- Technika jde dopředu, ale I-Pace dlouho zůstával stejný
- Jaguar se ho proto pokusil oživit novým provedením Black
- Pořád jde o parádní elektrický crossover, ale konkurence už je trochu jinde
Jsou to už 3 roky, kdy jsem poprvé testoval elektrický Jaguar I-Pace, a bylo to skutečné wow auto. Šlo tehdy o jeden z nejlepších elektromobilů na trhu. Nešlo o předělávku spalovacího auta na elektrické, a to je vždycky znát. Nebylo to jen malé městské autíčko jako třeba BMW i3, zároveň se Jaguar postaral o špičkové zpracování a velmi kvalitní interiér, na který jsou zákazníci prémiových značek zvyklí. A ne, na nikoho nenarážím. No, možná trochu.

Pokrok nejde zastavit
Jenže 3 roky jsou v automobilovém světe dlouhá doba, to už přichází minimálně výrazné facelifty. A u elektromobilů je to celá věčnost, protože vývoj baterií, nabíjecích soustav, softwaru i napojených služeb jde strašně rychle dopředu, mnohem rychleji než u spalovacích modelů. Proto Jaguar přichází s provedením Black. Dobrá zpráva: již tak vydařený design se ještě vylepšil. Špatná zpráva: Black je jen optický paket a technologicky nic zajímavého nepřináší.

Černá je dobrá
Ačkoliv se toto provedení jmenuje Black, auto dorazilo v modré barvě Caesium Blue. A naživo vypadá o hodně lépe než na fotografiích. Moc hezká barva. Co už je naopak „black“, to jsou 20″ litá kola. Černá na nich je navíc lesklá. Černou barvu dostaly i spodní kryty zpětných zrcátek, linky kolem oken nebo linky v čelní masce. Mně osobně se na Jaguaru líbí, že ačkoliv vypadá futuristicky, na první pohled nepůsobí jako elektromobil. U těch totiž dost často aerodynamika dostává přednost před designem.

Sedíme uvnitř
Interiér patří k nejsilnějším stránkám Jaguaru. Odvětrávaná sedadla v bílé kůži vypadají famózně. A fungují skvěle. Kůže je jemná, rozsah nastavení je nečekaně široký.

Středový tunel pod přístrojovkou je starý známý, přesto stále velmi futuristický, a naučit se ovládat klimatizaci na malém displeji chce trochu času.

Volič pohonu už ale nemůže být jednodušší. Tlačítka D, N, R a P jsou každému, kdo umí s automatem, jasná. Na pravé části jsou pak volby jízdy a změna světlé výšky. Další silná stránka Jaguaru. Díky pohonu všech kol a možnosti přizvednout podvozek se nemusíte bát vydat ani na rozbitou silnici.

Nový infotainment
Jaguar u svých modelů aktualizoval infotainment a je to krok velmi správným směrem. Při testu v roce 2019 se některé prvky infotainmentu dostaly v hodnocení do záporů, což se letos nestane. Infotainment je velmi přehledný, rychlý i logicky uspořádaný. Displej je krásně jemný, kontrastní a dobře čitelný i za jasného dne. Jen díky vysokému lesku krycího skla počítejte s tím, že každý dotyk zanechá stopu. Android Auto a Apple CarPlay fungují i bez kabelu, vybrané aplikace se na obrazovce spustí bez toho, abyste museli mobil vytáhnout z kapsy.

Jedeme
Po prvním testování před třemi lety jsem si stěžoval na bolest za krkem. Za ty roky se na trhu objevily elektromobily s ještě vyšším výkonem, takže zrychlení už není tak ohromující jako dřív, ale pořád je zrychlení, které nabízí dvojice elektromotorů, dechberoucí. Vždyť 100 km/h dosáhnete za 4,8 sekundy. Dynamika nechybí v žádném okamžiku a je tak bezprostřední. Jen pomyslíte na zrychlení a auto okamžitě vystřelí vpřed.

Pohotovostní hmotnost 2,2 tuny umí I-Pace maskovat. 245 mm široké pneumatiky a pneumatický podvozek s fyzikou bojují, ale samozřejmě to není žádný vymetač serpentýn. Chuť, s jakou Jaguar zrychlí v apexu zatáčky, je ale parádní – takto přesně zatáhnout neumí žádný spalovák.

Nabíjení
Jaguar zrychlil AC (střídavé) nabíjení. Palubní nabíječka teď nabízí 11 kW, takže takové to domácí pomalé nabíjení zvládne z 0 na 100 pod 9 hodin, a to je fajn. Celková kapacita baterie činí 90 kWh, využitelných je pak 85 kWh. Kdo nepracuje jako obchodní cestující a denně nestráví 4 hodiny na cestách, ten si s domácím nabíjením vystačí. Kdo často jezdí dlouhé trasy, ten se spoléhá na rychlé nabíjení DC (stejnosměrným) proudem. To se energie ze stojanu ukládá rovnou do baterií. Maximální rychlost nabíjení je pak 100 kW, což už dnes patří k podprůměru. Třeba i mnohem levnější Škoda Enyaq nabídne 125 kW, auta v podobné cenové relaci pak ještě více. Především na frekventovaných tazích jsou k dnes k dispozici hyperchargery s výkonem i 350 kW. Zde pak stačí na dobití zastavit na 10 minut. Jaguar se za takovou dobu dobije na ujetí 80 km. Tady by tedy bylo co vylepšovat.

Parametry Jaguar I-Pace Black | |
---|---|
Stupeň výbavy | SE EV400 |
Maximální výkon | 294 kW |
Zdroj energie | elektřina |
Dojezd dle WLTP | 470 km |
Světlomety | LED |
Pohon | všech kol |
Převodovka | automatická |
Akcelerace 0–100 km/h | 4,8 s |
Maximální rychlost | 200 km/h |
Délka | 4 682 mm |
Šířka | 2 139 mm |
Výška | 1 566 mm |
Rozvor | 2 990 mm |
Základní cena | 2 329 825 Kč |
Cena testované výbavy | 2 517 528 Kč |
Ještě má co nabídnout
Jaguar I-Pace ve srovnání s konkurencí velmi rychle zestárnul. Pořád je to ale moc dobré auto, které nabízí kombinaci velmi dynamického svezení a zároveň nadstandardních schopností v terénu. Interiér neztrácí krok s evropskou prémiovou konkurencí, a to včetně konektivity. I v dálničním tempu ujede nějakých 250 km, jen to nabíjení pak trvá docela dlouho. Z 0 na 80 % to trvá asi 3/4 hodiny, a to je z dnešního pohledu hodně. Navíc Jaguar není levný. Třeba větší Audi e-tron, který je podobně starý, dnes pořídíte za 1,6 milionu včetně daně. Jaguar přitom vyjde o polovinu dráž. A to je dost.
Jaguar I-Pace

Klady
- zajímavý design
- výkon motorů
- naladění podvozku
- provedení interiéru
- vzduchový podvozek
- moderní infotainment
Zápory
- pomalé nabíjení
- velmi vysoká cena
- hmotnost