TOPlist

Recenze palubního systému z automobilů Peugeot: Rozumný základ

Před nedávnem jsme testovali palubní systém v Audi A3. Dnes zabrousíme do o něco levnějšího segmentu a představíme si řešení, který najdeme v nových Peugeotech.

Již po druhé vám chceme ukázat, že vše není na první pohled tak, jak se zdá. Chytré telefony mají s automobily čím dál tím více společného, a proto jsme si pro vás připravili další test, ve kterém se podíváme na palubní systém, který Peugeot ve formě příplatkové výbavy nasazuje například ve vozech 208, 508, 2008, 3008 a 5008. My jsme toto řešení otestovali s vozem Peugeot 2008. V minulosti jsme pro vás testovali palubní systém v Audi A3 a v hledáčku už máme další zajímavé automobily, takže se rozhodně máte na co těšit. A teď už se připoutejte, jdeme na to… :-)

Exkluzivita za nízkou cenu

Peugeot 2008 se začal prodávat v květnu loňského roku, avšak dle našich informací v České republice najdeme zatím příliš mnoho kousků nejezdí. Naší „dvatisíceosmičce“ šlape pod kapotou osvědčená klasika v podobě motoru 1.4 HDi 50KW s točivým momentem 160Nm, doplněna o jedno turbo. Udávaná, kombinovaná spotřeba výrobcem, jsou 4 litry na sto kilometrů, my však máme průměrnou spotřebu po necelých tisíci kilometrech na hodnotě 4,9 l/100 km, což je na auto s geny SUV velmi slušné.

  

Design vozu je podle nás velmi povedený a v našem bílém perleťovém laku, společně s předními a zadními LED světlomety, působí dojmem drahého luxusního vozu. Ovšem realita je někde jinde, jelikož tento Peugeot, který se chlubí střední výbavou Activ, měl cenovku 380 000 Kč s DPH, což není na takhle výjimečný vůz nikterak vysoká cena. Za samotný palubní systém v příplatkové výbavě zaplatíte okolo 12 200 Kč s DPH. Jen doplníme, že Audi A3 s palubním systémem Audi Connect, které jsme testovali minule, se prodávalo za třikrát vyšší cenu a jen samotný MMI systém vyjde na necelých 90 000 Kč. Rozdíl v ceně je tedy obrovský, nicméně řešení od Peugeotu toho rozhodně neumí tolik.

Interiér: Francouz svou pověst ubránil

Peugeot se u nových modelů vydává trošku jiným směrem. Po usednutí do velmi příjemných a pohodlných sedaček vás nejvíce zaujme malý volant a vyšší umístění budíků. To má za výsledek lepší ovladatelnost a přehlednost hlavně v rušných ulicích velkoměsta. Ani mraky tlačítek nehledejte, Peugeot totiž všechny ovládací prvky přesunul do nového dotykového panelu.

  

Na palubní desce můžete tlačítky ovládat pouze dvouzónovou klimatizaci a pár nutných funkcí. Díky indispozici různých čudlíků a tlačítek, které se přesunula na volant, působí palubní deska Peugeotu 2008 velice elegantním dojmem. Pochvalu si výrobce zaslouží i za měkčené plasty.

Uživatelské prostředí: Čeština zatím chybí

Po otočení klíčku do druhé polohy vás přivátá logem Peugeot malý displej mezi budíky, ale i větší, osmipalcový panel s vysokým rozlišením 1920 x 1080 px na středové konzoli, která se chlubí procesorem Qualcomm Snapdragon 800 doplněným o 2GB operační paměti RAM. Ta se ovládá pouze dvěma tlačítky, o ostatní se stará dotyková plocha. Při testu nás nejvíce překvapila rychlost celého sytému, který dostal u Peugeotu název SMEG NAV.

  

Srovnali jsme ho s konkurenčním systémem od Volkswagenu, konkrétně s modelem Passat, a výsledek je opravdu znatelný, jelikož Peugeot při každém úkonu reaguje velmi svižně, VW to pár sekund zabere. Za co si ale systém od Peugeotu kladné body neodnese, je indispozice českého jazyka. Výrobce sice sliboval, že češtinu do systému přidá už v prosinci loňského roku, ale do dnešního dne se nic nezměnilo. Prý by se to mělo změnit v červenci.

  

Po uvítací obrazovce následuje nabídka menu, ve které lze vybírat, jakým dalším směrem se vydáte. Na výběr máte z navigace, mediálního rozhraní a nastavení systému. Právě v nastavení si můžete vybrat zde dvou uživatelských prostředí – jedním z nich je tmavě modrý Highlands, další v hnědém odstínu se nazývá Agora. Toto nastavení nezmění jen barvy, ale celkově i grafické uspořádání jednotlivých prvků. Všechny ikony na displeji jsou optimální velikosti, dobře se ovládají za jízdy a jsou vcelku dobře čitelné.

Propojení s telefonem: Adresář, historie hovorů i hudba

Peugeot 2008 disponuje výstupy USB, AUX, Bluetooth 3.0 a audio jackem, proto máte na výběr více možností, jak telefon se systémem propojit. Asi nejjednodušší variantou je propojení přes Bluetooth, kde můžete vynechat všechny zbytečné kabely. Stačí, když telefon poprvé spárujete a uložíte všechna příslušná nastavení, poté již stačí mít Bluetooth zapnuté ve smartphonu a po zasednutí za volant se oba systémy automaticky spárují.

  

Palubní systém dokáže z telefonu „vytáhnout“ všechny kontakty (jak z interní paměti, SIM karty nebo jiných účtů), hudbu a seznamy stop. Na všech obrazovkách palubního panelu vidíte také informace o operátorovi, stavu nabití baterie smartphonu a úroveň signálu sítě. Samozřejmostí je propojení hovorů díky handsfree. Co nám však scházelo a vadilo, je indispozice možnosti čtení a psaní SMS zpráv, které (dražší) Audi Connect v našem minulém testu uměl na výbornou.

My jsme palubní počítač propojovali se starším HTC Sensation, letošním HTC One a Samsungem Galaxy S4, a pár znatelných rozdílů jsme našli. Pokud máte palubní systém nastavený v uživatelském prostředí Agora, v případě HTC Sensation nám systémy nespárovaly kontakty (k vidění jsou pouze poslední hovory) a problém byl i s načtením veškeré hudby. Druhý z problémů se vyřešil změněnou prostředí na Highlands, první však nadále přetrvává. U Samsungu Galaxy S4 a nového HTC One žádné potíže nenastaly.

Multimédia: Hudba ano, s obrázky a videem si neporadí

Multimediální obsah můžete přehrávat z několika zdrojů. Asi nejjednodušším řešením je již zmiňované propojení telefonu přes Bluetooth, můžete ale využít i USB a AUX rozhraní. Samozřejmě v Peugeotu nechybí ani CD mechanika, kterou naleznete v přihrádce u spolujezdce. Bohužel se musíte smířit s indispozicí slotu na SD karty, což lze naštěstí elegantně obejít připojením USB Flash disku, se kterým si systém bez problémů poradí.

Systém umí zobrazovat ID3 tagy, obrázky alb a zachovává také třídění playlistů z připojeného telefonu. S fotografiemi či přehráváním filmů už si palubní systém neporadí, což je veliká škoda – prostorný displej s vysokým rozlišením by se pro sledování filmů na delších cestách skvěle hodil.

  

Naladit si samozřejmě můžete také rádio, které má vcelku slušně propracované menu a intuitivní výběr stanic. I konfigurace zvuku je velmi bohatá na individuální nastavení, celková kvalita zvuku z vestavěného audio systému ale nebyla příliš uspokojivá, uvítali bychom především výraznější basy a o něco více tlumené výšky. To lze však vyřešit příplatkovou výbavou za zhruba 10 000 Kč.

Navigace: Klasika v podobě HERE map

Peugeot nabízí do modelu 2008 vcelku povedený navigační systém za slušnou cenu. Během našeho testování byla citlivost GPS modulu naprosto bezchybná, takže nás prozatím anglicky mluvící systém nenavedl do žádné šlamastiky. Navigace nemá problém s dopočítáváním vaší polohy ani při průjezdu tunelem. Pro navigaci se používají HERE mapy, které známe z telefonů Nokia. Jde tedy od mapové podklady od NAVTEQu, jež Nokia v minulosti koupila. V případě chybného odbočení je přepočítání trasy otázkou několika málo vteřin, i když občas se nám stalo, že se navigace zapřemýšlala na déle, než je zdrávo. V nastavení nechybí možnost přepnutí do denního a nočního režimu (ten se podle času mění automaticky), stejně tak si lze nastavit vyhýbání se placeným úsekům.

Displej nabízí automatické denní a noční nastavení jasu. To oceníte jak při jízdě ve dne (zvýšení jasu – lepší čitelnost), tak v noci (snížení jasu – displej nikterak řidiče neoslňuje). Mapové podklady jsou schopny vyhledat nejbližší zajímavé body (čerpací stanice, restaurace, obchody,…), na které stačí pro zobrazení informací, vzdálenosti a telefonního číslo jednoduše klepnout. Těchto zajímavých adres prozatím navigační systém moc nenabízí, ale zlepšení se očekává v blízké době plánovanou aktualizací, která do systému přinese i českou lokalizaci.

Co však každý řidič ocení, je propojení navigace s menším displejem mezi budíky, na kterém se vám zobrazují informace o nadcházející změně směru (např. za 300 metrů zahněte vlevo). Je to velmi zajímavé a povedené řešení, díky kterému se nemusíte rozptylovat koukáním na střed palubní desky.

   

Závěrečné hodnocení

Musíme uznat, že se Peugeot vydal dobrým směrem nejen co se týče palubních systémů, designu vozů a interiéru, ale také cenovou politikou. Systém nového Peugeotu 2008 nás mile překvapil svojí rychlostí, pěknou grafikou a kvalitními mapovými podklady. Škoda jen, že v oblasti multimédií nenabízí bohatější funkce, které konkurence v této cenové hladině umí – na myslí máme především přehrávání filmů a zobrazování obrázků.

  

Zapracovat by to také chtělo na české lokalizaci, která může řadě případných zájemců chybět. Výrobce již přislíbil, že se na češtině pracuje, tak uvidíme, zda se mu červencový termín povede dodržet. Za zapůjčení vozu na test děkujeme Patriku Louvarovi, který nám Peugeot 2008 na test zapůjčil.

Autor článku Michael Krahulec
Michael Krahulec

Kapitoly článku