TOPlist

Apple v minulosti aktivně propagoval emulátory her, i Jobs byl jejich příznivcem. Takto představil PlayStation na Macu

Steve Jobs hraje na staré herní konzoli (ilustrační obrázek)
  • Apple nebyl vždycky zaměřený proti herním emulátorům
  • Na přelomu milénia je dokonce aktivně propagoval na své keynote
  • Proti nebyl ani tehdejší ředitel Applu Steve Jobs

Dlouhá léta platila platforma iOS za nepřístupnou pro vývojáře emulátorů starých konzolí. Apple jednoduše nechtěl, aby se v obchodě s aplikacemi App Store objevovaly nástroje, které mohly potenciálně napomáhat k porušování autorských práv. To se změnilo až v poslední době, kdy začala i pro Apple platit nařízení Evropské unie, která jej donutila svůj postoj přehodnotit. Nebylo tomu tak ale vždycky. Paradoxně v minulosti, ještě za časů Stevea Jobse, byl gigant z Cupertina otevřený emulátorům, a dokonce je aktivně propagoval.

Emulátory nebyly u Applu vždy nevítané

V roce 1999, když se Apple chystal oznámit vylepšení pro iMac G3 a nový Power Mac G3 na Macworld Expo, chválil na pódiu Steve Jobs počítače Mac také jako skvělá zařízení pro hraní her. Společně s Phillem Schillerem odhalili přítomným divákům také emulátor Virtual Game Station od Connectix, který byl prvním emulátorem platformy PlayStation, jenž dokázal spustit hry při plné rychlosti na jakékoli platformě. Virtual Game Station byl nicméně uveden jako první na Mac, přičemž jeho funkčnost demonstroval Schiller hraním hry Crash Bandicoot: Warped přímo během keynote.

„Našim cílem je mít nejlepší stroje pro hraní her na světě,“ řekl tehdy Jobs, když porovnával Mac s prvním PlayStationem, jenž byl v té době obecně považován za nejpopulárnější platformu pro hraní her. „Nebylo by skvělé, kdybychom si mohli zahrát některé z těchto titulů taky?“ vznesl Jobs otázku těsně před odhalením Virtual Game Station. „To je fenomenální nápad,“ přizvukoval mu tehdy Schiller.



duke nukem 3D art



Nepřehlédněte

Peklo zamrzlo: Apple oficiálně otevřel dveře emulátorům starých her

Emulátor byl v prodeji za cenu 49 dolarů (cca 2 200 korun bez daně při započtení inflace) a byl kompatibilní pouze s originálními hrami pro PlayStation. Asi není žádným překvapením, že Sony se tato myšlenka příliš nelíbila, a podala proti firmě Connectix žalobu pro porušení autorských práv. Překvapením však bylo to, že společnost Connectix soudní při vyhrála. Japonský gigant tak musel výrobce emulátoru odkoupit, aby jej mohl legálně ukončit.

Autor článku Michael Chrobok
Michael Chrobok
Nestranný fanoušek mobilních technologií, amatérský fotograf, příležitostný sportovec a městský cyklista. Ve volném čase rád cestuje, zahraje si hru, nebo se ponoří do světa Zaklínače či Star Treku.

Kapitoly článku