- Společnosti FEV a ProLogium vyvinuly baterii, která se na 60 % kapacity dobije za pouhých 5 minut
- Maximální dojezd s tímto typem akumulátoru může být až 1 000 km
- Fígl je v tom, že křemíková anoda dosahuje 10× vyšší hustoty kapacity než grafitová anoda
Elektromobilita se díky rychlému vývoji bateriových technologií stává stále dostupnější a efektivnější. Nedávno byla představena inovativní baterie s názvem large-footprint lithium ceramic battery (LLCB), kterou společně vyvinuli tchajwanský výrobce ProLogium a německá společnost FEV. Tato baterie přináší řadu zásadních vylepšení, která by do jisté míry mohla změnit způsob, jakým nyní společnost vnímá elektrická vozidla.
Hlavní předností LLCB je její anoda, která je vyrobena ze 100% křemíkového kompozitu. Tento materiál umožňuje dosáhnout až desetkrát vyšší kapacitní hustoty ve srovnání s tradičními grafitovými anodami. Křemík totiž dokáže pojmout až 3 600 mAh na gram (oproti grafitu, který zvládne jen 372 mAh/g). To znamená, že na stejné ploše lze uložit mnohem více energie. Díky tomu se významně zvyšuje dojezd elektromobilů. Maximální dojezd baterie činí přibližně 1 000 km, což je hodnota, která se blíží možnostem současných vozidel se spalovacími motory. Tento údaj se však může lišit v závislosti na typu vozidla a jeho využití.
Pevný elektrolyt je bezpečnější a odolnější
Jedním z klíčových vylepšení LLCB je použití pevného elektrolytu namísto kapalného. Keramický materiál obsahuje mikroskopické kanály, které umožňují rychlý pohyb iontů lithia. Tyto kanály zároveň působí jako bariéra proti úniku iontů do nežádoucích částí baterie. Tento elektrolyt není hořlavý, což výrazně snižuje riziko vzniku tzv. tepelného úniku, tedy nekontrolovatelného zvýšení teploty v baterii. Navíc odstraňuje nebezpečí zkratů způsobených únikem kapalného elektrolytu při případném poškození baterie.

Baterie LLCB je navržena tak, aby zkrátila dobu nabíjení na minimum. Díky křemíkové anodě lze nabít 60 % kapacity během pouhých pěti minut, což postačuje na ujetí zhruba 300 km. Po dalších třech minutách nabíjení se kapacita zvýší na 80 %, což umožní dalších 100 km jízdy. Nová baterie také přispívá ke snížení hmotnosti vozidel – u některých modelů může úspora dosáhnout až extrémních 300 kg. Modulární design baterie navíc umožňuje snadnější údržbu, protože jednotlivé články lze v případě potřeby jednoduše vyměnit nebo recyklovat. To nejen prodlužuje životnost baterie, ale také snižuje celkové provozní náklady.
Jak baterie funguje a kdy se dočkáme?
Během nabíjení se ionty lithia přesunují z katody přes elektrolyt do anody. Křemíková anoda má schopnost pojmout velké množství lithia, což je důvodem její vysoké kapacity. Naopak při vybíjení se proces obrací – lithium-ionty se pohybují z anody zpět ke katodě, čímž generují elektrický proud, který napájí elektrické zařízení (např. elektromotor vozidla).
To nejdůležitější, tedy informaci o uvedení reálné baterie pro komerční využití, zatím k dispozici nemáme. Vývoj tohoto typu akumulátoru i nadále probíhá a obě společnosti na něm úzce spolupracují. Snad se tedy v dohledné době dozvíme upřesňující informace.