Lidé už od pradávna mají snahu pokořovat vlastní hranice. Ať už jde o to, kdo seskočí z co nejvyšší výšky, dosáhne co největší rychlosti, nebo ujde co největší vzdálenost. V Evropě funguje jako takový pomyslný benchmark kanál La Manche, který se nachází mezi Francií a Velkou Británií.
Přeplout či přeplavat se jej na čas snažilo už spousta lidí, takže by se mohlo zdát, že překonání zhruba 35 kilometrového kanálu není žádná výzva. To se rozhodl vyvrátit Francouz Franky Zapata, který se rozhodl legendární kanál překonat (či spíše přeletět) na zařízení s názvem Flyboard air, který sám navrhl.
Čtyřicetiletý voják v záloze se pokusil kanál přeletět při 110. výročí prvního přeletu přes kanál, který uskutečnil jeho krajan Louis Blériot. Zapata už před několika lety navrhl původní flyboard, který je ve spojení s vodním skútrem určený pro „létání“ nad vodní hladinou (ukázku naleznete níže). Flyboard air, o kterém pojednává i dnešní článek, naopak člověku umožňuje létat v libovolné výšce.
Teorie byla v pořádku, přesto to nevyšlo
Teoreticky měl Zapata uletět 18 kilometrů z přístavního města Calais, přičemž v polovině La Manche měl přistát na lodi, doplnit palivo (kerosin) do flyboardu a následně překonat zbylou délku až do města Dover na protější straně. Ačkoli moře nebylo rozbouřené, plošina, na které měl přistát, se na poslední chvíli mírně posunula, což zapříčinilo pád Zapaty do moře.
Zapatovi se naštěstí nic nestalo, nicméně krátce po neúspěchu ve vzteku obvinil francouzské námořní úřady. Podle Zapaty mu totiž zakázali doplnit palivo ve vzduchu během přeletu, čímž ho donutili k přistání. Paradoxní je, že britské úřady s tímto řešením neměly problémy, pakliže nebude nikdo ohrožen na životě.
Zapata se už nechal slyšet, že se rozhodně nevzdává a přelet na flyboardu air přes kanál La Manche si určitě ještě jednou zopakuje. Doufejme, že tentokrát úspěšně. Mimochodem, Zapata má na svém kontě několik jiných rekordů; na flyboardu air například loni v červenci dokázal stanovit světový rekord v rychlosti – 166 km/h.