TOPlist

Síť X zdražuje. Cena předplatného se v Česku zvyšuje až o 34 procent

Twitter, písmeno X a Elon Musk (ilustrační obrázek)
  • Síť X oznámila zdražení předplatného
  • Nejvíce si připlatí předplatitelé základní úrovně Basic
  • X chce víc motivovat tvůrce k vytváření kvalitnějšího obsahu

V roce 2022 převzal Elon Musk ztrátovou síť Twitter a začal ve velkém úřadovat – propustil hromadu zaměstnanců, přejmenoval síť na X a zavedl spoustu změn, které mají přimět uživatele předplácet si bonusové funkce. Ani po zavedení předplatného se ale zatím síť X nestala výdělečným podnikem, mimo jiné i kvůli nevyzpytatelnému majiteli a s tím spojenou fluktuací inzerentů.

Elon Musk, sociální síť X (ilustrační obrázek)

Elon Musk stále hledá způsoby, jak celou síť zatraktivnit jak pro inzerenty, tak pro uživatele (zejména pro tvůrce), a proto neustále přichází s novinkami – některé potěší více, některé méně. Ta poslední patří pohledem běžného uživatele do druhého tábora, došlo totiž ke zdražení všech úrovní předplatného.

X zdražuje: cena se zvedne už od příští platby

Nové ceny síť X oznámila 21. prosince a zavedla je s okamžitou platností – noví předplatitelé tak zaplatí vyšší cenu okamžitě, u těch stávajících se navýšení projeví při příští fakturaci. Zvýšení cen se v ČR pohybuje mezi 17,78–34,26 procenty v závislosti na úrovni:

Cena před zdražením Cena po zdražení Navýšení ceny
Basic měsíční 50 Kč 67,13 Kč 34,26 %
Basic roční 550 Kč 712,38 Kč 29,52 %
Premium měsíční 150 Kč 179 Kč 19,33 %
Premium roční 1 500 Kč 1 870 Kč 24,67 %
Premium+ měsíční 450 Kč 530 Kč 17,78 %
Premium+ roční 4 500 Kč 5 500 Kč 22,22 %

Ceny v tabulce platí pouze pro web – při placení skrze mobilní aplikace jsou ještě navýšeny o provizi mobilních obchodů. Největší měrou zdražila úroveň Basic, naopak nejmenší procentuální zdražení pocítí ti uživatelé, kteří si předplácí nejvyšší úroveň Premium+ na měsíční bázi. Nutno podotknout, že ceny v Evropě se zvedly poměrně snesitelně – v Nigérii kupříkladu narostly měsíční náklady o 365 procent, v Turecku o 156 procent.

K navýšení cen předplatného X zmiňuje několik důvodů, zejména u úrovně Premium+, která může být nově zcela bez reklam a poskytne vylepšený přístup k funkcím Grok AI. O příjmy se navíc X hodlá více dělit s tvůrci obsahu, kdy má být více hodnocena kvalita obsahu na úkor množství zhlédnutí reklamy.

Autor článku Jakub Karásek
Jakub Karásek
Příznivec mobilních technologií, konvertibilních zařízení a bezdrátového nabíjení, fanoušek tvrdé hudby a milovník rychlé jízdy v motokárách, na kole a na lyžích.

Kapitoly článku