- Airbnb oficiálně vstoupilo na trh v roce 2007
- V říjnu 2013 stále relativně nová služba obsloužila přes 9 milionů zákazníků
- Společnosti nejsou cizí ani kontroverze, se kterými se potýká dodnes
Vyrazit na výlet, dovolenou či pracovní cestu do zahraničí nutně znamená řešit, kde budete po dobu pobytu bydlet. Vsadit na služby prověřených hotelů povětšinou znamená vytáhnout z peněženky o něco více bankovek, naproti tomu levnější ubytování může ukrývat řadu ne vždy příjemných překvapení. Mnoho jiných alternativ nicméně na výběr začátkem tohoto milénia nebylo, tedy do doby, než přišla aplikace s názvem AirBed & Breakfast, nyní známá spíše pod zkratkou Airbnb.
Konkurence, která se hotelům nelíbila
Původem americká společnost z města San Francisco vznikla v roce 2007, když spolubydlící a bývalí spolužáci Brian Chesky a Joe Gebbia přišli s nápadem umístit do obývacího pokoje nafukovací matrace a udělat z něj noclehárnu. V únoru 2008 se Nathan Blecharczyk, Cheskyho bývalý spolubydlící, stal technologickým ředitelem a třetím spoluzakladatelem nového podniku, který pojmenovali AirBed & Breakfast. Následně vytvořili webové stránky, které nabízely krátkodobé ubytování se snídaní pro ty, kteří si na přesyceném trhu nemohli rezervovat hotel. Stránky Airbedandbreakfast.com byly oficiálně spuštěny 11. srpna 2008.
V březnu 2009 se název společnosti zkrátil na současný Airbnb.com, aby zakladatelé odstranili možnou záměnu s firmou vyrábějící nafukovací matrace. Toho času už nabídky na serveru zahrnovaly nejen volná lůžka, ale také celé pokoje či nemovitosti ke krátkodobému pronájmu. Do listopadu 2010 bylo ze 700 tisíc rezervovaných nocí 80 % rezervováno v předchozích šesti měsících, což značilo raketový nárůst zájmu o službu. Do října 2013 služba Airbnb od svého založení obsloužila na 9 milionů hostů.
V červenci 2014 Airbnb představil velké designové změny, která se odehrály jak na webu, tak v mobilní aplikaci. Představeno bylo také nové logo nazvané Bélo, které má sloužit jako symbol sounáležitosti a skládá se ze čtyř prvků: hlavy, která představuje lidi, ikony lokality, která reprezentuje místo, srdce, které symbolizuje lásku, a písmene A, které označuje název společnosti. Prosinec 2020 znamenal pro společnost významný milník – vstoupila totiž na burzu, přičemž primární nabídka akcií vynesla 3,5 miliardy dolarů (cca 80 miliard korun). Akcie v hodnotě 238 milionů dolarů (cca 5,4 miliardy korun) byly nabídnuty zájemcům za cenu 68 dolarů za akcii (cca 1 500 korun).
Airbnb nejsou kontroverze cizí
Airbnb se za dobu své existence nevyhnulo ani některým kontroverzím, přičemž s některými se potýká dodnes. Několik studií zjistilo, že ceny dlouhodobých pronájmů v mnoha oblastech vzrostly, protože pronajímatelé nemovitostí je vyřadili z trhu dlouhodobých pronájmů, aby místo toho získali vyšší sazby za krátkodobé pronájmy prostřednictvím služby Airbnb. Pronajímatelé byli také obviněni z nezákonného vystěhovávání nájemníků, aby mohli nemovitosti přeměnit na nabídky Airbnb s vyššími nájmy. Hotelový průmysl Airbnb rovněž kritizuje kvůli jeho narušování konkurenčního prostředí.
Pronajímatelé byli skrze službu Airbnb v některých případech také obviněni z obcházení daňových předpisů, z obcházení prověrek Airbnb, z toho, že hosté jsou vystaveni rušení ubytování na poslední chvíli, z plesnivého nebo hlodavci zamořeného ubytování, krádeží, narušení soukromí, a dokonce znásilnění a vražd nebo také z podvodů, kdy host nedostane slíbené ubytování. I přes tyto ne vždy pozitivní reakce na své podnikání je Airbnb stále velmi oblíbenou službou především mezi mladými a studenty, kteří tímto způsobem mohou získat ubytování v cizí lokalitě za nižší cenu, než jakou nabízejí hotely.