- Síť X oznámila zdražení předplatného
- Nejvíce si připlatí předplatitelé základní úrovně Basic
- X chce víc motivovat tvůrce k vytváření kvalitnějšího obsahu
V roce 2022 převzal Elon Musk ztrátovou síť Twitter a začal ve velkém úřadovat – propustil hromadu zaměstnanců, přejmenoval síť na X a zavedl spoustu změn, které mají přimět uživatele předplácet si bonusové funkce. Ani po zavedení předplatného se ale zatím síť X nestala výdělečným podnikem, mimo jiné i kvůli nevyzpytatelnému majiteli a s tím spojenou fluktuací inzerentů.
Elon Musk stále hledá způsoby, jak celou síť zatraktivnit jak pro inzerenty, tak pro uživatele (zejména pro tvůrce), a proto neustále přichází s novinkami – některé potěší více, některé méně. Ta poslední patří pohledem běžného uživatele do druhého tábora, došlo totiž ke zdražení všech úrovní předplatného.
X zdražuje: cena se zvedne už od příští platby
Nové ceny síť X oznámila 21. prosince a zavedla je s okamžitou platností – noví předplatitelé tak zaplatí vyšší cenu okamžitě, u těch stávajících se navýšení projeví při příští fakturaci. Zvýšení cen se v ČR pohybuje mezi 17,78–34,26 procenty v závislosti na úrovni:
Cena před zdražením | Cena po zdražení | Navýšení ceny | |
Basic měsíční | 50 Kč | 67,13 Kč | 34,26 % |
Basic roční | 550 Kč | 712,38 Kč | 29,52 % |
Premium měsíční | 150 Kč | 179 Kč | 19,33 % |
Premium roční | 1 500 Kč | 1 870 Kč | 24,67 % |
Premium+ měsíční | 450 Kč | 530 Kč | 17,78 % |
Premium+ roční | 4 500 Kč | 5 500 Kč | 22,22 % |
Ceny v tabulce platí pouze pro web – při placení skrze mobilní aplikace jsou ještě navýšeny o provizi mobilních obchodů. Největší měrou zdražila úroveň Basic, naopak nejmenší procentuální zdražení pocítí ti uživatelé, kteří si předplácí nejvyšší úroveň Premium+ na měsíční bázi. Nutno podotknout, že ceny v Evropě se zvedly poměrně snesitelně – v Nigérii kupříkladu narostly měsíční náklady o 365 procent, v Turecku o 156 procent.
K navýšení cen předplatného X zmiňuje několik důvodů, zejména u úrovně Premium+, která může být nově zcela bez reklam a poskytne vylepšený přístup k funkcím Grok AI. O příjmy se navíc X hodlá více dělit s tvůrci obsahu, kdy má být více hodnocena kvalita obsahu na úkor množství zhlédnutí reklamy.