TOPlist

Test Hyundai i30 Fastback N: české kimči

Hyundai i30n Fastback 32

Vyrábí se v Česku, má velký kufr a silné sportovní ambice. Co je to za auto? Jistě, mohla by to být Škoda Octavia RS, ale není. Je to Hyundai i30. V karosářském provedení Fastback a s rychlým písmenem N.

Kdo vyžaduje větší kufr, toho Fastback osloví. Zadnímu spojleru se přezdívá "kachní ocas".
Kdo vyžaduje větší kufr, toho Fastback osloví. Zadnímu spojleru se přezdívá “kachní ocas”.

Test Hyundai i30 Fastback N: Co znamená to N?

Možná se na rychlý Hyundai budete dívat skrz prsty s tím, že tato automobilka přece nikdy nedělala auta, která chytnou za srdce a náročnému řidiči nemají co nabídnout. Jenže to už dávno neplatí. Hyundai pod svá křídla vzal Alberta Biermanna. Že vám toto jméno nic neříká? Vězte, že tento pán nastoupil už v roce 2015 do Hyundaie, dříve působil jako šéf v BMW, konkrétně divizi M, tedy snad toho nejsportovnějšího, co automobilový průmysl zná. A to N je označení sportovní divize Hyundai. N jako závodní okruh Nürburgring.

Test Hyundai i30 Fastback N: +12 cm

Hyundai i30 N se prodává ve dvou karosářských verzích (kombík existuje také, ale ne v ostrém provedení N). Jako klasický hatchback s useknutou zádí a pak jako fastback, s nafouknutým zavazadelníkem. Ten k autu přidává 12 cm a 55 litrů zavazadlového prostoru. Hatchback za nás vypadá lépe, je sportovnější, ale větší zavazadelník u zákazníků často vítězí.

Vzpěra v kufru není jen na efekt. Celé auto je opravdu velmi tuhé.
Vzpěra v kufru není jen na efekt. Celé auto je opravdu velmi tuhé.

Test Hyundai i30 Fastback N: Technický základ

Pokud chcete postavit rychlé auto, potřebujete dobrý technický základ. Začněme motorem. Jde o benzínový dvoulitr, kterému pomáhá turbodmychadlo. Nabídne výkon 202 kW a točivý moment krátkodobě až 378 N.m. Přičemž se nechává ochotně vytáčet až k 7000 otáčkám. Motoru statně sekunduje podvozek. S nastavitelnými, ale velmi tvrdými tlumiči. I v nejkomfortnějším režimu jede Fastback jako motokára. Je to logické. Nekupujete si ostré auto, abyste jezdili houpavě.

Motor nemá chybu. Líbí se mu, když mu stojíte na krku a vytáčíte ho až k červenému poli.
Motor nemá chybu. Líbí se mu, když mu stojíte na krku a vytáčíte ho až k červenému poli.

Třetí dílek úspěchu je přední diferenciál s omezenou svorností. I když je Hyundai jen předokolka, umožňuje tento diferenciál neuvěřitelné kusy. V zatáčce můžete držet plyn na podlaze, otáčky můžou lízat červené pole a stejně vás auto vytáhne bez protestů ven. Jen v málokterém voze funguje diferenciál tak dobře. Na trase s utaženými a pomalými zatáčkami bude i30 N jedna z nejrychlejších předokolek.

Test Hyundai i30 Fastback N: co ten zbytek?

Ani popel nemůžeme říct na řízení. Je přesné, nabízí i slušnou zpětnou vazbu (na elektromechanický posilovač), je až překvapivě tuhé. Ale to opět ke sportovnímu autu patří. Rovněž brzdy fungují tak, jak mají. Na okruhu byste je asi dostali, na okreskách jsou k neutahání. Jedinou vadou na kráse je převodovka. Funguje vlastně dobře. Hodně dobře, jenže pár týdnů nazpět jsem jezdil s hatchbackem a tam fungovala ještě o třídu lépe. Technicky by přitom mělo jít o identické skříně. I tak ale patří převodovka k tomu nejlepšímu, co můžete mít.

Všechny části vozu fungují prakticky dokonale. Nejslabším článkem je manuální převodovka, ale pořád je to dobré.
Všechny části vozu fungují prakticky dokonale. Nejslabším článkem je manuální převodovka, ale pořád je to dobré.

Test Hyundai i30 Fastback N: infotainment

V ceně vozu bez příplatku je 8″ displej s pokročilým infotainmentem. Nabízí jak Android Auto, tak Apple CarPlay, takže by vlastně už nic jiného nemusel obsahovat. Kromě rádia a přehrávače médií (se slušnou zvukovou aparaturou) nabízí také navigaci. Pokud vytvoříte systému Wi-Fi hot-spot, umí se k němu připojit a pak také využívat on-line funkce. V případě navigace tak stačí napsat buď obecný název, nebo třeba zcela konkrétní podnik, který chcete najít, systém se podívá na Google a najde cíl vaší cesty. On-line funkce umí využít i aplikace Počasí (mrkněte se na fotografie) a umí zobrazit i ceny paliv na okolních čerpacích stanicích. A to se bude hodit. Sice stačí tankovat obyčejný 95 oktanový Natural, ale pokud budete naplno využívat potenciál vozu, počítejte s tím, že budete jezdit se spotřebou kolem 10 litrů.

Gadgety

Kromě rychlých aut vás baví také konzolové hry? Z i30 N budete nadšení. Na displeji je možné nechat zobrazovat nejrůznější informace o jízdě, jako je třeba přetížení, graf výkonu a točivého momentu, plnící tlak turba, zkrátka něco pro hračičky. Je to skvělé.

Asistenční systémy

Hyundai je vybavený kamerou, který umí číst dopravní značky a také jízdní pruhy na silnici. Upozorní vás tak na překročení rychlosti, které je v tomto autě skutečně jednoduché. Na dálnici nebo rychlostní silnici se tolik nemusíte zabývat řízením, protože auto se v pruhu umí držet samo. Škoda, že tempomat není adaptivní. Drží jen navolenou rychlost, neumí si držet odstup od vozu před vámi.

Náhodným střetnutím ve městě by měl zabránit systém autonomního nouzového brzdění.

Myslete na něj

Hyundai i30 Fastback N má šanci na úspěch. Nabízí velký zavazadlový prostor, stojí rozumné peníze a poskytne vynikající jízdní zážitek. Je třeba ale brát v potaz, že je určený více pro řidičské puritány. Odpružení i celkové nastavení auto je určeno pro ty, kteří si chtějí jízdu užít a jezdit především ostře.

Hyundai i30 Fastback N

Hyundai i30n Fastback 15
8.7

VZHLED A ZPRACOVÁNÍ INTERIÉRU

8.2/10

PROPOJITELNOST S TELEFONEM

8.5/10

TECHNOLOGICKÁ VÝBAVA

8.5/10

JÍZDNÍ VLASTNOSTI

9.7/10

Klady

  • nekompromisní jízdní vlastnosti
  • silný motor
  • poctivá technika
  • spousta hračiček
  • dobrá cena

Zápory

  • i v komfortu velmi tvrdé
  • řazení mohlo být lepší
  • bez vzdáleného přístupu
  • analogová přístrojovka
Autor článku Vratislav Klega
Vratislav Klega
Milovník automobilů, chytrých hračiček, gadgetů. Analytik každým coulem, který miluje matematiku, fyziku a sociální sítě.

Kapitoly článku