TOPlist

Test Lexus UX (2023): do města v luxusu

Lexus UX
  • Jde o malé autíčko, s tím je třeba počítat
  • Interiér je naprosto luxusní, s prvotřídními materiály, tady nikdo nešetřil
  • Hybrid umí jezdit velmi úsporně a po městě jede často na elektřinu

Co když máte milion a čtvrt na auto? To už je solidní rozpočet, se kterým si vybíráte z nepřeberného množství aut. Velká SUV, kombíky, do terénu, sedmimístná, s vysokým výkonem, placatá, elektrická… Ale co když nic z toho nepotřebujete? Protože v 90 % jezdíte po městě: sám, maximálně ve dvou. A chcete si pořídit auto, ze kterého nebudete mít pocit, že se výrobce někde snažil ušetřit nějaký peníz. Našli jste, jmenuje se Lexus UX.

Umíme si představit UX spíše jako druhé auto určené hlavně pro single cesty do města

Čtvrtým rokem

Model UX přišel na trh v roce 2019 a už tehdy jsme přinesli jeho test. V loňském roce pak proběhl facelift a právě modernizovaný model jsme si vyzkoušeli. Modernizace přinesla výbavu F Sport Design (to je naše testovací), která přináší designové prvky výrazně dražšího modelu F Sport. Zatímco F Sport Design startuje na částce 1 240 000 Kč (s pohonem všech kol), verze F Sport vyjde o dalších 160 000 Kč dráž.

DSC1344
Takto vypadal vůz v roce 2019. Rozdílů není mnoho.

Slušivý kabátek

A jak vidíte na fotografiích, i levnější verzi to náramně sluší. Nechybí bohaté chromování, krásná 18″ kola a k tomu povedené černé doplňky, jako třeba zadní spoiler. V kontrastu s bílou barvou vypadá auto skutečně dobře. Také uvnitř je vidět, že Lexus patří mezi prémiové značky – jak zpracováním, tak použitými materiály. Hlavně kůže, kterou se uvnitř nešetří je tak jemná a příjemná na dotek.

Konečně infotainment

Co jsem v roce 2019 kritizoval: infotainment. To byla největší slabina vozu. Ovládání bylo neergonomické, funkce nedostatečné. Dnes je všechno jinak. Displej nabízí 8 nebo 12″. My máme ten menší a vzhledem ke kompaktním rozměrům vozu to je tak akorát. Funkce lze ovládat hlasově v českém jazyce, přirozenou řečí, podporuje OTA aktualizace a nechybí ani Android Auto a Apple CarPlay (bezdrátově).

Lexus UX 9
Podpora bezdrátového Apple CarPlay je pro mě zásadní

Pro nabíjení využijete bezdrátovou nabíječku případně 2 USB-A porty. Asi nepřekvapí velmi kvalitní hudební aparatura v autě. Hlasitost ovládáte buď na volantu nebo otočným mechanickým ovladačem. Co si budeme povídat, ergonomicky nic lepšího neexistuje.

Útulný

Zatímco na materiály si není možné stěžovat, odkládacích míst by mohlo být v autě opravdu o něco více. Ale je to daň za jeho velikosti. Najít komfortní posez za volantem není ani při mých 190 cm žádný problém. Ale za mnou si už opravdu sednou nechcete, tam místo není.

Také při pohledu do kufru vám zaskřípou zuby. I když nepotřebujete stěhovák, tak 283 litrů zavazadlového prostoru je prostě málo. Škoda Citigo nabízela 251 litrů, ale to je opravdu mikroautíčko.

Hybrid

O pohon UX se starají hned tři motory. Spalovací dvoulitr nabídne 112 kW. Tomu dále pomáhá elektromotor s výkonem 80 kW. A protože máme verzi AWD (all wheel drive) s pohonem všech kol, je třetí motor umístěn na zadní nápravě. Nabízí symbolických 5,3 kW a točivý moment 55 Nm. Takže UX je čtyřkolka, ale výkon zadního motoru využijete maximálně v zimě, když budete potřebovat, aby zabrala i zadní kola. Snad bych se i této vymoženosti vzdal, protože AWD verze má horší zrychlení (8,7 vs 8,5 sekundy), vyšší spotřebu a také vyšší hmotnost. A ještě si za zadní elektromotor připlatíte 50 000 Kč. Kombinovaný výkon hybridu je pak 135 kW.

Vrčí, ale jede

Výhody hybridu se poznají především při běžné jízdě a v pružném zrychlení. Elektromotor se svým bezprostředním výkonem dělá z UX slušného čiperku, takže se ani nemusíte moc snažit, abyste byli štikou provozu.

 

Ale jakmile potřebujete veškerý výkon, dáte plyn až na podlahu, zase taková hitparáda to není. Benzinový motor se nejprve vytočí do nejvyšších otáček a teprve po nějakých 3 sekundách ucítíte pořádný zátah. Pokud takto jezdit nebudete, není problém se jak ve městě, tak mimo něj dostat se spotřebou pod 6 litrovou hranici. A to je dobré. Jde o full hybrid, takže auto umí jet i čistě jen na elektřinu, ale pouze pár stovek metrů. A jak se baterie dobíjí? Při každém brzdění a pokud to nestačí, tak ji dobíjí spalovací motor. Vše funguje automaticky a řidič se o nic nestará.

Vymazlený podvozek

Už v roce 2019 jsem podvozek chválil a dnes je ještě lepší. Výrobce změnil technologii sváření, na zadní dveře použil tužší ocel a je to znát. Celé auto je jako z jednoho kusu a v zatáčkách se ani nehne. I v ostré zatáčce můžete jet pod plným plynem, což cílovka tohoto vozu určitě dělat nebude, a přesto jej nedostanete do úzkých. Je to dané poctivou technikou – vpředu hledejte zavěšení McPherson, vzadu pak víceprvkovou nápravu. Prostě to, co u luxusního auta čekáte. Díky poctivé technice je vůz i velmi komfortní, ani pražské kostky ho nevyvedou z míry.

Parametry Lexus UX 250h AWD
Stupeň výbavy F Sport Design
Maximální výkon 135 kW
Zdroj energie benzin + elektřina
Udávaná spotřeba na 100 km 5,8 litrů benzinu
Světlomety LED
Pohon všech kol
Převodovka automatická, planetová
Akcelerace 0–100 km/h 8,7 s
Maximální rychlost 180 km/h
Délka 4 495 mm
Šířka 1 1840 mm
Výška 1 520  mm
Rozvor 2 640mm
Základní cena 939 000 Kč
Cena testované výbavy 1 275 000 Kč

Reálná cena

Nějaké vady na kráse jsem vozu našel, ale to jen proto, že jsem skutečný hnidopich. Jinak je UX velmi vydařeným vozem a kdo nehledá velké auto, ten bude spokojený. Vrásky může udělat cena, kterou jsem v textu zmínil, na druhou stranu jde o cenu ceníkovou. Aktuálně (březen 2023) si Lexus UX F Sport Design s pohonem předních kol můžete v akční nabídce pořídit za 879 000 Kč vč. DPH, což z něj najednou dělá velmi zajímavou volbu. Lexus se snaží nalákat zákazníky také na operativní leasing, ale měsíční pronájem za více než 15 000 Kč už zase taková hitparáda není.

Lexus UX 250h AWD F Sport Design

Lexus UX 250h AWD F Sport Design
9.3

Vzhled a zpracování interiéru

9.7/10

Propojitelnost s telefonem

9.0/10

Technologická výbava

8.8/10

Jízdní vlastnosti

9.5/10

Klady

  • zpracování interiéru
  • nevšední design
  • spotřeba
  • jízdní vlastnosti
  • komfort jízdy
  • akční cena
  • prostor na předních sedadlech

Zápory

  • ceníková cena
  • zavazadelník
  • místo na zadních sedadlech
  • odkládací prostory
Autor článku Vratislav Klega
Vratislav Klega
Milovník automobilů, chytrých hračiček, gadgetů. Analytik každým coulem, který miluje matematiku, fyziku a sociální sítě.

Kapitoly článku