Tesla uvolnila plné autonomní řízení, prozatím v testovacím režimu – SMARTmania.cz

Tesla uvolnila plné autonomní řízení, prozatím v testovacím režimu

tesla model x 2020 1

Automobilka Tesla směřuje k autonomnímu řízení téměř od samého počátku své existence, cesta však byla trnitější, než se očekávalo. Novou verzi funkce pak Elon Musk chválil již v polovině srpna, kdy na Twitteru prozradil, že byl kompletně přepracován kód, který měl autonomii na starost. Do práce v té době jezdil s ranou verzí firmwaru, přičemž prý bylo nutné jen minimum zásahů během jízdy. Zpřístupnění pro další majitele vozů Tesla odhadl na 6 – 10 týdnů.

Firmware se nyní opravdu po zhruba 10 týdnech dostává i k malému počtu majitelů, kteří ale funkci zevrubně testují. Vozy jsou schopné sledovat provoz a aktivně se mu přizpůsobit pouze za pomoci kamer, aniž by byl potřeba LIDAR, tedy metodu měření, která pro odhad vzdálenosti používá laserový paprsek a měří, za jak dlouho se odraz vrátí k vysílači (touto metodou jsou vybaveny například nové iPhony 12). Musk však od počátku deklaruje, že tato metoda je pro autonomní řízení zbytečná, dokonce ji označil za stupidní.

Samotná beta autonomního řízení je pak velmi opatrná, rychlosti se ve městě pohybují mezi 40 a 55 km/h. Řidičům pak vůz ukazuje, co se chystá udělat v následujících krocích, cestující však musí být neustále připraveni do řízení zasáhnout. První dojmy jsou poměrně pozitivní, vůz údajně zvládne například i kruhový objezd téměř sám, nicméně stále je nutné do řízení zasáhnout. James Locke pak na YouTube nahrál svou 30 minutovou jízdu do práce, kdy do řízení zasahuje pouze minimálně.

Automatické zatáčení ve městech aktuálně stojí 8 000 dolarů (183 000 Kč), od pondělí však cena vzroste na 10 000 dolarů (230 000 Kč) právě v důsledku pokroku, který automobilka u své fuknce vnímá.

Autor článku David Preiss
David Preiss

Kapitoly článku