestiválec s výkonem 250 kW v kombinaci s pohonem všech kol pak zajistí, že kdykoliv můžete vystřelit vpřed. Vždyť na stovce je velké kupé za 5,3 sekundy.

Audi A7 je zkrátka dalším důkazem toho, že auta blízké budoucnosti budou skvělá. Rychlejší, komfortnější, zábavnější a bezpečnější. Stačí sehnat 2 688 400 Kč, což je cena testovaného kousku.

Audi A7 Sportback

Audi A7 Sportback
9.3

vzhled a zpracování interiéru

9.4/10

propojitelnost s telefonem

8.9/10

jízda po silnici

9.3/10

technologická výbava

9.6/10

Klady

  • skvělý infotainment
  • jízdní asistenty
  • komfort jízdy
  • zpracování detailů
  • technické fíčury

Zápory

  • spotřeba při dynamické jízdě
  • cena některých příplatků
  • některé funkce zatím nejsou dostupné
Autor článku Vratislav Klega
Vratislav Klega
Milovník automobilů, chytrých hračiček, gadgetů. Analytik každým coulem, který miluje matematiku, fyziku a sociální sítě.

Kapitoly článku