TOPlist

Tesla kvůli Muskovi v Evropě zažívá prudký pád. Je to šance pro konkurenci?

Elon Musk před vozem značky Tesla (ilustrační obrázek)
  • Tesla má v před sebou turbulentní období, minimálně v Evropě
  • Velkou mírou se na tom podepsala politická aktivita Elona Muska
  • Co pro Teslu může znamenat problém, je pro její konkurenty velká příležitost

Elektromobily Tesla patří mezi nejprodávanější vozy na celém světě, Evropu nevyjímaje. Značka je do značné míry spojená také se svým majitelem, miliardářem Elonem Muskem, což ji bylo dlouhá léta spíše ku prospěchu. S angažováním nejbohatšího člověka na světě v administrativě současného prezidenta Spojených států Donalda Trumpa nicméně začíná být toto spojení kontraproduktivní. Minulý měsíc došlo v Evropě k prudkému poklesu nových registrací vozů Tesla v souvislosti s rozsáhlým bojkotem. Zatímco ve hře jsou širší ekonomické síly, Muskova role v Trumpově administrativě a jeho otevřená podpora krajně pravicových politiků zřejmě podněcuje prudký pád, a dává konkurenčním značkám skvělou příležitost.

Musk v současné době přináší Tesle více škody než užitku

Německý dopravní úřad oznámil, že registrace nových vozů Tesla v lednu meziročně klesly o téměř 60 %. A to i přesto, že sektor elektromobilů v zemi zaznamenal v minulém měsíci nárůst prodejů o 53,5 procenta. Dramatický pokles registrací zaznamenalo také Španělsko (75,4 %), Francie (63,4 %), Švédsko (46 %) a Nizozemsko (42,5 %). Ačkoli příčin je bezesporu více, mezi tu nejvýraznější patří právě politické aktivity jejího majitele. Musk, který je už tak rozporuplnou osobností, se v posledních měsících rozohnil a z nejbohatšího muže světa se rychle stal mluvčí konzervatismu Trumpovy éry. Situaci příliš nepomohla ani podpora krajně pravicové německé strany AfD či gesto připomínající nechvalně proslulý nacistický pozdrav.

Nejen tyto kroky pochopitelně nezůstaly bez odezvy. Kupříkladu 23. ledna přenesli účastníci politické kampaně na berlínskou gigafactory Tesly obrázek Muska, jak vzdává nacistický pozdrav spolu se slovem „Heil“. Poté, co se Musk koncem ledna prostřednictvím videohovoru připojil ke shromáždění AfD, vyzval polský ministr cestovního ruchu Slawomir Nitras k bojkotu značky elektromobilů. Na začátku února byl také showroom Tesly v Nizozemsku počmárán hákovými kříži a antifašistickými hesly. Ani současní majitelé vozů Tesla nejsou z Muskových vystoupení příliš nadšení.



Tesla Model Y "Juniper"



Nepřehlédněte

Majitelé Tesel se distancují od Muska. Na auta si lepí vtipné samolepky

Podle nedávného průzkumu se v Nizozemsku každý třetí řidič Tesly chce kvůli Muskovi svého vozu zbavit. Jedním z nich je Tim Kraaijvanger, zakladatel nizozemského webu Tesla360.nl, který se věnuje výhradně produktům Tesla. Kraaijvanger nedávno prodal svou Teslu a místo ní si koupil Polestar. „Nechci být spojován s [Muskovou] ideologií,“ řekl pro Wired. „Zatímco v některých částech světa by Muskovi [nacistický] pozdrav prošel, evropské trhy takové chování odmítají.“ V souvislosti s Muskovým chováním také padají akcie Tesly, což ale nemusí být nutně na škodu – je možné, že právě na takový impuls čekají konkurenční značky.

Příležitost pro konkurenční výrobce

Mezi těmi, kdo se toho chystají využít, je i zmíněná švédská značka Polestar. Generální ředitel Michael Lohscheller uvedl, že společnost v posledních měsících zaznamenala nárůst poptávky od nespokojených majitelů vozů Tesla a nabádá své prodejce, aby se na ně zaměřili. „Píše nám spousta lidí, že se jim současná situace nelíbí,“ řekl Lohscheller agentuře Bloomberg. „Je důležité pozorně naslouchat tomu, co říkají. A mohu vám říci, že řada lidí má velmi, velmi negativní postoj.“ Někteří řidiči, kteří ještě nejsou připraveni se se svou Teslou rozloučit, začali na svá auta lepit samolepky se vzkazy typu: „Koupil jsem si tohle auto, než se Elon zbláznil.“ Podle deníku Washington Post se dokonce někteří zaměstnanci Tesly chtějí od svého šéfa distancovat.

Tesla Model Y (2025)
Tesla Model Y je nejúspěšnějším vozidlem americké značky

I když byla Tesla Model Y nejlépe prodávaným automobilem v Evropě za rok 2023, už o rok později se prodeje propadly o 1,1 procenta – vůbec poprvé za posledních 10 let. K tomu přispěla také čínská automobilka BYD, která se stala největší značkou vyrábějící elektromobily na světě, především díky své agresivní cenové politice. A s modely s nižší cenou postupně přicházejí také tradiční evropské značky, jako je VW, Renault, BMW či Škoda, což v kontextu jen mírných změn v rámci portfolia Tesly nehraje Muskově firmě příliš do karet.



Američané protestují proti Muskovi. Své Tesly se zbavila i zpěvačka Sheryl Crow (ilustrační obrázek)



Nepřehlédněte

Američané protestují proti Muskovi. Své Tesly se zbavila i zpěvačka Sheryl Crow

„Společnost Tesla čelila v roce 2025 několika nepříjemnostem již předtím, než se její generální ředitel Elon Musk ocitl v centru několika kontroverzí, které mohou mít dopad na objem prodeje a ziskovost společnosti,“ řekl pro server TNW Peter McNally, hlavní analytik výzkumné společnosti Third Bridge se sídlem v Londýně. Pokud se nic nezmění a tento trend bude pokračovat i nadále, je to velká příležitost nejen pro evropské, ale také čínské výrobce elektromobilů, jak sesadit Teslu z trůnu.

Autor článku Michael Chrobok
Michael Chrobok
Nestranný fanoušek mobilních technologií, amatérský fotograf, příležitostný sportovec a městský cyklista. Ve volném čase rád cestuje, zahraje si hru, nebo se ponoří do světa Zaklínače či Star Treku.

Kapitoly článku