Domů » Recenze » Test Renault Zoe (2020): noční můra petrolheada

Test Renault Zoe (2020): noční můra petrolheada

Jestli něco automobilka Renault umí, tak rozhodně předbíhat dobu. Přicházet s vozy, které je širší společnost ochotna přijmout až o mnoho let později. A nutno říct, že i s modelem Zoe předběhla dobu o mnoho let. Vždyť první koncept nazvaný „Renault Zoe City Car“ představila už v roce 2005. Před 15 lety. Renault s produkcí nespěchal. Neexistovala poptávka po elektromobilech a hlavně ani nabíjecí infrastruktura. Produkční verze tak přišla až v roce 2012. Tedy v době, kdy Tesla (největší průkopník elektromobilty, ale tehdy spíše vysmívaný start-up) přichází s modelem S.

Zvenčí je ZOE maličké auto. Uvnitř je ale nečekaně hodně místa.
Zvenčí je ZOE maličké auto. Uvnitř je ale nečekaně hodně místa.

V roce 2019 přichází nová generace vozu. První generace se prodalo téměř 200 000 kusů, takže Renualt měl čas si elektromobilitu vyhodnotit a poučit se s chyb. A dopředu musím říct, že se mu to vážně povedlo.

Takto vypadá úspěšný elektromobil. Renault ZOE je nejprodávanějším elektrickým automobilem v Evropě.
Takto vypadá úspěšný elektromobil. Renault ZOE je nejprodávanějším elektrickým automobilem v Evropě.

Pokrok nezastavíš

Automobily se spalovacím motorem za sebou mají více než 100 let vývoje. Oproti tomu elektromobilita je v plenkách. Přesto i během těch pár let je vidět neuvěřitelný mezigenerační pokrok. První generace v roce 2015 nabízela baterii o kapacitě 22 kWh a hmotnosti 275 kg. Energetická hustota tehdy byla 80 Wh/kg.  Současná lithiová baterie (od LG) nabízí kapacitu 54 kWh a váží 326 kg. Energetická hustota tak během 5 let vzrostla na 166 Wh/kg, tedy více než na dvojnásobek.

Dojezd je více než dostatečný. I v zimě ujede přes 300 km.
Dojezd je více než dostatečný. I v zimě ujede přes 300 km.

Výkon vzrostl z 65 kW na rovných 100 kW. Což je na malé auto určené primárně do města více než slušná hodnota. Co zákazníci řeší nejvíce, to je samozřejmě dojezd. Podle normy WLTP ujede vůz 395 km. Při současném chladnějším počasí však počítejte spíše se 320 až 350 km. Jestli je to hodně nebo málo, to si každý musí zodpovědět sám podle svých preferencí. Najezdíte ročně 30 000 km? To znamená cca 600 km týdně, takže budete muset aspoň 2x za týden. Nebo každý den, tak jak to obvykle dělám já.

Jak šetřit v zimě baterii? Není třeba tolik topit, ale raději zapnout vyhřívání volantu a sedadla.
Jak šetřit v zimě baterii? Není třeba tolik topit, ale raději zapnout vyhřívání volantu a sedadla.

Sedíme uvnitř

První zklamání přišlo hned poté, co jsem do auta usedl. Důvod: sedadlo řidiče není výškově nastavitelné. S mými 190 cm se dobrá pozice nehledá jednoduše, obzvláště právě v případě, kdy si sedadlo nemůžu dát tak nízko, jak bych potřeboval. Sedadla by si zasloužila i výraznější profilaci. Zkrátka lepší boční vedení, abyste do křesílka hezky zapadli. Ale možná je to záměr. Aby Renault jasně dával najevo, že toto není auto pro petrolheady, kteří chtějí řezat zatáčky, že je to městské přibližovadlo.

Sedadlo je měkké a pohodlné. Ale chybí výraznější boční vedení.
Sedadlo je měkké a pohodlné. Ale chybí výraznější boční vedení.

Zpracování interiéru je nicméně na velmi slušné úrovni. Palubní desce, která je pokrytá šedivou látkou, dominuje velký, na výšku umístěný displej. Nabízí jemné rozlišení, vysoký kontrast, takže je dobře čitelný i za jasného dne, moderní grafiku a reaguje velmi rychle. Prakticky mu není co vytknout. Samozřejmě podporuje i Apple CarPlay a Android auto, ale pouze po kabelu. Infotainment je připravený na instalace nových aplikací, ale ty zatím chybí. BMW je v tomto přeci jen o kus vepředu.

Palubní deska je potažena látkou.
Palubní deska je potažena látkou.

Testované auto nemělo zatím k dispozici aplikaci pro vzdálený přístup, který se obzvláště u elektromobilu hodí. Zkontrolovat si průběh nabíjení z mobilu je fajn, stejně jako na dálku aktivovat topení nebo klimatizaci. Chtělo by to, aby vzdálený přístup Renault rychle vyřešil. Má to prý v plánu.

Displej je kontrastní a dobře čitelný.
Displej je kontrastní a dobře čitelný.

Při přejezdu nerovností se tu a tam ozve nějaké zavrzání a zaskřípání, ale není to nic tragického. V autě se spalovacím motorem byste takové zvuky možná ani neslyšeli, ale v tichém elektromobilu je zkrátka všechno mnohem více slyšet.

Přístrojovka je tvořena displejem.
Přístrojovka je tvořena displejem.

Jedeme

Tak jako u všech elektromobilů je i u Renaultu Zoe famózní bezprostřednost a akcelerace. 100 kW je zkrátka velmi slušný výkon. Na 100 km/h se dostane za 9,5 sekundy, což zase není až tak oslnivý výsledek, ale je to tím, že na nějakých 80 km/h autu znatelně dochází dech. Ve sprintu na 60 km/h by za sebou nechal nejednoho hot-hatche. Do zatáček se vrhat opravdu nechcete. Konstrukčně jednoduchému podvozku se to nelíbí a vám jako řidiči v plochých sedadlech také ne.

Vyhřívaný volant je příjemně malý.
Vyhřívaný volant je příjemně malý.

Zoe zkrátka není auto pro řidiče nadšence, petrolhead by si jej nekoupil. Je to však jen konstatování, není to chyba. Cílové skupině zákazníků bude ovládání naprosto vyhovovat. Nebudou se chtít s autem prát a zkoušet, kde se můžou sklouznout v zatáčce.

Zábavu si užijete jinak. Třeba kvalitní reprodukcí hudby.
Zábavu si užijete jinak. Třeba kvalitní reprodukcí hudby.

Nabíjíme

Nabíjecí konektor je umístěn poněkud netradičně v přední části vozu, přímo pod logem. Zoe se jako jeden z mála elektromobilů umí nabíjet výkonem až 22 kW střídavým proudem. To je na tak malé auto úctyhodný výkon. 52 kWh akumulátor je pak nabitý za cca 3 hodiny. To je pro dlouhé cesty samozřejmě pořád velmi dlouhá doba, proto nechybí nabíjení stejnosměrným proudem o výkonu až 50 kW. Za půl hodiny se dobijete pro jízdu na cca 150 km.

Nabíjecí zásuvka se nachází přímo pod logem Renault.
Nabíjecí zásuvka se nachází přímo pod logem Renault.

Já doma nabíjím na druhém konci výkonového spektra. Z obyčejné zásuvky na 230 V. Dobíjecí výkon je tedy 2,3 kW. Dobití plné baterie by trvalo přes 30 hodin, proto dobíjím obvykle každý den. Za těch 14 hodin, co stojí auto obvykle doma, se dokáže dobít cca 30 kWh. To je asi na 200 km, což pro každodenní ježdění s rezervou stačí.

Baterie se dobíjí také při každém brzdění - rekuperací. Pokud automatickou převodovku přepnete do režimu B, vůz mnohem intenzivněji rekuperuje.
Baterie se dobíjí také při každém brzdění – rekuperací. Pokud automatickou převodovku přepnete do režimu B, vůz mnohem intenzivněji rekuperuje.

Milé překvapení

Renault Zoe nakonec mile překvapil. Kdo se denně proplétá ulicemi velkého města, ocení kompaktní rozměry, svižnou akceleraci i tichý provoz. V neposlední řadě je ohleduplné, že elektromobil ve městě nevypouští žádné emise. Dálnice pak jeho revírem není. Při rychlejší jízdě stoupá spotřeba přes 20 kWh/100 km a maximální rychlost je omezena na 140 km/h. Pár kilometrů dojezdu ze satelitu do centra tedy není problém, ale po D1 byste s takovým autem jezdit nechtěli. K plné spokojenosti mi chybělo jen výškově nastavitelné sedadlo a trochu ostudou je, že k vozu není vzdálený přístup přes smartphone. Vždyť rok 2021 klepe na dveře.

Model Renault ZOE ZEN
Základní cena 735 000 Kč
Cena testované výbavy 800 000 Kč
Výkon 100 kW / 135 koní
Zdvihový objem
Palivo elektřina
Počet válců
Pohon pohon předních kol
Převodovka automatická
Akcelerace 0-100 km/h (s) 9,5
Maximální rychlost (km/h) 140
Spotřeba elektřiny na 100 km 17,7 kWh
Zavazadlový prostor 338 litrů
Délka 4087 mm
Šířka 1787 mm
Výška 1562 mm
Rozvor nápravy 2588 mm
Hmotnost 1577 kg
Kapacita akumulátoru 52 kWh

Renault ZOE

800 000 Kč
8.1

vzhled a zpracování interiéru

8.0/10

propojitelnost s telefonem

8.5/10

technologická výbava

8.0/10

jízdní vlastnosti

8.0/10

Klady (+)

  • nízká spotřeba
  • dobrý dojezd
  • prostorný iteriér
  • příznivá cena

Zápory (–)

  • sedadlo není výškově stavitelné
  • bez vzdáleného přístupu
  • zátah ve vyšších rychlostech

Vratislav Klega

Milovník automobilů, chytrých hračiček, gadgetů. Analytik každým coulem, který miluje matematiku, fyziku a sociální sítě.

20 komentářů

  1. V porovnání s Citigo za 420.000 nevidím důvod proč koupit Renault. Až bude podobné auto pod 400.000 tak půjdu za zkušební jízdu a budu uvažovat :-)

    • Citigo je výrazně menší a lacinější. Zoe má velmi vydařený interiér a hlavně techniku na špičkové úrovni. Umí si baterie vyhřívat/chladit při dobíjení, zvládne rychlé dobíjení 50kW. Citigo umí maximálně AC 7kW a DC 40 kW – a neumí si to regulovat s ohledem na baterii. Takže v mrazech bude do baterky tlačit 40kW. Zoe má nabíjecí výkon výrazně lepší a to má vliv na cenu. Citigo je skvělé, ale levné auto s levnou technikou.

    • Bohužel je to ještě horší, Citigo má DC myslím omezené pouze na 30 kW!
      Což jsem si teď nepochopil proč, ale je to asi jediná jeho nevýhoda.

    • @Hobit – z důvodu ochrany baterie.. Nemá ji nijak chlazenou a DC dobíjením to dostává pěkně zabrat.. Zoe si baterie hezky chladí a není v tom problém..

    • Mozno v cesku to nema zmysel. No napriklad tu vo svedsku sa plati dan za auto podla emisii. A za elektromobil sa teda ziadna neplati. To su kazdorocne usetrene tisice korun (svedskych aj ceskych). Plus s podporou od statu, zlavou na parkovanie a takmer ziadnym servisom sa vyhladovo cenovka zlepsuje. Mal som moznost soferovat niekolko krat 1.genraciu a aj tuto novu. Nova je ovela lepsia. V lete nam trojici chlapov sluzila ako auto na vylety po okoli mesta Visby na najvacsom svedskom ostrove. Mali sme skvelu spotrebu a dojazd by nam postacil aj na dva dni jazdenia. Tento elektromobil ako auto do mesta a vylety po okoli ma naozaj zmysel.

  2. Toto je opravdu sen všech motoristů, malé auto za tři čtvrtě milionu.
    Když si koupím vůz nižší střední třídy s benzínovým čtyřválcem za jak dlouho asi projedu zbytek peněz které dám za BEV

    • Až nám zdraží benzin na 150,- Kč /litr, tak možná dřív, než se naděješ… 😀

    • Uff, a doma určitě vytápíš uhlím.

    • Blbečka poznáš tak, že začíná komentář něčím jako „uff.“

    • A uplneho blba tak, ze na to reaguje :D

    • No, potíž je v tom, že již v roce 2025 již tohle nebude možné.. Emisní limity na tento rok umožní registrace hybridům a 2030 už budou mít problém i ty..

    • Nikdy by mě nenapadlo, že tohle napíšu, ale „czexit“. Tahle verze unie opravdu není nic jiného než pokus o „socialismus s lidskou tváří.“ Takže buď reformovat, nebo opustit, protože si ve jménu dobra vytváříme pěkně ošklivou totalitu.

    • @Jakub.. to je pěkná hloupost. Viz případ Británie, která po odchodu z EU výrazně urychlí přechod na elektromobilitu a snížení Co2. Protože nemusí brát ohled na unii, ale sama na sebe.

    • Jirka: Vzhledem k tomu, jak inkompetentni soucasna britska vlada je, tak uprimne moc neverim tomu jejich 2030 slibu. Nicmene Britanii si dobre zminil, tady jsou omezeni snad na vse mnohem prisnejsi nez v CR

    • Však ať si to dělají ještě rychleji, když jim to vyhovuje. Rozdíl je dobrovolnosti. Úplně stejně by to mohlo naopak znamenat, že by elektrifikaci úplně zastavili – případně lépe, nechali ji být a jen ji přestali dotovat a programově vnucovat. Jako alternativa je to super, ale aktuálně se z toho stává velice nezdravé náboženství, respektive diktát.

    • Jakub: Mozna si neuvedomujes, ale Britanie byla v EU jednim z rozhodujicich statu, treti nejvetsi ekonomika (?), o vsech opatrenich vyznamne rozhodovala, pres jeji veto by neproslo nic, s cim nesouhlasila. I tak mela milion vyjimek.
      Tyhle keci o socialismu a czexitu miluju. To rikaji ti, kteri za socialismu nezili. EU zdaleka neni dokonala, ale je jenom odrazem toho, jake jsou jednotlive clenske staty, nic vic nic min. Odchodem z EU nebudou vladnout jini politici a ani se nezmekci pravidla, klimaticke zmeny nepusti, emisni limity zprisnuji vsechny staty.

    • Anonym: Pokud se jakákoli vláda tváří, že ví mnohem lépe, co je pro ostatní dobré, „aniž by se jich na to zeptala“ a nesystematicky ideologicky pracuje s jejich penězi, pokud má postavenu rovnost a spravedlnost před svobodou, což je utopistický koncept, který vždy nakonec znásobí nerovnost a spoustu nespravedlnosti, pak se ocitáme jednou nohou v socialismu. Pokud stát křiví trh svými ideologickými zásahy, jako jsou dotace na elektromobily, či extrémní zdanění spalovacího pohonu, pak je to zasahování do podnikání ve jménu nějaké – jakékoli ideologie – tedy socialismus. Viz i např protikuřácký zákon, který vstoupil do svobody podnikání restauratérů a z kuřáků udělal třídního nepřítele. To samé čeká motoristy. Nejprve vadí palivo, následně osobní doprava obecně. Přitom aktuálně máme realtime ukázku, jak je přehnaná centralizace moci extrémně neefektivní viz pandemie. Jsme zadlužení až po uši, přišli jsme o spousty osobních svobod pod pohružkou násilí od státu a přijde nám normální pozorovat systémovou likvidaci živnostníků.

  3. Ajaj, tady někdo zase nečte ani články na ještě více fandovské mwebu FDrive. Je to sotva pár dní, kde psali, že při pomalé jízdě po městě v zimě bylo změřeno, že se dojezd sníží až o 64%… A tady už se zase tvrdí, že se počítá s dojezdem sníženým o nějakých 12, max 20%… Nereálné…

    • To se mi nechce věřit. Zoe (2020) mám, v zimě je ten dojezd menší, ale namísto 390 km dám okolo 290-300 a víc km. A jezdím převážně město + meziměsto, krátké trasy.

  4. Měl jsem to čest s ním 2 dny jezdit.
    Jezdím různými renaulty už 20 let.
    Je to malý, všude se vleze – výhoda (jediná)
    Naprosto nejistý podvozek
    Pohodlně se usadit nelze. To není sedačka řidiče, to je židle. Dřevěná. Funkční bederní opěrka by se hodila. Boční držení těla – žádné.
    Kufr – dá li se to tak nazvat – katastrofa.
    Pokud jedu já a notebook, je to na pohodu.
    Pokud jedu já, notebook, žena její kabelky, můj batoh a kufřík s nářadím už nemůžeme jet na nákup.
    Dostat dozadu 2 deti v sedačce je technicky víceméně možné jen tehdy, pokud bude auto řídit invalida bez nohou. I v twingu je vzadu víc místa.. i když twingo nemá kufr v podstatě žádnej.
    Vhodná na přískok do práce s notebookem, možná na nějaký poskakování na úřady. Už na slušnější nákup s děckama naprosto nepoužitelný.

Napište komentář

Redakce si vyhrazuje právo mazat komentáře, které nesouvisejí s tématem diskuze, nebo jsou útočného či urážlivého charakteru (pomluvy, vulgarity, rasismus či ponižování). V případě porušení těchto pravidel chování může redakce zakázat přístup do diskuze.

Odeslané komentáře jsou strojově kontrolovány (spam, nevhodné výrazy…).