TOPlist

Apple a nakousnuté jablko: příběh loga, které zná každý

Kalifornská společnost Apple je neodmyslitelně spjatá s osobou Steva Jobse. Jakkoliv to byla persona, která vtiskla duši současnému Applu, je také jeho osoba opředena mnoha mýty. Ačkoli Jobs skutečně mluvil do všech aspektů společnosti, většinu z ikonických věcí nemá na svědomí. Jeho největší devízou totiž byla práce s lidmi – mnohdy drsná a nekompromisní, nicméně přinášející výsledky.

O spolupráci s Applem se pro server 9to5mac.com rozpovídal také Rob Janoff. Designér, který stojí za tím nejcennějším, co má Apple ve svém vlastnictví – tedy logem s nakousnutým jablkem. To, na rozdíl od všemožných produktů, zůstává stále stejné a je na první pohled rozpoznatelné. A také se řadí mezi nejcennější značky světa.

Tohle logo od Roba Janoffa vzniklo už v roce 1977 a v nezměněné podobě jej Apple používal až do roku 1998. A příliš se neliší ani od dnešní verze, u které se změnila pouze barva výplně.
Tohle logo od Roba Janoffa vzniklo už v roce 1977 a v nezměněné podobě jej Apple používal až do roku 1998. A příliš se neliší ani od dnešní verze, u které se změnila pouze barva výplně.

Začátek byl rychlý a strmý

Rob Janoff vyrůstal v kalifornském městě San José, kde vystudoval grafický design. Během počítačové revoluce začínal u marketingové firmy, kterou založil Regis McKenna v Palo Altu. K práci pro Apple se dostal už během několika měsíců poté, co začal pracovat. „Později jsem zjistil, že jsem práci dostal na základě toho, že na rozdíl od ostatních kreativních designérů jsem byl nejvíce konceptuální,” vzpomíná Janoff.

Logo počítače Apple II

Začátky počítačového odvětví vyžadovaly kreativní mysl. Samotný Apple nutně potřeboval vystoupit z davu a začít budovat svou značku. „Můj kreativní ředitel popisoval technickou stránku počítačů, která byla těžko uchopitelná. Proto sem si musel převádět technické pojmy do metafor,” popisuje Janoff. Původní logo Applu v té době bylo velmi těžko uchopitelné – bylo postavené na základě malůvky Sira Issaca Newtona sedícího pod stromem, které namaloval spoluzakladatel Applu Ronald Wayne.

Minulost a současnost

„První věcí, na které jsem se Stevem Jobsem začal pracovat, byl návrh loga a značky, která se toho času umisťovala na audiokazety,” popisuje Janoff začátky práce pro Apple. Jeho logo se poprvé objevilo na veletrhu West Coast Computer Faire v roce 1977, kde se poprvé představil Apple II. I přes to, že měl za úkol vytvořit logo pro počítač, neměl k samotnému stroji přístup. „Steve chtěl vytvořit masově vyráběný počítač. Něco, co byste si koupili v obchoďáku zároveň s kuchyňskými spotřebiči. Myslím, že to ovlivnilo design Applu II,” dodává Janoff.

Nakousnuté jablko v japonském Tokiu

„Několik týdnů jsem strávil s náčrtky různých druhů jablek, abych dostal snadno rozpoznatelnou siluetu. Vykousnutou část jsem dodal proto, aby logo jasně připomínalo jablko, nikoli rajče či třešeň. Později mi kreativní ředitel, který se vyznal v počítačové terminologii lépe než já řekl, že existuje slovo byte, které se podobá slovu bite (kousnout). Takže z toho vznikla hezká náhoda,” řekl Janoff o počátcích loga.

Po Applu bylo všechno jinak

Když Steva Jobse z Applu vyhodili a on si založil novou společnost NExT, potřeboval nové logo. To mu designoval Paul Rand, ke kterému Janoff vzhlížel. „Mám rád smysl pro humor a smysl pro provokaci, která nutí lidi přemýšlet jinak. Je to velmi silný nástroj a umí být ještě silnější, pokud jste dobří natolik, že lidé vaše produkty kupují,” pronesl Janoff. Logo Applu bezesporu tato kritéria naplňuje.

Logo firmy NeXT

Když dojde na Janoffův vztah k jeho nejslavnějšímu výtvoru, naladí se na sentimentální vlnu. „Jsem velmi šťastný a hrdý, když to logo někde vidím. Když jsem obklopen notebooky s logem Applu, cítím se téměř jako doma. Příliš mnoho designérů takové štěstí nemá,” rozpovídal se Janoff.

Nepoužité návrhy loga Instagramu

Jeho práce se s časem proměňovala. Zatímco Stevu Jobsovi svého času nabídl pouze jeden návrh loga, od té doby podobnou praktiku nezopakoval. „Byla to kombinace naivity a nezkušenosti, jak mé, tak Stevovy. Od té doby mám vždy několik variant. Nicméně je důležité nemít variant příliš mnoho, klient má poté problémy si něco vybrat,” komentuje vývoj ve svých pracovních postupech.

Kritika může být zdrcující

Janoff je v oboru už přes 40 let. V souvislosti se svou prací se také musí vypořádávat s kritikou, někdy neoprávněnou. To bývá často vysilující. „Internet je úžasná věc. Dává slovo i lidem, které by jinak nikdo neposlouchal. Kreativní odvětví je nicméně velmi subjektivní – nikdy neuspokojíte všechny. Především pro mladé designéry může být kritika velmi zdrcující. Lidé na internetu se většinou nezabývají tím, co svou kritikou způsobí,” řekl Janoff na adresu kritiků.

Pro mladé začínající designéry má Rob Janoff také dobře mířenou radu. „Typografie je jako móda – časem se mění. Důležité proto je se vyhnout prvkům, které časem zastarají.” Janoff se také svěřil, co ho na jeho práci baví nejvíce. „Zbožňuji, když jsem v pozici, kdy mohu komunikovat s trochou nadsázky. Nejlepší na mé práci je, když můžu řešit určitý problém, komunikovat s klientem a postupem času zjišťovat, co vlastně chce.”

Autor článku Michael Chrobok
Michael Chrobok
Nestranný fanoušek mobilních technologií, amatérský fotograf, příležitostný sportovec a městský cyklista. Ve volném čase rád cestuje, zahraje si hru, nebo se ponoří do světa Zaklínače či Star Treku.

Kapitoly článku