- Na světě jsou nové návrhy procesorových a grafických jader pro mobilní čipsety
- ARM přejmenoval supervýkonné procesorové jádro a provedl optimalizaci na 3nm výrobní proces
- Vlajková grafika Immortalis G-925 si ještě lépe poradí s ray tracingem
Společnost ARM Holdings představuje nové návrhy procesorových a grafických jader, z nichž poté velcí čipoví giganti sestaví novou generaci mobilních čipsetů pro smartphony. Nejnovější návrhy postavené na architektuře ARM v9.2 přinášejí zvýšení výkonu i celkové efektivity, a to nejen díky samotnému designu, ale také díky optimalizaci na moderní 3nm procesory FinFET od TSMC a GAA od Samsungu.
Nové označení hlavního jádra
V oblasti procesorových jader se odehrála spíše lehká evoluce, kterou se ARM snaží zakrýt změnou názvosloví u supervýkonného jádra. Namísto očekávaného Cortex-X5 nese nové nejvýkonnější jádro označení Cortex-X925 – údajně proto, aby pojmenování korespondovalo s nižšími řadami. Nové jádro přináší o 15 procent vyšší výkon než loňský Cortex-X4, větší přínos by měla dodat změna výrobního procesu – využití 3nm procesu a navýšení taktu na 3,6 GHz má přinést dalších 36 procent výkonu navíc.
Rodinu středně výkonných jader nově zastupuje Cortex-A725, toto jádro má být o 25 procent efektivnější než stávající Cortex-A720, a to nejen díky modernějšímu výrobnímu procesu, ale také díky navýšené mezipaměti L2. Nejslabší jádra tentokráte reprezentuje Cortex-A520 – to má být zcela totožné jako Cortex-A510, veškerá vylepšení mají vycházet pouze z výrobního procesu.
Tři nové grafiky
ARM také představil nové návrhy grafických čipů, a to pro všechny tři segmenty mobilních zařízení – pro vlajkové modely, pro střední třídu i pro low-end. První skupinu zastupuje grafika Immortalis-G925, která ve srovnání s Immortalis-G720 nabídne vyšší výkon při stejném zatížení, popř. stejný výkon při nižší spotřebě. Hráči her tak mohou pocítit následující efekty – buď o 37 procent vyšší snímkovací frekvenci, nebo o 30 procent nižší spotřebu. Je jen na vývojářích, jak budou s účinností nových čipů pracovat.
Největší benefit pocítí hráči her využívající technologii ray tracingu, i zde mohou vývojáři provést optimalizaci kvality grafiky či spotřeby. V prvním případě může být vykreslování složitých raytracingových scén až o 52 procent rychlejší, v druhém může klesnout využívání pamětí o 57 procent. Grafický čip Immortalis G-925 bude existovat v několika variantách lišících se počtem jader – minimum je 10, maximum 24.
Grafické čipy pro střední a nižší třídu ray tracing nepodporují, a navíc disponují výrazně menším počtem jader – Mali-G725 jich může mít 6–9, Mali G-625 pouze 1–5.
Vyšší výkon umělé inteligence
Nové čipy rovněž přinášejí vyšší výkon v oblasti umělé inteligence, a to zejména v čipových sadách, které k tomuto účelu využívají nejen neurální jednotku, ale vypomáhají si výkonem CPU a GPU. Při použití grafiky Immortalis-G925 má být upscaling snímků o 30 procent rychlejší, segmentace obrazů o 41 procent rychlejší a rozpoznávání objektů o 29 procent rychlejší. Největší skok má být patrný při zpracování jazyka, a to až o polovinu.
Nové návrhy procesorových a grafických jader spatříme v prvních čipsetech již koncem letošního roku, kdy by měly být představeny nové generace vlajkových čipsetů od Qualcommu, MediaTeku a Samsungu.