Domů » Recenze » Test Škoda Octavia (2020): bude to opět prodejní bestseller?

Test Škoda Octavia (2020): bude to opět prodejní bestseller?

Škoda Octavia je prodejní bestseller, kterému se daří nejen na českém, ale i na mnoha dalších trzích. Nová, v pořadí již čtvrtá generace se představila minulý rok v listopadu a hned v březnu jsem se s ní měl poprvé svézt. Koronavirus byl ovšem proti, celá akce byla zrušena a mně se nová Škoda Octavia dostala do rukou až nyní.

Designové osvěžení a velký zavazadelník

Proč měnit něco, co již funguje? Nová generace samozřejmě musela dostat nějaké ty designové změny, ale o nic velkolepého nejde. Spíše se jedná o příjemné designové osvěžení.

Nejen nový design mají světlomety, maska chladiče i přední nárazník. Verze liftback má na délku 4 689 mm, což je o 19 mm více než předchozí generace. Šířka narostla o 15 mm a rozvor činí 2 686 milimetrů. Škodovka se samozřejmě pochlubila i zavazadlovým prostorem, který toho pojme opravdu hodně. V řeči čísel se jedná o 600 litrů prostoru.

Hodně změn nejen pod kapotou

Škoda Octavia možná nepřinesla tolik změn po stránce designu, ale o to více změn se událo pod kapotou. K dispozici jsou nejen naftové a benzinové motorizace, ale také verze na CNG a samozřejmě se do nabídky dostane i plug-in hybridní verze, kterou už využívá Škoda Superb. Premiérově si do Škody Octavia lze objednat mild-hybridní pohon, která má snižovat spotřebu paliva. Podobnou technologii už najdeme nejen u Audi, ale i u SEATu či Volkswagenu.

Automobilka bude nabídku motorů postupně uvolňovat a později dorazí i derivát ve formě Octavie RS. Nový dvoulitrový naftový čtyřválec se dodává ve třech výkonových variantách. Základní provedení má výkon 115 koní a pojí se jak s manuální převodovkou, tak i se sedmistupňovou automatickou převodovkou DSG. Varianta o výkonu 150 koní je navíc k dispozici s pohonem všech kol. Ten je spolu se sedmistupňovou automatickou převodovkou DSG standardní výbavou nejsilnějšího provedení, které je naladěné na výkon 200 koní.

Nám dělala společnost prostřední varianta, a to v kombinaci s automatickou převodovkou DSG. S největší pravděpodobností bude právě tato motorizace patřit k těm nejoblíbenějším. A už teď vám mohu říci, že minimálně spotřeba se vám bude velmi zamlouvat.

Přepracovaný interiér

Octavia jako první model od Škody Auto dostala samostatně stojící displej infotainmentu. Ten tedy není zabudován do palubní desky, ale tyčí se z ní. Nový je i dvouramenný multifunkční volant nebo dotyková lišta pod infotainmentovým systémem. Tu už můžete znát nejen z Volkswagenu Golf, ale také ze SEATu Leon.

Interiér působí daleko vzdušněji. Pomáhá tomu i nový volič automatické převodovky, který je menší a nově pouze elektronický. Při zařazení nedochází k mechanickému pohybu, ale pouze elektronicky se dá převodovce signál, jakým směrem se chcete vydat. Celý tento systém Škoda Auto nazývá shift-by-wire.

V interiéru nově najdeme i věci, které předchozí generace nenabízela. Tím myslím například head-up displej, který vám vykreslí informace o aktuální rychlosti i navigaci přímo na čelní sklo. Digitální přístrojový štít ve Škodě Auto už známe a i na přítomnost USB-C portů jsme si zvykli. Škoda Auto na ně sází z důvodu rychlejšího nabíjení, alespoň takovou odpověď jsme dostali na naši otázku.

Přečtěte si také: Test Škoda Kamiq Monte Carlo: i tříválec může vypadat dobře a dávat smysl

Nechybí ani bezdrátové nabíjení, ambientní osvětlení nebo kožená sedadla s masážní funkcí. Za příplatek je k dispozici i reprosoustava Canton, která nedosahuje takových kvalit, jako například Harman/Kardon, ale nejde o žádný propadák. Celý interiér je dobře zpracovaný a nikde nic nevrže. Po téhle stránce udělala Škoda Auto za posledních několik let velký skok dopředu.

A co ten infotainment?

Žádná hardwarová tlačítka kolem displeje infotainmentu nehledejte. Osobně bych uvítal alespoň možnost ovládat hlasitost pomocí klasického tlačítka a věřím, že nejsem jediný. V Octavii však musíte využít buď tlačítko na multifunkčním volantu nebo dotykovou lištu pod displejem.

https://smartmania.cz/test-skoda-kamiq-monte-carlo-i-trivalec-muze-vypadat-dobre-a-davat-smysl/

Dva nejlépe vybavené systémy pracují s displejem o úhlopříčce deset palců. Základní verze se jmenuje Swing a nabízí 8,25″ dotykový displej.  Co se mi nelíbí, je šířka rámečků, které jsou opravdu velké. Už jsem to zmiňoval i v testu SEATu Leon. Nevypadá to moc hezky o to více, když na pravé straně nemáte žádná tlačítka, ale jen tlustý rámeček displeje.

Díky zabudované eSIM je Octavia vždy online. Využívat lze Apple CarPlay, Android Auto i hlasovou asistentku Lauru, která umí šest jazyků. Rozumí celým větám a překvapilo mě, že funguje dobře. I když řešení u Mercedesu je přeci jen o krok dále. Navigace je samozřejmě online a díky přítomnosti aplikace pro chytré telefony si můžete do vašeho auta cíl vaší cesty i poslat.

V aplikaci lze zkontrolovat, zda jste auto zamkli, a podívat se můžete i na nějaké ty jízdní statistiky. Líbí se mi též funkce, kdy je možné nastavit maximální rychlost vozu. Jakmile je rychlost překročena, přijde vám notifikace. Pokud si auto půjčujete od tatínka, dávejte na to pozor. Stejný princip funguje i s danou lokalitou. Doma řeknete, že jedete jen na pražský Anděl, když se však vzdálíte, někomu na telefon může přijít notifikace, že se auto dostalo mimo území, které bylo v aplikaci zvolené.

Systém je jednoduchý, svižný a zorientujete se v něm celkem rychle. Novinkou je například 3D model vašeho auta, který v systému můžete vidět, nebo třeba funkce profilů. Díky tomu je už konec hádkám s vaší drahou polovičkou, že vám zase rozladila sedadlo. Nejde však jen o sedadlo, nová Octavia si pamatuje i nastavení zrcátek a všech asistenčních systémů.

Potřebujete více asistenčních systémů?

O head-up displeji už byla řeč, ale tím to rozhodně nekončí. Adaptivní tempomat, parkovací asistent, hlídání jízdního pruhu i mrtvého úhlu. Pokračovat můžeme systémem Front Assist s prediktivní ochranou chodců. Pojďme však postupně.

Škoda_Octavia
Na délku má nová generace více než 4,5 metru

Adaptivní tempomat nově funguje až do rychlosti 210 km/h a součástí je i systém Stop&Go. Ten oceníte především v zácpách, kdy auto samo zastaví a následně se samo rozjede. Octavia umí rozpoznávat i značky. Když k těmto dvěma systémům přidáte ještě hlídání jízdního pruhu, tak máte systém, který zvládne automobil řídit prakticky sám. Samozřejmě že z legislativních důvodů ho stále musíte řídit vy, ale například na dálnici tento koktejl jízdních asistentů funguje poměrně dobře.

V infotainmentu si méně informovaný řidič může o jednotlivých asistenčních systémech i přečíst, co přesně mají na starost. Právě tuhle „obrazovku“ jsem chválil už v SEATu Leon, ale také ve Volkswagenu Golf.

Jezdí za pár. A to doslova!

Naftový dvoulitrový čtyřválec ve Škodě Octavii vždycky jezdil za pár litrů na sto a nová generace na to jen  navazuje. Rychlostní silnice lze jezdit i lehce pod čtyři litry, dálnici pak okolo šesti litrů. Po více než 600 kilometrech se spotřeba zastavila na 5,1 litrech na sto kilometrů. Řekněte sami, není to skvělá hodnota? Největší výhodu vidím v tom, že i když budete nové Octavii šlapat po krku, jen těžko se dlouhodobě budete držet nad hranicí šesti litrů.

Škoda_Octavia

Podvozkově je Octavia velmi dobře naladěná a výkon 150 koní je dostačující. Osobně bych do slabší motorizace nešel, ale ani silnější verze rozhodně není nutností. Testovaná motorizace je dle mého ideální variantou, pokud preferujete naftovou motorizaci. Sáhl bych i po automatické převodovce DSG, osobně už si život s manuální převodovkou nedokážu představit. O to více, pokud se velkou část vašich cest pohybujete někde ve městě.

Je dražší, ale dává smysl

Testovaná motorizace vás vyjde minimálně na 691 900 Kč ve výbavě Ambition. V případě výbavy Style ze svého bankovního účtu budete muset poslat 742 900 Kč. Není to úplně málo, ale z větší části si nová generace takovou cenovku obhájí.

Model Škoda Octavia
Základní cena 731 900 Kč
Cena testované výbavy
Stupeň výbavy Style
Výkon 110 kW / 150 koní
Zdvihový objem 1968  ccm
Palivo nafta
Počet válců 4
Pohon přední náprava
Převodovka automatická
Akcelerace 0-100 km/h (s) 8,8
Maximální rychlost (km/h) 220
Spotřeba paliva na 100 km 3,7 l (kombinovaná)
Délka 4689 mm
Šířka 2003 mm
Výška 1468 mm
Rozvor nápravy 2667 mm
Hmotnost 1487 kg
Objem palivové nádrže 45 litrů

Po jízdní stránce je na tom nová generace dobře, podvozek je pohodlný, DSG pracuje přesně tak, jak čekáte, a ani po výkonové stránce nebude strádat. A pak je tady skvělá spotřeba v kombinaci s prostorným interiérem a samozřejmě velkým zavazadlovým prostorem, který Škodu Octavii vždycky zdobil.

Škoda Octavia

731 900 Kč
8.8

VZHLED A ZPRACOVÁNÍ INTERIÉRU

8.5/10

PROPOJITELNOST S TELEFONEM

9.0/10

TECHNOLOGICKÁ VÝBAVA

8.5/10

JÍZDNÍ VLASTNOSTI

9.0/10

Klady (+)

  • nízká spotřeba
  • prostornost
  • velký zavazadelník

Zápory (–)

  • sebevědomá cenovka
  • občas pomalejší infotainment

Patrik Svatoš

Šéfredaktor automobilové sekce, který má rád technologie, auta, fandí Olympique Marseille a nedokáže žít bez kofeinu.

33 komentářů

  1. Jaroslav Hronek

    Ten důraz na velikost kufru je už nemoc. Přitom, kolikrát se využije. Téměř nikdy.

    • Já mám O2 v kombíku a velikost kufru jsem využil už nesčetněkrát, a to ještě nemám děti.. Velikost kufru je právě přidáná hodnota. Takže nesouhlasím.. A když je na výběr i liftback, tak není co řešit.

      • O2 to je uz takovej peknej veteran, radeji ho moc nepretetezuj 🤭 Plnej kufr pastik, tim jsou skodofkari vyhlaseny 🤭

      • Auto slouží a jezdí se mi v něm dobře. To je důvod k infantilnímu, jízlivému komentáři?

      • a co vytahnout hlavu z pr*dele a vyzkouset i auta?

      • Dle tvého vyjadřování ve vlákně usuzuji, že nemá cenu na tebe dále reagovat. Asi budeš trochu jednodušší.. Ne každého život, se točí kolem nového fára a každý má jiné priority a potřeby.

      • Naprostý souhlas. Co vytáhnout hlavu z … a vyzkoušet Škodu? Já ji nikdy nechtěl, pak jsem ji nuceně musel vyzkoušet a teď mám 2 Oktávky, protože to jsou fakt dobré auta. Ne dokonalé, ale fakt dobré.

    • Nechápu, za co máš ty mínusy, naprosto souhlasím. Kdyby se radši dbalo na prostor pro cestující vzadu a sedačky se posunuli víc „do kufru“, tak jako u superbu, to bych byl radši, než vozit vzduch v kufru a vzadu i 11 letý děcka namačkaný jak sardinky a nemají si kam dát nohy (zkušenost z O3).
      Bohužel kvůli tomuhle u mě pořád vede Superb nebo Passat.

      • No jasne, to je taky jina trida…v Superbu se prece jenom predpoklada, ze si zakaznik priplaci za urcite pohodli…Oktavka je predevsim pracant…kdo nepotrebuje tolik mista v kufru, tak si nekoupi kombika…
        Za me osobne jsem uz nespocetnekrat jel s tak plnym autem, ze uplne pretekalo…kufr neni nikdy dost veliky…=)

      • Já kufr nepoužil nikdy, aby byl úplně plný. Naopak vzadu vozím pořád někoho a představa, že se tam děcka mačkají jak v oktávce, tak radši připlatím milion za mercedes, nebýt superba.
        Myslím, že zadní posuvné sedačky by nebyly špatné, ať si každý vybere. Přece jenom Kodiaq a Karoq je mají, takže je kam šáhnout.

      • Nastesti neni jen ohavna Skodovka, takze je kam sahnout. Jen ceskej vesnican, ma rudo pred ocima, kdyz vidi Skodovku. 🤭

      • To je mozne…vzadu jsem nikdy nejel…=) A deti 4 a 2 si taky nestezuji…=) Nez vyrostou, tak stejne auto vymenim…naopak ocenuju ze se mi pres koronakrizi podarilo prestehovat Oktavkou postupne prakticky cely byt…

  2. Když tomu dám rozumnou konfiguraci, to znamená trošku slušný motor, podvozek a výbavu, tak se dostanu k 1,1mil. No a k tomu stačí dodat 100tis a mám ještě o něco lepšího trojkovýho bavoráčka.

    • A co sis za tu cenu nakonfiguroval? Já si konfiguroval O4 RS s 2.0 TSI 180kW a vším možným za 970 tisíc. Nechápu, jak ses mohl dostat na 1,1 milionu, ale jsem si jist, že ten holobyt bavorák proti tomu nebude mít stejnou výbavu, co?

      • Ale bude to BMW a ne socka, to se taky pocita 🤭

      • Pokud je člověk pozér tak rozhodně.

      • V BMW už dneska jezdí kdejaká „socka“, už dávno není ani zábavné, ani kvalitní. Navíc současná BMW jsou snad ještě ošklivější, než kdy byla například Multipla. ;)

      • přesně tak, embéčka si kupují jen .uráci v .urákově

      • Úplně stejnou výbavu. Silnější benzín 2,0l, náhon na 4, automat. Kola, asistenti apod. Prostě to nejlepší co nabízí RS aby se to přiblížilo standardu 320i.

      • A těch 45kW rozdíl máš kde? 320i je konkurence spíš pro 2.0 TSI 140kW, než RS.

      • Pardon. Dal jsem tam diesel.

  3. Zatím s přehledem nejošklivější generace, ale prodávat se bude. Octavia se nikdy nekupovala očima. Je to užitková věc, bez přesahu, to jen marketing v tom hledá emoce a podobné nesmysly. ;)

    • Já teda nejsem škodovkář, ale poslední generace se mi zdá nejpovedenější i přes špatné proporce předokolky. A nový Enyak (nebo jak se jmenuje) vypadá fakt hezky, dokonce se i poprvé povedl i interiér. Obecně se Škodovce nějak nedaří ten středový panel a tlačítka… apod.

  4. To auto je za ty peníze fakt vtip. Design je subjektivní, ale tady na fotkách vypadá tak tisíckrát líp, jak v reálu. Zepředu bych se nebál říct, že je v reálu vyloženě ošklivý. Interiér neurazí, ale ani nenadchne. Mně osobně se dvouramenný volant moc nelíbí, evokuje mi to doby základní Felicie. Co je však průšvih je ergonomie interiéru. Nechápu, kdo mohl dát výdechy topení/klimatizace takhle blbě nízko. Absence HW čudlíků – taky nejsem její fanda, ale asi je to budoucnost. Co je však největší problém je infotainment. Zasekaný, pomalý, plný chyb. Nevím, kdy jste auto testovali (resp. kolik uplynulo od testu auta a následného sepsání, jestli už to není lepší), ale já když jsem měl „čest“ se čtyřkovou Octávií začátkem léta nějakou dobu vozit, tak jsem myslel, že to roztřískám. Nefunkčnost na denním pořádku, navíc spousta položek divně pojmenovaná. Často se stává, že člověk něco zapne, ale už to nevypne, protože daná věc přestala fungovat. Možná se tahle věc trochu zlepšila, z doslechu však vím, že do ideálu to má daleko. Motor je super, souhlasím. Ale to je u auta za tyhle prachy zoufale málo. Kor když tenhle motor nabízí koncern VW i jinde.

  5. besseller to bude v Čurákově mezi Aší a Hodonínem , nikde jinde. ..kdo s mozkem by to kupoval..

  6. jako fasunk pro imb*ecilni rozvazece letacku na susenky a damske vlozky je to asi OK. Znate nekdo nejakyho deb*ila ve svem okoli co vyhodil svoje zdaneny prachy za skodovku?

  7. cena toho střepu je směšná. Pro mě takové auto plné zbytečností není, nepotřebuji dotykový rádio a podobný blbosti, mám radši navigaci v telefonu než napevno v autě. Bohužel žádný výrobce už nenabízí normální auto, který by udělalo svoji službu, nechodím do auta hrát si s rádiem případně s dalšími blbostmi. Jediný co chci je řídit, pokud by někdo chtěl autopilota jako má Tesla tak si může jezdit hromadnou dopravou. Pokud nebudou lidi umět řídit a všechny asistenti jim z nějakého důvodu nebudou fungovat, tak už ani na parkovišti nebudou umět lidi parkovat (už teď to je katastrofa).

    novodobý auta jsou k hooo….vnu. poslední dobrý auto od škodovky byl super II, tím pro mě značka jako taková skončila protože design je otřesný od té doby. Možná až Enyaq se mě trochu líbí ale jinak je škoda hnusná.

  8. Marek Novák

    Já si koupil Octavii 2FL PD, a sloužila a slouží spolehlivě už 11 let. Letos jsem jí prodal a koupil další. Mnoho věcí je lepší, než bylo, ale dost věcí zůstalo stejných (nic moc kvalita materiálů), vrzání a lupání odevšad. Shrnul bych to slovy: solidní auto se spolehlivým motorem, nic moc kvalitním interiérem (plasty), několik se stále opakujících SW chyb, dobré jízdní vlastnosti, ale šíleně drahý.
    Já měl tu možnost (a štěstí), že jsem dostal velkou slevu 18% a ještě jsem si odečetl DPH. Takže za ty peníze je to super auto, ale příště to už Škoda prostě nebude. Jsou za ty peníze rozhodně lepší auta.

  9. Ctverkova Octavka se proste nepovedla. Nefunkcni software, nekvalitni material interieru a vzhled auta(subjektivni). Radeji Superba nebo Passata nez tohle.

    • To jsou ale jiné třídy aut.

      • Jiste, ale koncernova auta jsou az na par detailu vsechna stejna. Zajima me spise nova generace Superbu, protoze trojkova rada Octavek i Superbu byla zastarala uz ve chvili, kdy to byla zhava novinka.

      • V cem presne byla ta auta zastarala?

  10. Octavie byly a vzdycky budou auta pro socky. Pro tu nizsi vrstvu. Dobre, ze se vedeni zmenilo a budeme zase jen montovna levnych ceskych „Dacii“. A muzou klidne presunout vyrobu i jinam. Je to jen dobre. Akorat ty socky zaplacou.

Napište komentář

Redakce si vyhrazuje právo mazat komentáře, které nesouvisejí s tématem diskuze, nebo jsou útočného či urážlivého charakteru (pomluvy, vulgarity, rasismus či ponižování). V případě porušení těchto pravidel chování může redakce zakázat přístup do diskuze.

Odeslané komentáře jsou strojově kontrolovány (spam, nevhodné výrazy…).