TOPlist

Vodíkový startup Nikola: vyzývatel Tesly, kterému se všichni smějí. Alespoň prozatím

nikola badger 2 1

Nikola Tesla. Nikola. Tesla. Jméno známého srbského vynálezce, ale i jména dvou automobilek. Teslu pravděpodobně znáte, výrobci elektrických aut a Elonu Muskovi se na SMARTmanii věnujeme poměrně často. O Trevoru Miltonovi jste ale možná ještě neslyšeli. Tesla aktuálně prodala okolo jednoho milionu aut, Nikola prozatím neprodala ani jedno. To bude nejspíše jedním z důvodů, proč vám toto jméno nemusí nic říkat. Pojďme se ale podívat, kdo za touto společností stojí, a jakým způsobem se chce na trhu prosadit.

Sázka na vodík

Nikola je americký startup se sídlem v americkém Phoenixu ve státě Arizona v jejímž čele stojí právě Trevor Milton. Společnost byla založena v roce 2014 a dodnes prozatím představila pouze koncepty vozidel. Na rozdíl od Tesly sází na vodík a původním záměrem firmy bylo vyvinout vodíkový tahač, spolu s vybudováním rozsáhlé infrastruktury tankovacích stanic.

trevor milton
Trevor Milton. Zdroj: Forbes

Samotný Milton je zakladatelem a výkonným ředitelem automobilky, která převzala křestní jméno srbského vynálezce. Nikola se nezaměřuje na čistě elektrická auta, větší potenciál vnímá ve zmíněném vodíku. Technologie spočívá v kombinování plynu z nádrží s kyslíkem ze vzduchu, přičemž odpadním produktem je voda. Výhodou oproti čistě elektrickému pohonu je větší dojezd a doplnění nádrží netrvá tak dlouho, jako dobíjení baterií.

Spoluzakladatel Tesly Elon Musk však tento nápad označuje jako „nesmírně hloupý“, ačkoliv mnozí označují do budoucna cestu vodíku za mnohem perspektivnější. Při dotazu, jak Nikola využije odpadní vodu se nechal Milton slyšet, že část půjde do nádrže na vodu do ostřikovačů, větší část ale půjde na fontánku s pitnou vodou uvnitř kabiny. Kromě toho má vůz obsahovat skrytou lednici. U tahačů pak firma vyzdvihuje především efektivitu vodíku a možnost snížit váhu tahače až o 4,5 tuny.

nikola one 2
Tahač Nikola One

V posledních měsících Milton vytváří okolo značky velké haló. 4. června letošního roku společnost úspěšně vstoupila na burzu a z Miltona se stal přes noc miliardář. Jeho jmění po emisi akcií dosahovalo hodnoty 4,6 miliard dolarů (104 miliard Kč). Na krátkou chvíli se i téměř ztrojnásobilo, když akcie vyrostly z 34 dolarů (768 Kč) na necelých 94 dolarů (2 124 Kč), aby pak zažily strmý pád na dnešních 31 dolarů (700 Kč).

Bez zajímavosti zůstává vývoj na akciových trzích v posledních měsících. Ačkoli Nikola neprodala jediný vůz, nemá ani vlastní továrnu, její hodnota dosahuje 11 miliard dolarů (248 miliard Kč). To bylo v jednu chvíli více, než například více než staletím prověřená automobilka Ford nebo GM. Miltonova firma se na akciový trh dostala sloučením s firmou VectoIQ, ušetřila tím tedy nemalé peníze za běžnou přípravu na vstup na burzu, která může trvat roky a stát miliony dolarů za provize pro upisovatele a právníky.

Favorit jménem Badger

Od svého založení firma rozšířila své plány také na tahače a stroje, jako jsou vodní skútry nebo čtyřkolky do terénu, u kterých slibuje velmi zajímavé technické parametry. Čtyřkolka má být například schopna dojet 240 kilometrů na jedno nabití a nabídnout výkon 590 koňských sil.

nikola nzt
Nikola NZT, výkonná čtyřkolka. Alespoň na papíře

Nejvíce zájmu aktuálně vzbuzuje vůz zvaný Badger, který je možné si předobjednat od 29. června letošního roku. Záloha činí od 250 do 5000 dolarů (5600 – 113 000 Kč), přičemž Nikola se postupu vybírání peněz ve formě záloh, které následně investuje do vývoje, dlouho bránila. Dlouhou dobu také za tento postup kritizovala automobilku Tesla, která schéma využívá od počátku. Milton dokonce zálohy hrdinně vracel s tvrzením, že firma nepotřebuje využívat k vývoji a produkci vozů peníze zákazníků.

Badger však na papíře zní skvěle. Dojezd 600 mil (960 km), 906 koní a 1328 Nm točivého momentu, zrychlení z 0 na 96 kilometrů v hodině za 2,9 sekund. Čistě elektrická verze má mít dojezd 300 mil (480 km) s možností přidání palivových článků pro dvojnásobný dojezd. Hlavním konkurentem modelu Badger má být v Americe velmi oblíbený pick-up Ford F-150, také ale Cybertruck od Tesly.

Elektrický pick-up chystá i společnost Rivian, s tou ale Milton soutěžit nehodlá. Dle jeho slov se jedná o malý pick-up, o který má zájem jiný segment zákazníků. Cybertruck je pak dle Miltona určen fanatikům Tesly, pro běžný provoz například na farmě, kde vyrostl, je prý nepoužitelný.

nikola badger 3
Nikola Badger

Výroba Badgera by měla začít v roce 2022, finální design má být odhalen letos v prosinci. Na rozdíl od Tesly jej ale nebude vyrábět sama. Výrobce, který pro společnost komponenty pro vozy vyrobí, bude prozatím německé IVECO. Cena by měla začínat na 60 000 dolarech (1,35 milionů Kč) za čistě elektrickou verzi a na 80 000 dolarech (1,8 milionů Kč) za verzi poháněnou vodíkem.

Auta bez továren

Svou první továrnu ale firma buduje v arizonském Coolidge, jejíž výstavba by měla začít v letošním roce. Příští rok začne vyrábět tahače na elektřinu, v roce 2023 pak přijdou tahače s pohonem na vodík, přičemž Milton počítá s výrobou 30 000 kusů v roce 2027. Plány jsou to smělé a v něčem si nezadá s Elonem Muskem. Ten však na silnice vyslal již téměř 900 000 vozů Tesla, oproti Miltonovi za ním v tuto chvíli tedy stojí především výsledky.

Milton průběžně láká a vzbuzuje očekávání okolo produktů, prozatím ale sklízí spíše posměch a s každým dalším nesplněným slibem a sporným tvrzením klesá důvěra fanoušků a případných zájemců o produkty. Mezi hlavní důvody patří například fakt, že Milton prozatím světu ukázal pouze nejezdící prototypy chystaných vozů, nebo na Twitteru demonstroval zrychlení z 0 na 96 kilometrů za hodinu, nezdálo se však, že by tahač této rychlosti dosáhl.

https://twitter.com/nikolatrevor/status/1283425947199221761?s=20

Stránky automobilky ukazují mnoho produktů jak na fotkách, tak na videu, vždy se ale jedná o rendery nebo statické fotky, jež byly s pomocí editoru fotek přepracovány na akční, případně na videu neuvidíte produkty v pohybu. Vodní skútr se tak ladně houpá na vlnách malé zátoky, kamera obletí stojící tahač, žádný z produktů ale neuvidíte v pohybu. I to vzbuzuje velkou nedůvěru.

Nejdříve peníze, potom plán

Vzhledem k uvedeným důvodům se zdá, že Milton postupně ztrácí půdu pod nohama a důvěra v jeho projekt pomalu uvadá. Na mnohé model Nikoly působí tak, že Milton vybudí velký zájem, vybere peníze na projekt, a teprve poté se snaží zjistit jak svým slibům dostát, aniž by pracoval s dlouhodobým plánem a fungujícími prototypy. Dle agentury Bloomberg Milton nemluvil pravdu, když v roce 2016 při představování prvního tahače tvrdil, že se jedná o funkční a pojízdný kus, pohonná jednotka prý nebyla ani zdaleka dokončena.

nikola two
Nikola Two

Vlastní cestou, nebo kopírovat Teslu?

Hlavním rivalem, se kterým se Nikola srovnává, je Tesla. Mnoha fanoušky Muskovy automobilky je považována za kopii, jediným rozdílem je pak využití vodíku namísto čistě baterií. Ačkoli Nikola zažalovala Teslu za kopírování, často přichází s velmi podobnými produkty jako druhá. Když Tesla založila divizi Tesla Energy, nedlouho poté byla založena divize Nikola Energy.

Nikola původně neměla v plánu vyrábět pick-up, avšak poté, co byl představen Cybertruck od Tesly, přispěchala s návrhy modelu Badger. Ještě před odhalením Cybertrucku však Milton umístil na Twitter rendery dnešního Badgeru, přičemž navrhl, že Tesla může design použít pro tehdy ještě neodhalený Cybertruck. Poté, co však odhalila kontroverzní design, rozhodla se Nikola k realizaci svých vlastních návrhů, jelikož design Cybertrucku nebyl pro Miltona dostatečně lákavý.

cybertruck3
Tesla Cybertruck

Stejně jako u ceny za kilowatt hodinu u baterií, i ceny u vodíkových systému klesají, technologie se tak stává mnohem dostupnější. Do roku 2030 by pak jejich cena měla klesnout zhruba na polovinu. Nikola v současnosti buduje síť 700 vodíkových stanic na území Spojených států.

Vodík má být na stanicích vyráběn elektrolýzou vody, přičemž veškerá energie ke spuštění této energeticky náročné chemické reakce má být čerpána z obnovitelných zdrojů. Stanice budou vybaveny solárními panely a pokud by nestačily, dodá zbytek elektřina ze sítě, která by měla pocházet z uhlíkově neutrálních zdrojů.

Milton uvádí, že Nikola je aktuálně schopna vyrábět kilogram vodíku s náklady pod 4 dolary (88 Kč) za kilogram. Ve chvíli, kdy se dostane na úroveň 2-3 dolarů (44 – 66 Kč), bude prý provoz vozidla levnější, než provoz čistě na elektřinu.

nikola tre2
Nikola Tre

Tento směr dlouhodobě kritizuje Elon Musk, který vidí problém jak v energetické náročnosti extrakce vodíku, tak i v nákladnosti jeho skladování, jelikož jsou nádrže jak ve vozidle, tak i u tankovacích stanic pod velkým tlakem. Firma tedy musí vynaložit větší úsilí, aby jej skladovala bezpečně. Milton ale není v oblasti stlačených plynů nováčkem, před založením startupu Nikola byl výkonným ředitelem společnosti dHybrid Systems, jež se zabývala vývojem systému pracujících se stlačeným zemním plynem.

Dvě různé cesty, které se mohou spojit

Ačkoli je možné vnímat přístup Tesly a Nikoly jako konkurenční, do budoucna tomu tak nutně být nemusí. Obě technologie mohou stát vedle sebe a přežít mohou obě. Každá má svá pro a proti, přičemž každá se hodí pro jiný druh provozu. Pokud se Nikole podaří dokončit vývoj a slibované produkty opravdu doručit zákazníkům, nemůže ji Tesla prozatím konkurovat na delších trasách. Vodík nabízí mnohem zajímavější dojezd, přičemž i samotné tankování nezabere tolik času.

nikola tre
Takto má vypadat interiér Nikoly Tre

Nikola aktuálně eviduje předobjednávky od pivovarnické skupiny Anheuser-Busch na 800 tahačů, v rámci předobjednávek prý celkově obdržela 10 miliard dolarů (226 miliard Kč). Není ale jediným startupem, který se snaží prosadit v oblasti přepravy.

Zmiňovaný Rivian pak obdržel objednávku od Amazonu na 100 000 dodávek, aby se mohl odrazit od země. Dle mnohých je tento tah ze strany zakladatele Amazonu Jeffa Bezose osobní, s Elonem Muskem si v posledních letech příliš nerozumí. Soupeří spolu také na poli cest do vesmíru, kde se většímu úspěchu prozatím těší Musk.

rivian r1s
Rivian R1S

Nové zákony fungování firem

Zajímavým trendem dnešní doby je schopnost startupů fungovat mnoho let na dluh, přičemž se šéfům těchto společností daří přesvědčovat investory o smysluplnosti jejich poslání. Na této vlně se dlouho vezla i Tesla, která i nyní jen těžko dosahuje zisku, investoři však věří dlouhodobým výhledům Elona Muska. Silným argumentem je však i množství továren, které firma buduje, v nich využívané stroje, jež mají nemalou hodnotu, ale hlavně reálné produkty, které se dostávají na silnice a za které Tesla inkasuje peníze.

money
Peníze nebyly pro startupy dlouho problém.

Nikola za poslední roky kromě 500 milionů dolarů za instalaci solárních panelů nedosáhla žádného zisku a v nejbližších letech s velkou pravděpodobností ani nedosáhne. V roce 2017 vykázala společnost ztrátu 17,6 milionů dolarů, v roce 2018 64,3 miliony dolarů a 88,7 milionů dolarů v loňském roce.

Miltonovi nelze upřít ambicióznost jeho cílů a posun vývoje technologie vodíkového pohonu dále. S tímto druhem pohonu experimentovala už i Toyota u svého modelu Mirai, prozatím jej ale nepovažuje za hlavní cestu vpřed. Nutno však říci, že i Elon Musk slibuje velké věci, nakonec je často doručí, i když s velkým zpožděním. Je tedy možné, že Milton je podobným vizionářem a do budoucna budeme svědky nového směru ekologického pohonu, který předčí očekávání.

Autor článku David Preiss
David Preiss

Kapitoly článku