Zdroj: Vratislav Klega

Test Hyundai i30 N (2022): impérium vrací úder II

  • Pokud fandíte hot hatchům, tady jste na správné adrese
  • Papírové parametry zdaleka nevystihují skutečnou agilitu
  • V základu vyjde na 700 tisíc korun

Trvalo to docela dlouho, než se Hyundai zbavil image výrobce laciných a nepříliš povedených aut z devadesátých let. Ono se ani není čemu divit – pokud je průměrné stáří vozů v Česku 15 let, pořád tu zcela běžně jezdí auta z počátku století, která určitě nejsou dobrou reklamou. Jedna z věcí, která značce výrazně pozvedla reputaci, je sportovní divize N, tedy hlavně její produkty. Když přišel první rychlý Hyundai i30 N, tak se mu lidé posmívali. Ovšem jen do doby, dokud se s ním nesvezli. I od nás si odnesl velmi dobré hodnocení. Co nabízí druhá generace?

Druhá generace už je výrazně drsnější. Může si to dovolit.
Druhá generace už je výrazně drsnější. Může si to dovolit.

Facelift? Až příliš mnoho nového

Je to facelift, nebo nová generace? Hyundai přinesl mnoho novinek. Na první dobrou je vidět agresivnější vzhled. Design je sice subjektivní, ale Hyundai i30 N vypadá sakra dobře. Červené doplňky, jako jsou třmeny brzd nebo červené linky, autu v tmavé barvě opravdu seknou. Ale jsou to i příjemné cool detaily, jako je trojúhelníkové brzdové světlo v zadním spoileru, které celkový dobrý dojem posilují. Design podtrhávají i velká 19″ kola.

19″ kola, velké brzdy, červené doplňky. Tady je všechno správně.
19″ kola, velké brzdy, červené doplňky. Tady je všechno správně.

Sedíme uvnitř

I v interiéru je modernizace znát. Opět je vidět výrazný posun ve zpracování, použitých materiálech i ergonomii ovládání. Okamžitě po usednutí dovnitř víte, že sedíte ve sportovním voze. Sedačky mají výrazné tvarování, všude se táhne modré prošití a na volantu jsou velká tlačítka, kterými měníte režimy jízdy. Na druhou stranu nevypadá interiér tak, že by vás manželka s takovým autem vyhodila.

Rozumný kompromis: sedadla mají výrazné boční vedení, na druhou stranu nejsou nekomfortně tvrdá.
Rozumný kompromis: sedadla mají výrazné boční vedení, na druhou stranu nejsou nekomfortně tvrdá

Infotainment

Palubní desce dominuje 10,25″ dotykový displej. Systém reaguje svižně a informace jsou dobře čitelné i za jasného dne, ale umístění obrazovky už je poněkud oldschoolové. Systém samozřejmě podporuje Apple CarPlay i Android Auto. Dokonce je k dispozici vzdálený přístup k vozu přes aplikaci, ale funkci jsme neměli možnost vyzkoušet. Moc hezky je provedeno grafické zpracování nastavení motoru, tlumičů, stabilizace či zvuk motoru.

Hračičkové jako já budou nastavování tleskat. Integrace displeje však mohla být lepší.
Hračičkové jako já budou nastavování tleskat. Integrace displeje však mohla být lepší.

Přístrojovka je přehledná a skvěle zpracovaná, ale také už v době futuristických displejů vypadá trochu staromódně.

Čistá i přehledná, ale dnešní trend velí: displeje!
Čistá i přehledná, ale dnešní trend velí: displeje!

Volant a řazení

Co naopak nesnese žádnou kritiku, to jsou volant a řadicí páka. Volant je příjemně tlusťoučký, perforovaný, se správnými výplněmi – navrhoval ho někdo, kdo ježdění skutečně rozumí.

Volant je tlustší, než bývá zvykem. Je to příjemné.
Volant je tlustší, než bývá zvykem. Je to příjemné.

Stejně tak hlavice řadicí páky zaslouží chválu. Krásně padne do ruky a manipulovat s ní je radost. Ačkoliv nemám rád manuální převodovky, s touhle bych si dokázal život představit. Je přesná, rychlosti přesně zapadají. A hlavně podtrhuje sportovní charakter jízdy. Dobrzdění před zatáčkou, podřazení z pětky na dvojku, to ke puritánskému sportovnímu autu patří.

Skutečný petrolhead volí manuální převodovku.
Skutečný petrolhead volí manuální převodovku

Modrá tlačítka

Na volantu najdete dvě modrá tlačítka, kterými měníte jízdní režimy. Hyundai umí být beránek i vlk. Důležité je pravé tlačítko se symbolem závodní vlajky, kterým se aktivuje režim Sport+. Jak asi tušíte, jde o ten nejostřejší režim jízdy. Jdeme se tedy projet?

Zábavu zapnete stisknutím tlačítka.
Zábavu zapnete stisknutím tlačítka

Výkon nechybí

Po nastartování se ozve hluboké brumlání, za které by se nemusel stydět ani motor s dvojnásobným objemem. Přitom jde „jen“ o dvoulitrový čtyřválec s výkonem 280 koní. Točivý moment 392 Nm je dostupný už od nízkých otáček. Je neuvěřitelné, že v době přidušených chudáčků kvůli přísným emisním normám může být motor tak živý a bezprostřední. Pokud točíte aspoň 2 000 otáček a dáte pedál na podlahu, Hyundai i30 N kdykoliv vystřelí vpřed s takovou chutí, že byste tipovali mnohem větší výkon.

Dvojice koncovek výfuků umí předvádět hezké divadélko
Dvojice koncovek výfuků umí předvádět hezké divadélko

Rychlá pravá ruka

Je otázkou okamžiku, kdy se na přístrojovce začnou zobrazovat oranžové a červené diody, které nabádají k přeřazení na vyšší stupeň. Trefit správný okamžik je samozřejmě klíčové. Kdo někdy v Need for Speed hrál režim drag race, tak ví, o čem mluvím. Když pojedete hodně na krev, budete muset během 15 sekund přeřadit třeba i 8×. Rychlosti jsou velmi krátké, takže musíte mít opravdu rychlou ruku. Naštěstí je převodovka velmi přesná a rychlosti tam zapadají přesně jak chcete. Navíc s řazením pomáhá jeden elektronický pomocníček – meziplyny. Když přeřazujete z jednoho stupně na druhý, nastaví motor přesně takové otáčky motoru, které bude mít motor při přeřazení na daný rychlostní stupeň.

Jedno z posledních aut s mechanickou ruční brzdou
Jedno z posledních aut s mechanickou ruční brzdou

Když třeba podřazujete v 70 km/h na dvojku, motor bude mít v tu chvíli 5 000 otáček. Takže ještě než pustíte spojku, bude držet tyto otáčky, tudíž nedojde k žádném zbrzdění motorem a okamžitě můžete zrychlovat. Je to naprosto skvělá a parádní funkce, kterou bych dal do všech aut s manuální převodovkou.

Pneumatiky budou nejčastější technický limit auta.
Pneumatiky budou nejčastější technický limit auta

Podvozek-kouzelník

Auto je postavené velmi hravě. Nejde o 600koňový supersport, nýbrž o auto, se kterým si máte užít okresky. Nebudete s ním ani nejrychlejší – na trhu jsou hot hatche s vyšším výkonem, a navíc pohonem všech kol. Ale fun factor je rozhodně 100%. Jízda vás bude neuvěřitelně bavit, auto je hravé (stále je mimochodem k dispozici klasická ruční brzda) a zatáčky miluje. Opět tomu dost přispívá technika, především samosvorný diferenciál na hnané přední nápravě. Díky němu můžete zatáčky projíždět mnohem rychleji a zrychlovat mnohem dřív – nehrozí totiž, že se v zatáčce odlehčené přední kolo protočí. A to je ta pravá zábava. Stabilizační systém ve sportovním režimu vás navíc nechá vyblbnout a nebude muset zasahovat při každém prokluzu. Limitem rychlosti v zatáčkách rozhodně nebude auto. Budou to spíše pneumatiky (i když na obřích 19″ jsou limity velmi daleko), ale především schopnosti řidiče, protože tady už rozhoduje primárně práce s přenášením hmotnosti auta.

Kdo si myslí, že auto není v rámci možností komfortní, ten se mýlí. Ale je extrémně tuhé. I díky tomu, že má extra výztuže, třeba v kufru.
Kdo si myslí, že auto není v rámci možností komfortní, ten se mýlí. Ale je extrémně tuhé. I díky tomu, že má extra výztuže, třeba v kufru.
Parametry Hyundai i30 N
Stupeň výbavy Performance
Maximální výkon 280 koní
Zdvihový objem 1 998 ccm
Palivo benzin
Počet válců 4
Pohon předních kol
Převodovka manuální
Akcelerace 0–100 km/h 5,9 s
Maximální rychlost 250 km/h
Délka 4 340 mm
Šířka 1 795 mm
Výška 1 445 mm
Rozvor 2 650 mm
Základní cena 699 990 Kč
Cena testované výbavy 789 990 Kč

Skvělé řidičské daily

Má-li být Hyundai i30 N vstupenkou k řidičským autům, neuděláte jeho koupí chybu. Zcela bez potíží jej můžete používat jako daily car na ježdění do práce (jen tedy počítejte se spotřebou kolem 9 litrů benzinu), o víkendu pak můžete brousit zakroucené okresky. Hyundai i30 N vás hodně naučí, ale pokud uděláte chybu, tak vás nevytrestá. Kombinace podvozku, motoru a elektronických vychytávek je dokonalá. Naše verze Performance s manuální převodovkou vyjde na velmi rozumných 789 990 Kč. Třeba blízká konkurence Cupra Leon vyjde minimálně o 200 tisíc Kč dráž.

Hyundai i30 N

0.00
8.8

Vzhled a zpracování interiéru

8.0/10

Propojitelnost s telefonem

8.5/10

Technologická výbava

8.5/10

Jízdní vlastnosti

10.0/10

Klady

  • výkonný motor
  • samosvorný diferenciál
  • chytré meziplyny
  • různé charaktery auta
  • naladění podvozku
  • fun faktor

Zápory

  • neexistuje verze kombi
  • spotřeba i při pomalé jízdě
  • nemoderní palubovka
  • bez možnosti pohonu 4×4
Autor článku
Vratislav Klega
Milovník automobilů, chytrých hračiček, gadgetů. Analytik každým coulem, který miluje matematiku, fyziku a sociální sítě.
image/svg+xml
+

Kapitoly článku