TOPlist

22 000 lidí nevědomky souhlasilo s tím, že za využití Wi-Fi vyčistí záchody

Podmínky použití služeb, se kterými musí uživatel souhlasit například při instalaci aplikace, bývají poměrně dlouhé. Opravdu jen málokdo obětuje svůj drahocenný čas, aby si všechny odstavce pečlivě přečetl. Pravděpodobně i vy pouze zaškrtnete tlačítko, že souhlasíte s podmínkami použití služeb, aniž byste přečetli jedinou větu. Britská společnost Purple chtěla poukázat na to, že podmínky skutečně nikdo nikdy nečte, a tak udělala zajímavý experiment.

Společnost Purple zprostředkovává veřejnou Wi-Fi například pro Legoland, Outback Steakhouse či Pizza Express. Chtěla však zjistit, zda někdo před připojením k veřejné Wi-Fi síti čte podmínky použití. Do podmínek přidala klauzuli o tom, že uživatelé používající Wi-Fi na vybraných místech, souhlasí s tím, že budou provádět některé úkoly, například budou čistit místní parky od živočišného odpadu, objímat zatoulané kočky a psy, ručně uvolňovat ucpané kanály, čistit mobilní záchody na místních festivalech a akcích či škrábat žvýkačky z chodníků.

V podmínkách bylo uvedeno, že společnost odmění každého, kdo si všimne přidané klauzule. Z 22 000 lidí, kteří s upravenými podmínkami souhlasili, se našla pouze jedna jediná osoba, která podmínky četla, a tak si nárokovala odměnu.

Za tímto experimentem bylo trochu více. Do 25. května 2018 musí země patřící do Evropské unie zjednodušit smluvní podmínky, které informují spotřebitele o tom, jak budou jejich osobní údaje využívány. A zároveň společnost Purple oznámila, že se stává první společností v EU, která splňuje tyto nové obecné předpisy o ochraně osobních údajů.

Autor článku Michaela Brázdilová
Michaela Brázdilová

Kapitoly článku