- Značka Fossil opouští trh s chytrými hodinkami
- Žádný jiný výrobce nepředstavil více modelů s Wear OS
- Fossil nezvládl příchod nové generace hodinek s Wear OS 3.0
Přestože hodinková platforma Wear OS má být jakýmsi protipólem jablečného watchOS ve světě Androidu, mobilní značky se jí spíše vyhýbají a vsázejí na své vlastní uzavřené systémy. Není se čemu divit – výrobci čipsetů do tohoto trhu nijak zvlášť neinvestují a sám Google se ke svému hodinkovému systému chová mnohdy macešsky a výrobce k jeho používání příliš nemotivuje. To je zřejmě i jeden z důvodů, proč tuto platformu opouští jeden z nejvýznamnějších hráčů.
Fossil končí s výrobou chytrých hodinek
Platforma Wear OS (dříve Android Wear) je tu s námi od roku 2014. Zpočátku se objevovala v zajímavých hodinkách od slavných mobilních značek, například Moto 360, Asus ZenWatch nebo LG G Watch R, poté ale přišel dramatický útlum, kdy nepřicházely ani nové modely hodinek, ani aktualizace samotného systému.
Světlou výjimkou byla značka Fossil, která v tomto hluchém období dodávala na trh jedny chytré hodinky za druhými, a nakonec se v počtu představených modelů stala ve světě Wear OS neochvějnou jedničkou. Své poslední hodinky s Wear OS značka Fossil představila v roce 2021, a tak se začalo spekulovat, co za tímto odmlčením stojí. V minulém týdnu jsme se konečně dočkali odpovědi.
Podle mluvčího Fossilu došlo v posledních letech v oblasti chytrých hodinek ke značnému vývoji, a proto značka učinila strategické rozhodnutí toto odvětví opustit. Neplatí to pouze pro hodinky značky Fossil, ale i podznaček Citizen, Skagen, Diesel, Michael Kors a Kate Spade. Namísto smartwatch chce skupina Fossil Group přesměrovat zdroje na podporu klíčových segmentů svého podnikání, kterými jsou tradiční hodinky, šperky a kožené zboží vyráběné pod vlastními i licencovanými značkami. Majitele chytrých hodinek Fossil může alespoň uklidnit zpráva, že podpora stávajících produktů bude v příštích letech pokračovat.
Jaké jsou pravé důvody pro opuštění trhu, mluvčí Fossilu blíže nespecifikoval, avšak ze situace na trhu se dají odhadnout. Google v roce 2021 uzavřel partnerství se Samsungem, aby společně vytvořili novou generaci platformy Wear OS 3.0. Ta následně přilákala zvučnější značky jako Xiaomi nebo Oppo, a také dala vzniknout hodinkám Google Pixel. Ve Fossilu zřejmě vyhodnotili, že proti této konkurenci se bude obtížné bojovat, a proto padlo rozhodnutí celé odvětví opustit.
Přestože má značka Fossil na svém kontě nejvíce představených modelů s Wear OS, žádnou velkou díru do světa její hodiny neudělaly – mezi roky 2015 a 2023 se jich celkem prodalo 19 milionů, což jsou pouhý 2,2 procenta celkových prodejů. Pro srovnání Apple dodal na trh ve stejném období 248 milionů hodinek Apple Watch.