TOPlist

Test Tesla Model Y (2025): výrazně lepší komfort, výbava i dojezd

Test Tesla Model Y (2025): výrazně lepší komfort, výbava i dojezd
  • Nová Tesla Model Y se začíná objevovat na našich silnicích, jeden z prvních kusů jsme si také vyzkoušeli
  • Má výrazně měkčí podvozek i méně hluku v kabině, potěší také elektricky sklopná zadní sedadla
  • Z hlediska designu proběhly největší změny u předních a zadních světlometů, zlepšila se také aerodynamika 

Tesla nedávno odhalila nový facelift oblíbeného Modelu Y s označením Juniper. Ten přináší mnoho novinek, které jsme konečně měli možnost vyzkoušet v reálném provozu. Automobilka z hlediska vnímání veřejnosti sice nyní nezažívá nejlepší časy, již na úvod ale mohu zmínit, že nový Model Y je velmi sympatický a změny rozhodně dávají smysl.

Hrubé tvary vozu zůstávají stejné, změnily se hlavně světlomety
Hrubé tvary vozu zůstávají stejné, změnily se hlavně světlomety

Na test jsem si v pražské centrále Tesly převzal variantu vozu Long Range s pohonem všech kol v barevném provedení Quicksilver. Tento vůz je standardně v prodeji za 1 299 900 korun a nabízí dojezd 586 km dle WLTP (568 km při obutí 20″ kol), zrychlení z nuly na sto za 4,8 sekundy a audio výbavu v podobě 15 reproduktorů + 1 subwoofer. Obout jej můžete na 19″ nebo 20″ kola a za 15 minut dobijete na 266 km jízdy. Můj exemplář měl obuta menší kola Crossflow a interiér v černé barvě. K dispozici je totiž také černobílá kombinace.

Tesla Model Y (2025) Dojezd (WLTP) Maximální rychlost Zrychlení 0–100 km/h Dodání Cena včetně DPH
Pohon zadních kol 500 km 201 km/h 5,9 sekundy květen – červen od 1 099 900 Kč
Long Range s pohonem zadních kol 622 km 201 km/h 5,6 sekundy červen od 1 204 900 Kč
Long Range s pohonem všech kol 586 km 201 km/h 4,8 sekundy březen od 1 299 900 Kč

Designové změny

Z hlediska designu se obě verze Modelu Y odlišují především světlomety. Novinka má na přídi LED pásek, který připomíná design Cybertrucku, a záď zdobí taktéž světelná lišta, která svítí z horní strany na pruh s logem automobilky. Ačkoliv názory na tento redesign se různí, mně osobně se líbí a především zadní část vozu vypadá s rozsvícenými světly velmi futuristicky. Přední část možná mírně evokuje asijské vozy, i tak se mi ale líbí a k Tesle jako značce dobře sedí. Design je zatím neokoukaný a na parkovišti se za ním leckdo otočí. Už při mých prvních cestách jsem ale potkal několik dalších exemplářů této novinky, takže je vidět, že první nadšenci si své vozy houfně přebírají od výrobce.

Zadní světelná lišta zaujme především v šeru, ale dobře viditelná je i za běžného denního světla
Zadní světelná lišta zaujme především v šeru, ale dobře viditelná je i za běžného denního světla

Páčka pod volantem i displej v zadní řadě

Interiér z velké části kopíruje Model 3, důležitou a vítanou novinkou je ale páčka směrovky u volantu, kterou předchozí Model Y ani současný Model 3 nemá. Osobně tento ovládací prvek rozhodně vítám, protože mačkání tlačítek na volantu je obzvláště při některých manévrech poměrně nepříjemné. Veškeré další ovládací prvky se nachází na volantu nebo na 15,4″ dotykovém panelu uprostřed. I zpátečku tedy musíte řadit pohybem digitálního autíčka na displeji.

Tesla Model Y Juniper
Interiéru dominuje středový displej, další ovládací prvky pak najdeme na volantu

Na druhou stranu je nutno zmínit, že bezklíčové odemykání v kombinaci s ovládáním jízdních režimů pomocí pedálů v podstatě eliminuje nutnost změny režimu na displeji. Při zastavení stačí vypojit bezpečnostní pás řidiče a auto se automaticky uvede do parkovacího režimu, vy vystoupíte a odejdete. Žádná ruční brzda, žádné hledání klíčů po kapsách.

Interiér obecně ale působí příjemným dojmem, všude jsou měkčené materiály, mezi předními sedačkami najdeme obrovské úložné prostory v prostředním panelu a vyzdvihnout musím maximální komfort: elektricky polohovatelný volant, elektricky polohovatelné sedačky s chlazením i vyhříváním a výborným bočním vedením i možnost příjemného opření obou loktů. Mezi další prvky, které zvyšují pohodlí jízdy, se řadí nové akustické čelní sklo, které eliminuje hluk zvenčí, a také prémiové audio s šestnácti reproduktory. To hraje velmi slušně a nabízí také ekvalizér, uvítal bych snad jen některé předvolené zvukové profily. Velmi příjemné je také ambientní osvětlení, u kterého samozřejmě nechybí možnost volby barvy.

Z novinek ještě musím zmínit 8″ displej pro zadní řadu sedaček, na kterém je možné upravit klimatizaci nebo sledovat filmy za jízdy, a také elektricky sklopné sedačky. Ty je možné složit stiskem tlačítka u víka kufru v zavazadelníku, přičemž přední sedačky se při sklopení automaticky posunou dopředu. Získáte tak prostor o velikosti 854 litrů a odvezete lecjaký náklad.

Jízdní komfort a parkování

Hned na úvod této kapitoly musím prozradit, že jestli existuje pouze jeden jediný důvod, proč si koupit novou verzi Juniper, je to nově vyladěný podvozek. Měl jsem možnost obě verze vozu srovnat bezprostředně po sobě a mohu tak s jistotou tvrdit, že rozdíl v odpružení obou vozů je opravdu propastný, a novinka tedy řeší jeden z největších neduhů svého předchůdce. Z „ypsilonky“ se tak konečně stalo komfortní a důstojné vozidlo i pro dlouhé cesty a méně kvalitní silnice. Vzhledem k množství prodaných kusů si to určitě zasloužilo. Hluk v kabině kromě nového čelního skla krotí také lepší aerodynamika.

Elektricky sklopné sedačky jsou velmi praktickým detailem
Elektricky sklopné sedačky jsou velmi praktickým detailem

Ačkoliv je Juniper ověšený kamerami (vepředu přibyla jedna i s ostřikovačem), které využijete například při aktivaci Sentry módu, chybí 360° kamera pro pohled z vrchu. Při parkování je tedy možná orientace jen dle bočních a zadních kamer nebo optických dálkových senzorů, bohužel nejsou ultrazvukové a tím pádem ani tak přesné. Jinak samozřejmě nechybí asistent pro hlídání pruhů nebo adaptivní tempomat, čtení značek omezujících rychlost nebo barvy semaforů. Pro orientaci pomáhá také zobrazování pohledů bočních kamer na displeji při odbočování nebo předjíždění vozidel, na to se dá zvyknout velmi rychle.

Na Superchargeru jsem se potkal s majitelem starší verze Modelu Y i novým Modelem 3
Na Superchargeru jsem se potkal s majitelem starší verze Modelu Y i novým Modelem 3

Celkový pocit z jízdy byl velmi příjemný, nová Tesla umí být kultivovaná a pohodlná na dlouhých cestách, se zrychlením z nuly na sto za 4,8 sekundy u takto velkého SUV ale může být i poměrně dravá. Pokud nepotřebujete maximální efektivitu jízdy, můžete zvolit režim omezené rekuperace, který se více blíží jízdě se spalovacím motorem. Vůz jednoduše tolik nebrzdí po uvolnění plynového pedálu.

Při dlouhých cestách oceníte navýšení dojezdu oproti původnímu modelu zhruba o 10 %, s již zmíněnými 586 km si už vystačí lecjaký elektromotorista a taktéž rychlé nabíjení ulehčí život s touto Teslou. Na Superchargeru jsem většinou nestrávil více než 20 minut, samozřejmě jsem ale nikdy nedobíjel doplna.

Parametry Tesla Model Y Juniper
Stupeň výbavy Long Range s pohonem všech kol
Maximální výkon 331 kW
Zdroj energie elektřina
Udávaná spotřeba na 100 km 15,3 kWh
Světlomety Matrix LED
Pohon obou náprav
Převodovka automatická
Akcelerace 0–100 km/h 4,8 s (4,3 s Acceleration Boost)
Maximální rychlost 201 km/h
Délka 4 790 mm
Šířka 2 129 mm
Výška 1 624 mm
Rozvor 2 890 mm
Základní cena 1 099 900 Kč
Cena testované výbavy 1 391 400 Kč

Vyplatí se do novinky investovat?

Design rozhodně není všechno a drobná vylepšení v interiéru v podobě ambientního osvětlení nebo elektricky sklopných sedaček asi kdekdo oželí, posun v komfortu vozu je ale rozhodně ten nejsilnější argument pro nákup Juniperu. Taktéž nižší hlučnost a lepší dojezd řadím mezi důležité parametry. Obecně je ale u novinky více smysluplných vylepšení, které toto SUV posouvají dopředu a dělají z něj opravdu vlajkový elektromobil, se kterým chcete jezdit, a neodradí vás od toho ani současné politické manýry Elona Muska.

Tesla Model Y Juniper
Tesla Model Y Juniper

Zároveň pokud přihlédnu k výbavě vozu, jeho dojezdu a výkonu, ani cena není vůbec špatná. Ano, v interiéru možná nemáte pocit luxusu německých automobilek, minimalismus Tesly ale má také něco do sebe a zvyknout si na neobvyklé ovládací prvky vozu je spíše jen otázka času než nějaká závažná překážka. Nebojím se tedy tvrdit, že nový Model Y půjde ve šlépějích svého předchůdce a na cestách ho začneme vídat velmi často. Snad napraví i nyní pošramocenou pověst automobilky.

Autor článku Adam Bělunek
Adam Bělunek
Baví mě Apple, kvalitní audio-video technika a obecně chytrá řešení, která fungují. Volné dny se snažím trávit na kole v bikeparcích a trailcentrech, nebo na horách s batohem na zádech. Užívám si dobrou hudbu, občas zajímavou knihu a rád cestuji.

Kapitoly článku