Společnost Sony konečně prolomila mlčení a rozhodla se s fanoušky podělit o nové informace na konto očekávané konzole PlayStation 5. Na své si však přijdou především technologičtí nadšenci. Japonská společnost se totiž pochlubila kompletními hardwarovými specifikacemi, které doplnila o detaily ohledně jejich fungování a využití. Otázka, jaké hry si na nové konzoli vlastně zahrajeme, tak zůstává v hlavách fanoušků i nadále nezodpovězena.
Jedno je však jisté už nyní – v porovnání s PlayStationem 4 máme čekat skutečný generační skok. Podle redaktorů z Digital Foundry se do navrhování nové konzole otiskl podobný průkopnický duch, jaký provázel vývojáře ze Sony při designu původního PlayStationu. Díky tomu se v Sony zaměřili především na to, jak posunout herní zážitek na úplně novou úroveň.
PlayStation 5: kompletní hardwarové specifikace
Ze všeho nejdříve se zaměřme na kompletní hardwarové specifikace. Srdcem PlayStationu 5 se stane na zakázku upravený procesor od společnosti AMD postavený na architektuře Zen 2. CPU nabídne osm fyzických jader a šestnáct vláken. Toto jsme nicméně věděli už před dnešním informačním nášupem, nově však známe přesné takty – ty se v případě PS5 dokážou vyšplhat až na hodnotu 3,5 GHz.
Co se týče grafického výkonu, v PS5 se nachází grafická karta od AMD, která poběží dle nové architektury RDNA 2 s 36 výpočetními jednotkami, jež poběží na frekvencích 2,23 GHz. Tato frekvence se však může snižovat v závislosti na náročnosti výpočetní operace. V porovnání s PS4 či PS4 Pro mohou hráči počítat s opravdu výrazným výkonnostním nárůstem.
Xbox Series X | PlayStation 5 | |
Procesor | 8jádrový @ 3.8 GHz vlastní Zen 2 CPU | 8jádrový @ 3.5GHz vlastní Zen 2 CPU |
Grafika | 12.155 TFLOPS, 52 CUs @ 1.825 GHz vlastní RDNA 2 | 10.28 TFLOPS, 36 CUs @ 2.23 GHz vlastní RDNA 2 |
Paměť | 16 GB GDDR6, 320mb bus | 16 GB GDDR6, 256-bit |
Propustnost paměti | 10 GB @ 560 GB/s, 6GB @ 336 GB/s | 448GB/s |
Vnitřní úložiště | 1 TB vlastní NVME SSD | 825GB vlastní NVME SSD |
Propustnost I/O | 2.4 GB/s (syrová data), 4.8 GB/s (komprimovaná) | 5.5GB/s (syrová data), 8-9GB/s (komprimovaná) |
Rozšíření paměti | Vlastní slot pro speciální karty s kapacitou 1 TB | NVMe SSD slot |
Externí paměť | Podpora externího USB HDD | Podpora externího USB HDD |
Optická jednotka | 4K UHD Blu-Ray | 4K UHD Blu-Ray |
Velikost | 301 mm x 151 mm x 151 mm | Neznámá |
Datum uvedení | Vánoce 2020 | Vánoce 2020 |
Nepřehlédněte: Srovnání parametrů Xbox Series X a PlayStation 5. Microsoft má rychlejší procesor, Sony zase úložiště
Konec nízkých FPS ve vyšších teplotách?
Výkon současných chytrých telefonů, grafických karet či procesorů je závislý na teplotách. V praxi to znamená, že v prostřední s vyšší teplotou bývají počty snímků za vteřinu ve hrách nižší, a to v některých případech dokonce znatelně. Na tomto principu však PlayStation 5 nepracuje. Podle Sony totiž PS5 zvládá stejnou zátěž na stejné úrovni výkonu v jakémkoliv prostřední a bez ohledu na okolní teplotu.
Tip: Vše, co potřebujete vědět o Xbox Series X. Máme kompletní specifikace
PlayStation 5 operuje s pevně daným výkonnostním „rozpočtem“, který je omezený podle termálního limitu chladící jednotky. „Místo toho, aby naše konzole fungovala na stejné frekvenci s proměnlivým výkonem v závislosti na zátěži, jsme přišli s jiným řešením. PS5 v podstatě funguje na stále stejném výkonu, zatímco v závislosti na zátěži se mění frekvence,“ vysvětluje Mark Cerny, hlavní architekt PlayStationu 5.
Konzole od Sony navíc využívá technologii „SmartShift“ od AMD, která umožňuje posílat nevyužitý výkon z CPU do GPU. Díky tomu půjde z některých her vymáčknout skutečně maximum.
Nechybí hardwarový ray tracing
Co se bude dít, jakmile procesor dosáhne svého výkonnostního limitu a komponenty se začnou podtaktovávat? Mark Cerny otevřeně přiznává, že GPU a CPU v některých případech zkrátka nepoběží na svých „předepsaných“ frekvencích. „V nejhorším případě se frekvence o něco málo sníží. Hráči budou z této změny ve výsledku jedině těžit,“ domnívá se Cerny.
Díky nové architektuře RDNA 2 budou mít vývojáři například snazší práci s optimalizací geometrie. PlayStation 5 pochopitelně podporuje hardwarový ray tracing, který je postavený na stejné technologii jako v případě Xboxu Series X či nadcházejících grafických karet Navi. I v případě konzole od Sony tak mohu hráči očekávat grafické vychytávky v podobě odrazů a lámání světla či uvěřitelných stínů.
Revoluční SSD
Přestože grafická karta a procesor všeobecně platí za nejdůležitější hardwarové části nových konzolí, Mark Cerny nasměroval jádro přednášky na jiná místa – mluvil totiž především o SSD disku a speciálním 3D audio hardwaru s názvem „Tempest engine“. SSD disk nabídne čtecí rychlost 5,5 GB/s a neobvyklou kapacitu 825 GB. Tato velmi specifická hodnota má však své opodstatnění. Právě 825 GB se nejefektivněji doplňuje s 12kanálových prostředím.
Tip: Odklad nového Xboxu i Playstation kvůli koronaviru? Je to pravděpodobné, tvrdí analytici
Správná implementace SDD disku je pro Sony při setkáních s vývojáři a vydavateli videoher požadavkem číslo jedna. „Dříve jsme přemýšleli nad tím, jak hráče zabavit během čekání na načítací obrazovce. Nyní je načítání tak rychlé, že v některých případech uvažujeme nad jeho drobným zpomalením,“ říká Cerny.
Disk zaplněný hrami? Pomůže rozšiřitelná paměť
Co se bude dít, když vám na interním uložišti nezbude už ani kousíček místa? Sony na to myslí, takže v těchto případech nabídne speciální rozšiřitelné úložiště. PlayStation 5 je zpětně kompatibilní s hrami z PS4 a PS4 Pro. V době uvedení konzole na trh bude k mání pouze stovka nehranějších titulů – alespoň z počátku tedy nepůjde o úplnou kompatibilitu.
Externí uložiště sice nebude dosahovat takových rychlostí jako interní SSD, se staršími či méně náročnými tituly si však hravě poradí, zatímco vy ušetříte nějaký ten GB vnitřního uložiště pro ty největší next-gen pecky.
3D audio: něco takového jsme prý ještě neslyšeli
Cerny je přesvědčen, že současná generace konzolí postrádá dostatečně kvalitní hardwarové zpracování zvuku. To by se však mělo s příchodem PlayStationu 5 výrazně změnit. Inženýři ze Sony vytvořili sadu nástrojů s názvem „Tempest Engine“, která podporuje až stovky zvukových zdrojů, navíc ve skvělé kvalitě.
Tip: Sony zatím neví, kolik bude stát PlayStation 5. Mohou za to nedostupné komponenty
Cerny dal za příklad déšť, tedy poměrně základní zvuk. Zmíněný Tempest Engine však navodí pocit, jako byste se právě nacházeli uprostřed ledové sprchy, neboť simuluje jednotlivé kapky vody dopadající na zem vedle vás. Díky výrazně vylepšené zvukové stránce také snáze lokalizujete různé objekty v prostoru čistě na základě zvukových vjemů.
Tempest Engine má potenciál přinést skutečnou zvukovou revoluci, aniž byste k jejímu prožitku potřebovali profesionální (a hlavně nákladnou) zvukovou aparaturu. Vystačíte si s obyčejnými sluchátky či dvojicí reproduktorů. Mark Cerny navíc doufá, že v budoucnosti bude Tempest Engine podporovat také soundbary či vestavěné reproduktory v televizích.