- Prohlížeč Safari svádí nelítostný souboj o pozici dvojky na trhu
- Na záda mu dýchá Edge od Microsoftu, především díky ChatGPT
- Neoddiskutovatelnou jedničkou je stále Chrome
O popularitě internetových prohlížečů je od pádu Internet Exploreru poměrně jasno. Otěže nejpoužívanějšího prohlížeče pevně drží Chrome od Googlu, který celosvětově používá přes 66 procent uživatelů. Na tomto poměru se pravděpodobně v dohledné době nic nezmění, avšak souboj o druhé místo už je o poznání pikantnější. Na něm se totiž předhání Safari z dílny Applu a Edge od Microsoftu, jenž v nedávné době nasbíral spoustu aktivních uživatelů, především díky umělé inteligenci ChatGPT.
Edge se nakrátko koncem loňského roku dokonce stal i celosvětovou dvojkou, nicméně podle údajů StatCounter ze z druhého místa příliš dlouho neradoval. Ačkoli je rozdíl mezi oběma prohlížeči méně než jedno procento, přesto tento rok může být pro oba zlomový. S rostoucí oblibou umělé inteligence je pravděpodobné, že si Edge bude dále upevňovat pozici, avšak s blížící se vývojářskou konferencí Applu, kde by mohly být představeny nové počítače, se bez boje nevzdá ani Safari.

Dominantní postavení Googlu na poli prohlížečů dokládá podíl 66,13 %, přičemž druhé Safari má na své straně 11,87 % uživatelů a třetí Edge přesvědčil rovných 11 %. Na čtvrtém místě se krčí Firefox s 5,65 % a první pětku uzavírá Opera s 3,09 %. Na rozdíl od Chrome mají největší konkurenti Edge a Safari jeden zásadní handiacap – oba jsou vnímáni jako prohlížeče jedné platformy i přes to, že tomu tak není.