- Čtyřicet tři procent mladých používá TikTok
- Dvě třetiny Čechů zaznamenaly varování NÚKIB
- Zaměstnavatelé TikTok na pracovních zařízeních většinou neřeší
Čínská sociální síť TikTok je v poslední době trnem v oku bezpečnostních agentur. Ty upozorňují především na poměrně rozsáhlý sběr osobních údajů uživatelů, které putují rovnou na čínské servery. Tam k nim mají přístup tajné služby druhého nejlidnatějšího státu světa, což z hlediska bezpečnosti není ideální situace. Především proto vydal varovné stanovisko k TikToku český Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost a v zahraničí jej pomalu už zakazují nejen na zařízeních vládních činitelů, ale také v rámci soukromého sektoru. Podle nového průzkumu NMS Market Research mají obavy také čeští uživatelé.
Z dat vyplývá, že ve věkové skupině 18 až 24 let aplikaci přestalo používat dokonce 17 procent lidí. Nejčastějším důvodem, proč Češi a Češky přestali používat TikTokj, jsou obavy o soukromí a bezpečnost. Uvedlo je 42 procent respondentů, kteří TikTok přestali používat. 38 % uvedlo, že je aplikace přestala bavit, 18 procent se pak snaží omezit čas na mobilním telefonu. Obavy o data, které aplikace TikTok sbírá, má celkem 53 procent lidí. U mladých mezi 18 a 24 lety je to dokonce 73 procent lidí. „Ukazuje se tak, že mladí lidé mají překvapivě větší obavy o data, která o nich TikTok sbírá, než jejich rodiče,“ zmiňuje spoluautor výzkumu Michael Bouška z NMS Market Research.
Sociální síť TikTok používá v Česku podle nejnovějších dubnových dat NMS Marker Research 11 procent Čechů. Ve skupině 18 až 24 let je to 43 procent lidí. U lidí ve věku 25 až 34 let pak TikTok používá pětina z nich. V březnu vydal Národní úřad pro kybernetickou bezpečnost varování, podle kterého představuje aplikace TikTok potenciální bezpečnostní riziko. Upozornění úřadu se dostalo do povědomí lidí. Jak ukazují data z dubna, varování zaznamenalo 68 procent lidí. 25 procent lidí ho naopak nezaznamenalo, zbylých 7 procent neví. Upozornění úřadu zasáhlo podobnou mírou všechny věkové skupiny včetně mladých lidí od 18 do 24 let, kteří patří mezi klíčovou skupinu uživatelů TikToku.
Výzkumníci z agentury NMS Market Research zkoumali i to, jak na varování NÚKIB reagovaly tuzemské firmy. Dvanáct procent pracujících uvedlo, že se ve firmě setkalo buď s úplným zákazem aplikace TikTok na zařízeních používaných k práci, nebo s doporučením ať TikTok odinstalují, pět procent pracujících respondentů uvedlo, že je zaměstnavatel seznámil s potenciálními riziky TikToku, rozhodnutí o používání TikToku ale nechává na nich.
83 procent zaměstnaných pak uvedlo, že jejich zaměstnavatel aplikaci TikTok na v práci používaných zařízeních vůbec neřeší. Průzkumu se zúčastnilo 1 308 respondentů. Sběr dat probíhal na reprezentativním vzorku populace 18+ pomocí on-line dotazování v dubnu 2023.