Domů » Recenze » Test Toyota Proace Verso Nomad Wanderer (2021): autostanování

Test Toyota Proace Verso Nomad Wanderer (2021): autostanování

Poslední rok s našimi životy pořádně zamával. Možnost ubytovat se v hotelu: žádná. Člověk dnes musí žít jako nomád. Takže proč si k tomu nepořídit i vhodné auto. Toyota Proace Verso Nomad Wanderer.

Račte nastoupit. Boční dveře se otvírají dozadu, takže vzniká velký prostor pro nástup.
Račte nastoupit. Boční dveře se otvírají dozadu, takže vzniká velký prostor pro nástup.

Známý základ

Na trhu obytných vozů existují obvykle dvě možnosti pořízení – koupě už hotového vozu přímo z výroby. To je třeba známý Volkswagen California. Vše je pečlivě vyrobeno už z fabriky, dotaženo, promyšleno… jenže si to také pořádně zaplatíte. Základní California stojí 1 a čtvrt milionu korun, pokud zde chcete lepší výbavu, nevejdete se do 2 milionů.

Verso se prodává ve dvou délkách. Obě mají stejný rozvor, liší se tedy jen délkou za zadní nápravou.
Verso se prodává ve dvou délkách. Obě mají stejný rozvor, liší se tedy jen délkou za zadní nápravou.

Druhou možností je koupit základní dodávku a nechat si domontovat vestavbu. To je přesně tento případ. Cenový rozdíl je propastný. Nejdelší Toyotu Proace Verso pořídíte za cenu 653 000 Kč. Vestavba (popíšeme později) Visu Sitka Original M pak vyjde na 77 900 Kč. Jde sice o více kompromisní řešení, ale cenový rozdíl je nezanedbatelný.

Visu je výrobce vestaveb pro kempingové vozy. Nabízí různá řešení pro různé dodávky.
Visu je výrobce vestaveb pro kempingové vozy. Nabízí různá řešení pro různé dodávky.

5,3 m délky

Toyotu Proace si můžete koupit ve dvou délkách. 495,9 cm a 530,9 cm. V obytném voze potřebujete hodně místa, proto je jako základ použita právě verze označovaná jako L2. Naše verze byla prakticky v plné výbavě. Jako motor posloužil naftový dvoulitr s výkonem 180 koní a osmistupňová automatická převodovka. Ve výbavě nechyběl adaptivní tempomat, vyhřívání sedadel, automatická klimatizace, ale třeba také head-up displej.

Proace odveze 6 pasažérů. Vedle řidiče se posadí 2 spolujezdci.
Proace odveze 6 pasažérů. Vedle řidiče se posadí 2 spolujezdci.

I přes větší rozměry se s Proace jezdí skvěle. Výhled vpřed je výtečný, jízda je prakticky jako s osobním vozem. Ani couvání nebude nikomu činit potíže, nechybí samozřejmě čidla a parkovací kamera, která s manipulací hodně pomáhá. Jediné s čím budete bojovat je velikost parkovacích míst. 5,3 metru je vážně hodně a zkrátka budete trčet. Pro představu: Proace je o 44 cm delší než Škoda Superb.

Přední převis je kratší, než jak jste zvyklí u osobních aut. To zlepšuje pocit z manévrování. Zato za sebou máte obří kus auta.
Přední převis je kratší, než jak jste zvyklí u osobních aut. To zlepšuje pocit z manévrování. Zato za sebou máte obří kus auta.

Pro rodinu akorát

Klíčová na přespání ve voze je samozřejmě postel. Byť auto odveze 6 cestujících (3 první a 3 ve druhé řadě), komfortně se vyspí jen 2 dospělí a 2 menší děti. Ve více lidech byste se už nejspíš nepříjemně mačkali. Postel v maximální možné míře využívá šířku vozu a jejímu provedení není co vytknout.

Jako v pokojíčku.
Jako v pokojíčku.

Je chytře složena ze 7 menších matrací, které maximálně obestaví zavazadlový prostor. Postel je na robustní kovové konstrukci, která při jízdě vůbec nijak nevrže a neobtěžuje. Rošty jsou pak laminátové a můžete s nimi předvádět různé kejkle.

Boční sedadlo ve třetí řadě se sklopí do úplné roviny, tím se zjednoduší přístup do postele.
Boční sedadlo ve třetí řadě se sklopí do úplné roviny, tím se zjednoduší přístup do postele.

Rošty se různě zvedají, lze z nich udělat stoleček (boční strany postele se pak promění v sedadla) a samozřejmě je pod nimi úložný prostor. Co je ale asi nejdůležitější, tak celou konstrukci lze během krátké chvíle demontovat. Výrobce slibuje 10 minut, ale to budete muset být zruční a přesně vědět, kam sáhnout.

Pod rošty je dost míst na kempingové židličky, stoleček i markýzu.
Pod rošty je dost míst na kempingové židličky, stoleček i markýzu.

Kuchyňka ano, sprcha ne

Když se řekne obytný vůz, obvykle si představíte zcela nezávislý život, bez potřeby vnější podpory. To tenhle Nomad neumí. Především proto, že v autě chybí sprcha a sociálka. Ideální je tak zaparkovat někde v kempu, kde je zázemí k dispozici. Co naopak nechybí, je jednoduchá kuchyňka, kanystry na vodu a další příslušenství. Uvařit oběd tak nebude problém.

2 dospělí a 2 děti je ideální konfigurace. Pět osob se zde už komfortně nevyspí.
2 dospělí a 2 děti je ideální konfigurace. Pět osob se zde už komfortně nevyspí.

Co všechno si pak pořídíte, to už je na vás. Jako příslušenství je k dispozici i praktická markýza a stoleček se židličkami, které kempování značně zpříjemní.

Naše auto bylo prakticky v plné výbavě. Nechyběl kvalitní infotainment a automatická převodovka.
Naše auto bylo prakticky v plné výbavě. Nechyběl kvalitní infotainment a automatická převodovka.

Nohy v teple

Testování probíhalo ještě v zimě, kdy se teploty pohybovaly kolem 0 stupňů Celsia. Není pak na přespání v autě zima? Naštěstí ne. Vůz je vybaven nezávislým topením. To lze aktivovat i dálkovým ovladačem. Takže pokud se v noci vzbudíte a nohy vás zebou, stačí stisknout tlačítko a do 5 minut je v autě opravdu velký hic. Nevýhodou je, že nezávislé topení lze aktivovat jen jednou. Mezi dvěma aktivacemi je třeba znovu nastartovat, což by v krutých mrazech mohlo být docela nepříjemné. Na druhou stranu auto slušně izoluje, pokud máte spacák, nebude spaní ani v nízkých teplotách problém.

Bez nezávislého topení by to v zimě nešlo. Naftová kamínka se spouští dálkovým ovládáním.
Bez nezávislého topení by to v zimě nešlo. Naftová kamínka se spouští dálkovým ovládáním.
Model Toyota Proace Verso Nomad Wanderer
Základní cena 653 000 Kč za vůz bez přestavby
Výkon 133 kW / 180 koní
Zdvihový objem 1997 ccm
Palivo nafta
Počet válců 4
Pohon pohon předních kol
Převodovka automatická
Akcelerace 0-100 km/h (s) 10,1
Maximální rychlost (km/h) 185
Spotřeba paliva na 100 km 7,0 – 7,7 l (kombinovaná)
Zavazadlový prostor až 4554 litrů
Délka 5309 mm
Šířka 1920 mm
Výška 1910 mm
Rozvor nápravy 3275 mm
Hmotnost 1780 kg
Objem palivové nádrže 69 litru

Super cena

Pokud hledáte auto do kempu, které po zbytek roku může sloužit jako samostatní dodávka, neuděláte chybu. Chybějící sprchu, lednici nebo záchod můžete omluvit vzhledem k ceně. Naše testované auto sice vyšlo dráž, ale především díky luxusní výbavě. Pokud byste takto vybavili jiný obytňák, budete na ceně o milion vyšší. A komfortní přespání nabídne bez kompromisů. Velkým plusem je také velmi nadstandardní záruka 5 let nebo 1 000 000 (ano, jeden milion) kilometrů.

Toyota Proace Verso Nomad Wanderer

1 250 000 Kč
8.2

VZHLED A ZPRACOVÁNÍ INTERIÉRU

7.5/10

PROPOJITELNOST S TELEFONEM

8.0/10

TECHNOLOGICKÁ VÝBAVA

8.5/10

JÍZDNÍ VLASTNOSTI

8.8/10

Klady (+)

  • příznivá cena
  • jednoduché, ale účelné řešení
  • skvělý motor
  • bezchybná převodovka
  • komfortní spaní
  • jisté jízdní vlastnosti
  • nadstandardní záruky

Zápory (–)

  • chybí sprcha, záchod
  • topení aktivujete jen 1x
  • kompromisy v ubytování

Vratislav Klega

Milovník automobilů, chytrých hračiček, gadgetů. Analytik každým coulem, který miluje matematiku, fyziku a sociální sítě.

Napište komentář

Redakce si vyhrazuje právo mazat komentáře, které nesouvisejí s tématem diskuze, nebo jsou útočného či urážlivého charakteru (pomluvy, vulgarity, rasismus či ponižování). V případě porušení těchto pravidel chování může redakce zakázat přístup do diskuze.

Odeslané komentáře jsou strojově kontrolovány (spam, nevhodné výrazy…).