Velká narozeninová soutěž – slavíme 15. narozeniny!
Domů » Recenze » Test Toyota C-HR: tichý bestseller

Test Toyota C-HR: tichý bestseller

Automobilce Toyota se na českém trhu daří. Za prvních 5 měsíců letošního roku prodali 3326 automobilů, takže jsou pátou nejprodávanější značkou na českém trhu. Pravdou je, že hodně jim pomohly užitkové vozy Proace, ale i tak je to úspěch. A jedním z těch úspěšných vozů je také model C-HR, který před několika měsíci prošel omlazovací kúrou.

Ty největší modernizace jsou uvnitř vozu.
Ty největší modernizace jsou uvnitř vozu.

Design pro Evropu

Model C-HR byl jedním z prvních běžných modelů Toyota, který se mi skutečně líbil. Všechny předchozí designy byly podivně japonské, obvykle v šedých odstínech a tak trochu bez nápadu. C-HR je pravý opak. Svažující se karoserie více připomíná současný trend „kupé“ designům, tady se designér zkrátka nebál. Ale slyšel jsem od svého okolí i opačné názory. Jak se líbí vám?

Odvážný design vozu nechybí. Styl kupé je moderní.
Odvážný design vozu nechybí. Styl kupé je moderní.

2 litry radosti

Před modernizací nabízela Toyota k tomuto modelu jen 2 motory. Benzinový 1,2 Turbo a hybridní 1,8. Oba měly výkon kolem 120 koní a dynamikou rozhodně neohromovaly. Byly určené spíše na pohodovou jízdu. Výkon chyběl. S modernizací přišel dvoulitrový hybrid s výkonem 184 koní a to je už jiná písnička. 100 km/h překoná za 8,2 sekundy. Slabší hybrid přitom potřebuje sekund 11! Ono taky si za 2 dcl objemu motoru připlatíte ne zrovna malých 75 000 Kč. A to je docela dost peněz.

Spořit umí

Hybridní pohon znamená, že benzinovému dvoulitru vypomáhá elektromotor. Ten nabízí výkon slušných 80 kW. Akumulátory se nachází pod zadními sedadly. Je zajímavé, že zatímco slabší (a levnější) 1,8 sází na Li-Ion baterie, dvoulitr stále využívá NiMH baterii se 180 články. Toyota tvrdí, že vlastnosti NiMH článků už vypilovala na úroveň baterií na bázi Lithia. Toyota kapacitu neuvádí, hybrid by měl ujet čistě na elektřinu něco přes 1 km, ale to samozřejmě není jeho primární smysl.

Prostor kufru je průměrný. Odpovídá to postavení městského crossoveru.
Prostor kufru je průměrný. Odpovídá to postavení městského crossoveru.

Ten je v tom, aby elektromotor podporoval benzinový motor. A to mu skutečně jde. Benzinový motor opravdu běží jen v situacích, kdy je to zapotřebí, zbytek času se o pohon stará jen elektromotor. Toyota říká, že to může být až 80 % času. Při našem ježdění po Praze jsme se dostali na nějakých 65 % jízdy na elektřinu (palubní počítač vám to počítá). Benzinový motor běží jen v případě, kdy zrychlujete.

Dobře funguje i adaptivní tempomat. Ovládá se páčkou na pravé dolní straně.
Dobře funguje i adaptivní tempomat. Ovládá se páčkou na pravé dolní straně.

Pokud jedete stálou rychlosti, zpomalujete nebo dokonce stojíte, pak stojí také písty. A to je příjemné. Nejde jen o ekologii a spotřebu, ale také vlastně jedete jako s elektromobilem. Úplně tiše, bez jakýchkoliv vibrací. To ocením mnohem více, než půl litru ušetřeného paliva.

Ve výbavě nechybí nic důležitého. Automatické dálkové světlomety, vyhřívaný volant, automatické parkování a mnoho dalších prvků komfortní výbavy.
Ve výbavě nechybí nic důležitého. Automatické dálkové světlomety, vyhřívaný volant, automatické parkování a mnoho dalších prvků komfortní výbavy.

Dobíjí se sám

Když už běží i benzinový motor, tak zároveň dobíjí akumulátor. Ten se dobíjí také rekuperací, tedy při každém brzdění. Kinetická energie tak nepřichází vniveč. Toyota má s hybridy dlouholetou zkušenost a je hezké vidět, že to skutečně funguje. Když taková 30minutová cesta do práce znamená, že benzinový motor běží jen 9 minut. Neuvěřitelný pokrok. Pro pořádek připomínáme, že nejde o plug-in hybrid, takže z elektrické zástrčky auto dobíjet nelze.

Úsporně i sportovně. Pokud se budete snažit, budete moci jezdit za 4 litry. Konečně C-HR umí být i rychlé. I když budete stát motoru na krku, přes 7 litrů se nepřehoupnete.
Úsporně i sportovně. Pokud se budete snažit, budete moci jezdit za 4 litry. Konečně C-HR umí být i rychlé. I když budete stát motoru na krku, přes 7 litrů se nepřehoupnete.

Městský podvozek

Ani na jízdní vlastnosti si nemůžeme stěžovat. C-HR používá poctivou techniku. Takže i na velkých 18″ kolech nabízí velmi slušný komfort a dobré vedení. Kola neodskakují a zároveň dobře odfiltrují nerovnosti, zkrátka je auto pěkně vyvážené. Svižnější jízdě tedy nebrání ani motor, ani podvozek. Jen bezestupňová převodovka není to, co vás bude při vymetání zatáček bavit.

Podvozek Toyoty není ošizený a používá poctivou techniku. I díky tomu je na 18" kolech komfortní, zároveň dobře drží stopu.
Podvozek Toyoty není ošizený a používá poctivou techniku. I díky tomu je na 18″ kolech komfortní, zároveň dobře drží stopu.

Konečně i CarPlay

Zatímco evropská konkurence nabízí dlouhé roky Apple CarPlay a Android Auto, mnoho let dokonce i bez kabelů, do Toyoty se tato příjemná vychytávka dostává právě až s touto modernizací. Konečně si tak Waze, Google Mapy nebo Mapy.cz pustíte na displeji infotainmentu. Sice jen přes kabel, ale i tak je to pokrok.

Samotný displej rozlišením ani kvalitou zobrazení nijak neohromí, ale funguje dobře. Chválíme fyzická tlačítka, která jsou pro ovládání při jízdě přeci jen ergonomičtější. Integrovaná navigace je pak spíše taková nouzovka. S moderními aplikacemi do smartphonů pochopitelně nemůže držet krok.

To není sedačka, to je křesílko! Ale přivítal bych, kdybych si sedadlo mohl posunout ještě o pár centimetrů níže.
To není sedačka, to je křesílko! Ale přivítal bych, kdybych si sedadlo mohl posunout ještě o pár centimetrů níže.

Aplikace

Toyota dlouho zaostávala za konkurencí v aplikacích pro smartphone. To se změnilo v dubnu, kdy se na českém trhu zpřístupnila aplikace MyT. Ta nabízí to, co obvykle zvládá i konkurence. Pomůže naplánovat trasu z mobilního telefonu, najít zaparkované vozidlo, upozorní na servisní prohlídku. A pochopitelně vede statistiky o jízdách.

MyT by Toyota
MyT by Toyota

Fajnové svezení

Tyota C-HR byla dobré auto i před faceliftem. Nadšenému řidiči ale zásadně chyběl silnější agregát, se kterým nebude auto louda. A to mu dodal právě hybridní dvoulitr. Ten umí jezdit i hodně úsporně, pokud se řidič snaží, tak se dá přiblížit 4 litrům. Ale zásadní je, že dlouhou část jízdy umí jet s vypnutým spalovacím motorem. To je mnohem příjemnější, než čekáte. Facelift dohnal konkurenci také v chytrých funkcích. Konečně připojíte Apple CarPlay a Android Auto a konečně nechybí ani aplikace pro smartphony.

Toyota C-HR

864 900 Kč
8.4

vzhled a zpracování interiéru

8.0/10

propojitelnost s telefonem

8.3/10

technologická výbava

8.5/10

jízdní komfort

8.8/10

Klady (+)

  • funkčnost hybridu
  • umí být úsporný
  • tichá jízda
  • jízdní komfort
  • nevšední design
  • pohodlná sedadla
  • výkon motoru

Zápory (–)

  • převodovka výkon snižuje
  • starší infotainment
  • Apple CarPlay jen po kabelu
  • ambiciozní cena

Vratislav Klega

Milovník automobilů, chytrých hračiček, gadgetů. Analytik každým coulem, který miluje matematiku, fyziku a sociální sítě.
Sledování diskuze
Upozornit na
guest
7 Komentáře
nejstarší
nejnovější nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments