Domů » Recenze » Test Toyota RAV4 (2021): ekologické SUV do města

Test Toyota RAV4 (2021): ekologické SUV do města

V Německu se zcela vážně mluví o tom, že se zakážou vozy SUV. A to není apríl. Jedním z argumentů odpůrců esúveček je, že vozy mají vysokou spotřebu a jsou tak neekologické. Ekologické SUV do města pak může znít jako oxymóron. Jenže paušalizovat je vždycky špatně. Třeba taková Toyota RAV4. Je to velké auto, je to čtyřkolka, ale přitom jezdí se spotřebou jako běžný hatchback. Tajemství úspěchu asi už tušíte. Je to hybrid. Benzinovému motoru pomáhá elektřina.

Toyota RAV4 je velké SUV s pohonem všech kol. Spotřebu má přitom jako malý hatchback.
Toyota RAV4 je velké SUV s pohonem všech kol. Spotřebu má přitom jako malý hatchback.

2,5 litru

To bohužel není spotřeba, ale objem motoru. Zatímco nejbližší konkurence (Škoda Kodiaq, Hyundai Tucson, Volkswagen Tiguan) končí obvykle na dvoulitru, Toyota objem nesnižuje. Výkon velkého čtyřválce ale příliš neohromí – nabídne jen 131 kW, tedy 176 koní. Díky pomoci elektromotoru ale nabídne celý hybridní systém 222 koní a to už je slušná porce.

Především díky tomu, že elektromotor pomáhá pružností (maximální točivý moment je k dispozici kdykoliv) a bezprostředností – zkrátka přidáte plyn a hned jedete. Hybridní soustava není výkonná jen pocitově, ale také tabulkově. RAV4 zrychlí na 100 km/h za 8,1 sekundy.

Tyota RAV4 hybrid zrychlení

Hybrid 4. generace

Kdo jezdil s hybridními Toyotami předchozích generací, většinou si pochvaloval plynulost jízdy a nízkou spotřebu. Jenže auta byla k uzoufání líná. Se 4. generací hybridního pohonu se to mění. Za vším je třeba hledat výkonnější baterie, které jsou cenově dostupné i pro běžná auta. Dynamická pomoc elektromotoru je opravdu znát. Díky většímu objemu motoru je navíc jízda i příjemně tichá. Toyota totiž používá planetové převodovky, které plynule mění převod.

Baterie neubírá žádný prostor. 580 litrů je solidní hodnota.
Baterie neubírá žádný prostor. 580 litrů je solidní hodnota.

Jak se u předchozích generací předjíždělo? Plynový pedál jste zatlačili až na podlahu. Motor se vytočil k hranici 6000 otáček a auto se za příšerného řevu začalo pomalu hrnout vpřed. Opravdu nepříjemný zážitek. U současné RAV4 stačí při předjíždění stlačit plynový pedál tak 3/4, motor si drží kolem 4000 otáček a vy ucítíte sílu elektromotoru. Auto vystřelí jako raketa.

Ve čtvrté generaci nepomáhá hybridní pohon jen snižovat spotřebu, ale také podporuje dynamiku.
Ve čtvrté generaci nepomáhá hybridní pohon jen snižovat spotřebu, ale také podporuje dynamiku.

Elektřina dominuje

Takové běžné jízdy po Praze se až neobvykle často obejdou bez spalovacího motoru. Z 30 minutové jízdy běží benzinový motor jen asi 15 minut a to je neuvěřitelný výsledek. Motor běží fakticky jen v situacích, kdy výrazně zrychlujete nebo je třeba dobít baterii. Pokud jedete konstantní rychlostí, stojíte na semaforech nebo zpomalujete, motor zůstává vypnutý. Spotřeba při opatrné jízdě městem se pak pohybuje kolem 5 litrů benzinu na 100 km. Jiné je to na dálnici, kdy motor musí běžet pořád a často i ve vyšších otáčkách. Hluk pak proniká dovnitř kabiny více, než by bylo příjemné (obzvláště když jste zvyklí na tichou jízdu jen na elektřinu) a spotřeba překračuje 8 litrů benzinu. Tomuhle autu se zkrátka více líbí ve městě.

Řidič volí několik jízdních režimů. Do terénu, ekologický, sportovní nebo takový, kdy vůz jede jen na elektřinu.
Řidič volí několik jízdních režimů. Do terénu, ekologický, sportovní nebo takový, kdy vůz jede jen na elektřinu.

Dobíjí se sám

O nabíjení se řidič starat nemusí. NiMh akumulátor je dobíjen přímo benzinovým motorem, nebo při každém brzdění. Pokud brzdíte jen lehce, brzdy se vůbec neaktivují a kinetická energie se rekuperuje zpět do akumulátoru. Tím se samozřejmě šetří i brzdové destičky a kotouče. Je škoda, že ve voze není možné aktivovat tzn. režim B, kdy auto mnohem intenzivněji rekuperuje už v okamžiku, kdy sundáte nohu z plynového pedálu. Nový Yaris už funkci obsahuje a dá se takto jezdit prakticky bez brzdění.

Volič automatu zná jen standardní polohy. Režim B, který aktivuje silnější rekuperaci, bohužel chybí.
Volič automatu zná jen standardní polohy. Režim B, který aktivuje silnější rekuperaci, bohužel chybí.

AWD-i

Toyota RAV4 je čtyřkolka, má poháněna všechna 4 kola. Ale mezi předními a zadními koly není klasický kardan, tedy mechanické spojení. O pohon zadních kol se stará výhradně elektromotor. To je řešení, které používá třeba i Lexus. Za normální jízdní situace se pohání jen přední kola (kombinace benzinového a elektromotoru) a ve specifických situacích se připojí zadní elektromotor a pohání kola zadní. To má své výhody i nevýhody. Výhodou je, že takový systém téměř nemá vliv na spotřebu paliva.

Díky vyšší světlé výšce se můžete vydat i do lehčího terénu.
Díky vyšší světlé výšce se můžete vydat i do lehčího terénu.

Výhodou také je, že to zkrátka funguje. Když přijde tvrdé na tvrdé, tak skutečně máte čtyřkolku, která umí zabrat všemi čtyřmi. Nevýhodou pak zůstává, že pohon zadních kol se připojuje opravdu až když musí. Během testování ani nebyl sníh, jen třeba mokrá silnice a nízké teploty, ale přední kola už se protáčela. U ortodoxní čtyřkolky se vám tohle nestane. Také zapomeňte na to, že by vám pohon zadních kol pomáhal v rychlejších průjezdech zatáček nebo auto zezadu tlačil.

Poháněna jsou přední i zadní kola. Ta zadní jen pomocí elektromotoru.
Poháněna jsou přední i zadní kola. Ta zadní jen pomocí elektromotoru.

Trail mode

Právě pro speciální potřeby vyproštění je možné tlačítkem aktivovat tzv. Trail mode. Slouží pro situace, kdy opravdu potřebujete, aby zabrala všechna 4 kola najednou a ne aby se nějaké kolo protáčelo a zadní zůstala stát. Takový mód pak bude mnohem účinnější než tradiční čtyřkolka bez uzávěry mezinápravového diferenciálu. Proč? Protože každá náprava má svůj vlastní pohon, takže i při těch nejhorších podmínkách budou zabírat aspoň 2 kola, díky elektronice pak obvykle 3. Jak to funguje, to ukazuje video přímo od Toyoty.

Tips & Tricks: 4x4 módy

Jak jede

Jak jsme zmínili, na nedostatek výkonu si u RAV4 stěžovat nemůžeme. Auto je živé, i rychlejší průjezdy zvládá velmi dobře. Může za to poměrně tvrdý podvozek. Kdo by čekal pohodlné houpavé SUV, ten bude muset hledat jinde. V zatáčkách tak Toyota nezradí, ale na ostrou jízdu se příliš nehodí. Může za to hlavně silný posilovač řízení, který řidiči nedává téměř žádnou zpětnou vazbu.

Příjemně malý volant dobře padne do ruky.
Příjemně malý volant dobře padne do ruky.

Sedíme uvnitř

Uvnitř je RAV4 trochu oldschool, ale v dobrém slova smyslu. Spousta funkcí má svá tlačítka, která jsou velká, jasná, přehledná. Třeba gumové ovládání klimatizace je až trochu humpolácké, ale až budete sedět v autě v -10 a na rukou tlusté rukavice, tak to oceníte. Infotainment pořád není tak naleštěný a bleskově rychlý, jako nabízí evropská konkurence, ale displej je dostatečně velký a dobře čitelný. Výhodou je podpora Apple CarPlay a Android Auto (oboje pouze po USB kabelu), takže si na displeji promítnete stejně svůj vlastní systém.

Infotainment je trochu oldschoolový, ale díky Apple CarPlay vám to může být jedno.
Infotainment je trochu oldschoolový, ale díky Apple CarPlay vám to může být jedno.

Ergonomicky tak není RAV4 co vytknout. Ve voze se rychle zorientujete, dílenské zpracování je příkladné, stejně jako použité materiály.

Komu nevyhovuje trend dotykových plošek a digitalizace, ten bude spokojený.
Komu nevyhovuje trend dotykových plošek a digitalizace, ten bude spokojený.

Kde jezdíte?

Toyota RAV4 je povedené auto. Je to překvapivé, ale nejvíce své dovednosti předvede ve městě, kde umí jezdit tiše, hbitě a s nízkou spotřebou. Tady s ní budete spokojeni. Pokud naopak často jezdíte dálnice, spíše hledejte v naftových vodách, tohle není doména hybridu. Ani mimo pevné cesty se neztratí, pořád nabídne slušnou světlou výšku a pohon všech kol.

Model Toyota RAV4 AWD
Základní cena 789 900 Kč
Cena testované výbavy 1 114 900 Kč
Stupeň výbavy Executive s paketem JBL
Výkon 163 kW / 222 koní
Zdvihový objem 2,5 l
Palivo benzinový hybrid
Počet válců 4
Pohon všech kol
Převodovka automatická
Akcelerace 0-100 km/h (s) 8,1
Maximální rychlost (km/h) 190
Spotřeba paliva na 100 km 5,6 – 5,9 l (kombinovaná)
Délka 4600 mm
Šířka 1855 mm
Výška 1685 mm
Rozvor nápravy 2690 mm
Hmotnost 1665 kg
Objem palivové nádrže 55 litrů

 

 

Toyota RAV4 AWD

8.5

VZHLED A ZPRACOVÁNÍ INTERIÉRU

8.0/10

PROPOJITELNOST S TELEFONEM

7.5/10

TECHNOLOGICKÁ VÝBAVA

8.5/10

JÍZDNÍ VLASTNOSTI NA SILNICI

8.5/10

JÍZDNÍ VLASTNOSTI V TERÉNU

9.0/10

SPOTŘEBA

9.6/10

Klady (+)

  • propracovaný hybrid
  • nízká spotřeba
  • prostornost
  • armáda asistentů
  • příznivá cena
  • kvalitní audiosouprava JBL

Zápory (–)

  • tvrdý podvozek
  • některé prvky interiéru
  • slabší infotainment
  • omezené možnosti čtyřkolky

Vratislav Klega

Milovník automobilů, chytrých hračiček, gadgetů. Analytik každým coulem, který miluje matematiku, fyziku a sociální sítě.

25 komentářů

  1. SUV do města – to někomu opravdu dává smysl?

    • Jo, mě. Tohle auto mám zhruba měsíc a nemůžu si ho vynachválit. SUV je bezpečnější, máš větší přehled, protože je vyšší atd. Už jsem mu dal docela zabrat v rozbahněném terénu v Beskydech a obstál na jedničku. Velká spokojenost.

    • Jo na ten terén v Beskydech bude dobrý, do města je to však nepraktické. Zbytečně velké a těžké, rozhled ve městě? A kam jako chceš vidět, když máš všude baráky? Taky kecy o vyšší bezpečnosti si nech pro manželku, to bylo už několikrát vyvráceno.

    • Nedává, ale je to trendy. Bezpečnější je akorát pocitově, což může mít za následek, že si člověk dává menší pozor na rychlost. Ve výsledku delší brzdná dráha, díky váze vozu a vetší rychlost do střetu.

    • V některých situacích bezpečnější být může, ale ve většině přesný opak.

    • SUV dava zmysel v meste mozno viac ako inde. Obrubniky vedia byt svina.

      Ja som sa ale rozhodol pre CRV. Pride mi jeho hybridny system premyslenejsi a aj bateriu uz ma Lithiovu

    • A co že je to vlastně za problémy s těmi obrubníky? Za 15 let ježdění po městě jsem nenarazil na problém, tak mě to docela zajímá.

    • Tak s mojim stary eckovyn mercedesom pravidelne skrknem predny spojler pri parkovani predkom. Je pravda, ze je trochu znizeny , ale aj s predoslim civicom som ten spojler zospodu oskrkal.
      Proste nizke auta sa nemaju radi s vyssimi obrubnikmi.

    • Nesváděl bych svoje křupanství, tedy potřebu snižovat si podvozek na celou třídu aut. Neupravené auto z vyšší střední s tím fakt nemá problém.

    • a ja by som zase negeneralizoval svoje uvahy na vsetky mozne situacie, lebo tie sa daju vyvratit najlahsie
      [odkaz]

    • Tohle je tedy ta věc, která dává SUV smysl? Jediný smyslný argument je, že se do toho lépe nastupuje straším lidem nebo prostě lidem se zhoršenou mobilitou. Pro zbytek je to prostě jen trendy.

    • Uz ten nadpis…. Suv a ekologie jde dohromady jako Babis s Kalouskem….

  2. Famakate: je to přesně naopak, SUV dává smysl v kopcích/horách. Případně v extrémních podmínkách jako je poušť. Ve městě naprostá zbytečnost. Max. pro joudy bez odhadu, kteří mají problém s obrubníky.

  3. Co bych dal za spotřebu 8 litrů na dálnici :D Se svojí 15 let starou Fiestou jezdím za 12 l. :D

    • Jaroslav Hronek

      Takový křáp za víc, než mega? Žere, nejede, děkuji, nechci.

    • Sorry, to nebyla odpověď na tvůj koment… ;-)

    • S autem jsem jezdil 2 týdny a papalo to 7,5l (převážně v koloně rychlostí 80km/h) až 11l (dálnice 140km/h na tempomat + město) na 100km v celkem klidném a umírněném tempu. Co je na tom ekologického? S benzínovým třílitrovým šestiválcem BMW jezdím se stejnou spotřebou a to svižněji a ještě mě to i baví. Co je na tomto „SUV“ S nebo U? Za mě je to jen ten Vehykl – dopravní prostředek. To příplatkové JBL audio ale zní jako ozvěna z toaletní mísy při akutním průjmu.
      A i když jsem mu nepřišel vyloženě na chuť, stejně to auto celkem chápu…ničím neurazí, ale ani nenadchne. Docela si dokážu představit, jak si po krizi středního věku natáhnu béžový, kousavý svetr, čerstvě nažehlené tesilky, koženkové rádoby řidičské rukavice a pojedu před botanickou zahradu pobavit se s dalšími nadšenými pseudoekology, kteří upřednostňují pocity nad fakty.
      Všechno stárne a stejně tak i já. Dokonce jsem přestal často používat slovo „hybrid“ jako nadávku (za to, že jsem začal, mohla před mnoha lety moje zkušenost Prius první generace).
      Moje aktuálně poslední vlastní zkušenost s pseudoekologickým provozem byla s VW ID.3…bylo to jako jezdit v nevyvežené popelnici na plasty, do které někdo namontoval tablet a celé to poskakuje na 20″ kolech. Byl to horší zážitek, než s Nissanem Leaf (ale poloosu jsem nestihl ukroutit).
      Až přestaneme chtít být obelháváni falešným vším, třeba se zase jednou začnou vyrábět auta a další věci s ohledem na skutečné a reálné potřeby včetně opravdové ekologie. Fakt moc si přeji, abych se toho ještě dožil.

  4. autem jsem jezdil 2 týdny a papalo to 7,5l (převážně v koloně rychlostí 80km/h) až 11l (dálnice 140km/h na tempomat + město) na 100km v celkem klidném a umírněném tempu. Co je na tom ekologického? S benzínovým třílitrovým šestiválcem BMW jezdím se stejnou spotřebou a to svižněji a ještě mě to i baví. Co je na tomto „SUV“ S nebo U? Za mě je to jen ten Vehykl – dopravní prostředek. To příplatkové JBL audio ale zní jako ozvěna z toaletní mísy při akutním průjmu.
    A i když jsem mu nepřišel vyloženě na chuť, stejně to auto celkem chápu…ničím neurazí, ale ani nenadchne. Docela si dokážu představit, jak si po krizi středního věku natáhnu béžový, kousavý svetr, čerstvě nažehlené tesilky, koženkové rádoby řidičské rukavice a pojedu před botanickou zahradu pobavit se s dalšími nadšenými pseudoekology, kteří upřednostňují pocity nad fakty.
    Všechno stárne a stejně tak i já. Dokonce jsem přestal často používat slovo „hybrid“ jako nadávku (za to, že jsem začal, mohla před mnoha lety moje zkušenost Prius první generace).
    Moje aktuálně poslední vlastní zkušenost s pseudoekologickým provozem byla s VW ID.3…bylo to jako jezdit v nevyvežené popelnici na plasty, do které někdo namontoval tablet a celé to poskakuje na 20″ kolech. Byl to horší zážitek, než s Nissanem Leaf (ale poloosu jsem nestihl ukroutit).
    Až přestaneme chtít být obelháváni falešným vším, třeba se zase jednou začnou vyrábět auta a další věci s ohledem na skutečné a reálné potřeby včetně opravdové ekologie. Fakt moc si přeji, abych se toho ještě dožil.

  5. Auto mám 4 měsíce a 6 000 km. Je to moje první nové auto po 15 letech. Jezdil jsem jen ve Volvech (moje) nebo BMW (otcovi), když pominu 205. Nikdy jsem nechtěl SUV (nemám je rád, jsou velká, žerou, uvnitř malá a většinou ošklivá). Nikdy jsem nechtěl stříbrné auto (pže ho mají všichni) a nikdy jsem nechtěl nic jiného než Volvo, a tak jsem si koupil stříbrné SUV Toyota :).
    13 let stará XC70III s 420 tis km prostě začala dosluhovat. Stále mám 2 Volva jako koníček.
    Protože už nechci trávit čas opravami auta, kterým jezdím každý den, podmínka byla si koupit nové auto s 5 letou zárukou. Další podmínka byla nahradit XC70III, protože to bylo dle mě dokonalé auto. A bohužel za předražený křáp považuji dnešní BMW i Volva. Za auto jsem dal lehce přes 800 tis, takže žádné „mega“. Nechtěl jsem kupovat SUV, stačil by mi zase ideálně zvýšený kombík. Zadaní bylo: 90% jezdím mimo dálnici, výkon nad 140 kW, automat jsem preferoval, benzín, (při cestách do práce se diesel tak, tak ohřeje a při vožení kluka do školky už vůbec ne), vyšší podvozek, 4×4, kufr kolem 600 l, vyhřívané židle + volant + sklo, bez klíčové otevírání, LED světla (xenony už se bohužel nedělají), parkovací senzory, kamera atd., židle v elektrice a hlavně se mi auto musí líbit z venku a uvnitř + pohodlné sedačky blížící se Volvu a srovnatelný jízdní komfort s XC70. Dále jsem nechtěl koncern. Snad jen Superb nebo Passat bych bral, ale maloobjemové oturbené motory jsem nechtěl a 2 l jsou cenově srovnatelné nebo dražší jak RAV4, takže ne preference koncernu VW rozhodla. XC70 měla jen jednu nevýhodu, a to vyšší spotřebu (na diesel). U nového auta, když už nic „jiného“, jsem chtěl opravdu nízkou spotřebu. Spotřebu je dobré si ověřovat na [odkaz], a ne jen v testech nebo v komentářích. Reálná spotřeba je 5,8 l/100 km (měřeno dotankováním), jezdím téměř předpisově :) (tzn. + 10 až 20 km dle tachometru). Honda CR-V má bohužel o dost menší kufr a její zadek je pro mě opravdu ošklivý. Takže z výše uvedeného zadání vyšla Toyota RAV4, hybrid, AWD. Pokud chcete jednou auto na všechno (krom častého ježdění po dálnici), tak RAV4 je ideální. Okresky dává pěkně (5 l), město velice slušně (6 l) a dálnice hůř (7,5). Auto je velice svižné, reálné zrychlení pod 8 s je dostačující. Moje 15 let staré Volvo S60R, AWD, AUT s 220 kW to nedá o moc rychleji. Takže že „žere“ a „nejede“ si nemyslím.

    Joseph: které benzínové BMW, 4×4, AUT a vyšším podvozkem žere 7,5 l (reálně, ne dle budíků) ? Jen abychom porovnali podobná auta… . Otcova E39, 530D AUT nejde pod 8 l (průměr, jasně že dálku dá za 7 l), takže že by benzín jezdil za méně? Jinak RAV4 má 2,5 l objem motoru, takže od 3 litrového BMW to není daleko.
    Absence turba u celkem velkoobjemového motoru (na dnešní dobu) se mi líbí a stejně tak eCVT převodovka, která nemá s klasickou CVT převodovkou nemá nic společného a myslím, že bude daleko spolehlivější než DSGčka nebo převodovky s hydro měničem. eCVT je opravdu jednoduché zařízení.

    RAVka má pár chyb a neduhů jako každé auto, ale nic co bych nepřežil, takže mohu jedině doporučit

    • Jinak do města je fajn, že je vyšší na obrubníky (sdílím tuto zkušenost a XC70 byla taky super) a je krátké, o 5 cm kratší než Octavka a asi o 25 kratší než XC a jak je šikoré, tak má velký rejd a otočíte se na pětníku, to se Superbem nebo Passatem nedáte…

    • Dobrý den, jsem rozhodnutý jít do Ravky, jen řeším to JBL. Mě přijde, že to možná hraje hůř, než hudba v exekutive, se kterou jsem teď jezdil. Nemáte s tím zkušenost?

  6. Dobrý den, mám RAV 4 III, 2,2 D CAT. Spotřeba je tak 8, 4 l nafty na 100 km. Jako náhradní auto jsem měl loni v létě půjčenou novou RAV 4 hybrid. Vůbec jsem ji nechtěl ani vidět. Nesnáším ty řeči o elektromobilech. V Toyotě mi navrhlii, že si po vrácení auta za 2 týdny promluvíme. A pozor, obrovská změna v mém myšlení. Zjistil jsem, že HYBRID je super auto. Po 2 týdnech jsem ho chtěl dokonce odkoupit. Jízda po městě se starým dieselem je nevhodná. Pořád se studeným motorem a když se DPF chtěl regenerovat, tak jsem byl v cíli jízdy. Hrůza. Pořád jsem čistil EGR ventil. Nová Ravka jezdila za 5,6 l v kombinaci. Je výborná do města na krátké trasy, na okresky a celkem při jízdě do 130 km to jde i na dálnici. Pohon 4×4 musím mít kvůli jízdě na naši horskou chalupu.Teď jsem si tedy objednal novou Ravku hybrid 4×4. Bude za 5 měsíců. A ještě k těm názorům na SUV: kdo si to zkusí, už jiné auto většinou nechce.

    • Dobrý den, souhlasím s p. Emilem … měl jsem taky takový názor na Priuse ..hnusný z venku a vevnitř …ale jak jsem do něj sedl …tak prostě paráda !! Jiné auto než Hybrid bych nechtěl ..a Rav4 v hybridu ..to musí být parádní jízda ! :-)

  7. Nie je pravda, ze „Také zapomeňte na to, že by vám pohon zadních kol pomáhal v rychlejších průjezdech zatáček nebo auto zezadu tlačil.“. Pri dynamickej jazde vidim, ze v zakrutach sa zapaja zadný elektromotor.

Napište komentář

Redakce si vyhrazuje právo mazat komentáře, které nesouvisejí s tématem diskuze, nebo jsou útočného či urážlivého charakteru (pomluvy, vulgarity, rasismus či ponižování). V případě porušení těchto pravidel chování může redakce zakázat přístup do diskuze.

Odeslané komentáře jsou strojově kontrolovány (spam, nevhodné výrazy…).