- Project Keystone měl být levnou vstupní branou do světa cloud gamingu
- Microsoftu se ale nepodařilo stlačit jeho cenu dostatečně dolů, a tak projekt zrušil
- Xbox nově rozšiřuje svůj cloud gaming i skrze Amazon
Nedávno objevený patent vrhl světlo na ambiciózní, ale nerealizovaný projekt Microsoftu – specializovanou cloudovou konzoli Xbox s kódovým označením Keystone.
Příliš drahé řešení
Malá kompaktní konzole měla zjednodušit přístup ke službě Xbox Cloud Gaming a tak trochu připomínala maličkou verzi Xbox Series S. Patent, který v roce 2022 podal Chris Kujawski, hlavní designér Microsoftu stojící za konzolemi Xbox Series S a X, odhalil inovativní funkce Keystone.

S projektem se svého času počítalo a Microsoft údajně vyráběl i prototypy, ale projekt byl nakonec zrušen kvůli financím. Microsoft prý nebyl schopný dostat výrobní náklady dostatečně nízko tak, aby se mohlo zařízení prodávat hráčům za cenu kolem 100 dolarů. A prodávat něco takového třeba za 199 dolarů v době, kdy Xbox Series S stojí 299 dolarů a ještě je velice často v různých slevových akcích a bundlech, by asi velký smysl nemělo.
Raději aplikaci
Namísto projektu Keystone se Microsoft nakonec přeorientoval na vývoj vlastní aplikace Xboxu pro chytré televize, která se na TV od Samsungu dostala v roce 2022. Skrze ni můžete na vybraných televizích streamovat hry kompatibilní se službou Xbox Cloud Gaming v rozlišení 1080p a při až 60 snímcích za sekundu.
Jde tak o softwarovou alternativu k neexistujícímu hardwarovému řešení v podobě zrušeného Keystone. Jenže zatímco Keystone prozatím zůstává ve fázi zbožného přání a třeba na něj ještě někdy dojde, Microsoft se snaží v rozšiřování svého řešení cloudového hraní pokračovat dál. A tentokrát si plácnul s Amazonem – členové služby Xbox Game Pass Ultimate totiž budou moci hrát tituly z Xbox Cloud Gaming na zařízeních Amazon Fire TV.

Toto partnerství nabízí levný vstupní bod pro nové i stávající hráče, neboť vyžaduje pouze zařízení Fire TV Stick, bezdrátový ovladač s technologií Bluetooth a členství v programu Xbox Game Pass Ultimate. A samozřejmě alespoň trochu solidní internet.
Hledání růstu
Microsoft tak očividně hodlá růst jinde než v tradičním byznysu herních konzolí, kde to moc nejde. Jednak to nejde Microsoftu jako takovému, kdy se současná generace Xboxu údajně neprodává nijak zázračně, ale obecně to nejde žádné konzoli.
I aktuálně úspěšný PlayStation 5 od Sony a veleúspěšný Switch od Nintenda se prodávají pořád tak nějak podobně jako libovolná předchozí úspěšná konzole. Herní firmy tak kvůli neustále rostoucím nákladům na vývoj musejí hledat růst jinde a právě tady přichází ke slovu cloudové hraní, jehož potenciál je teoreticky násobně větší než u tradičních konzolí.