Domů » Články » Proč nás (ne)čeká vodíková budoucnost, aneb lesk a bída nového modelu Toyota Mirai

Proč nás (ne)čeká vodíková budoucnost, aneb lesk a bída nového modelu Toyota Mirai

V tomto týdnu automobilka Toyota uspořádalo tiskovou konferenci, na které českým novinářům představila vůz Toyota Mirai. Resp. jeho druhou generaci. Komu nejsou auta cizí, ten už ví. Toyota Mirai je auto „na vodík“.

Tiskovky, jako před koronáčem. Teda skoro.
Tiskovky, jako před koronáčem. Teda skoro.

Design nadchne

Už při prezentaci bylo jasné, že design hraje u auta důležitou roli. Mirai nevypadá jak pojízdná laboratoř. Auto bylo postavené tak, aby se líbilo. Design ustupuje všemu a Mirai vypadá jako velké kupé. To znamená, že řidič má dostatek místo, ale cestující na zadních sedadlech jsou na tom už o něco hůře a na kufr místo téměř nezbylo. Pravdou ale je, že v manažerské limuzíně není třeba převážet přepravky. Mirai bude obouvat 19″ nebo 20″ kola, svítit budou BiLED světlomety, zkrátka se za Mirai nikdo stydět nebude.

Nemohlo chybět slavnostní odhalení.
Nemohlo chybět slavnostní odhalení.

Elektromobil

Toyota si s vodíkem pohrává už dlouhou dobu. A to nejen na úrovni aut, ale i dalších dopravních prostředků. Aby nedošlo ale k mýlce: vodík se v autě nespaluje. Alternativní paliva se hledají i z toho důvodu, aby nedocházelo k produkci emisí, což by spalování vodíku neřešilo.

Vodík v palivovém článku reaguje se vzdušným kyslíkem a vyrábí elektřinu (a vodu). Elektřina pak pohání elektromotor. Ten pochází z Lexusu UX300e. Palivový článek nestíhá elektřinu vyrábět tak rychle, jak potřebuje řidič, proto je zde přítomna i baterie, která v případě nenadálé potřeby výkonu funguje jako jakýsi buffer.

Toyotě Mirai to rozhodně sluší.
Toyotě Mirai to rozhodně sluší.

Posaďte se na lahev vodíku

Klíčovou komponentou systému jsou lahve s vodíkem. V autě jsou tři. Jedna pod zadními sedadly, druhá v místě pro kufr, třetí pak podélně uprostřed. Dohromady pojmou 5,6 kg vodíku. Vyrobeny jsou ze tří vrstev. To aby vodík skrz ně neunikal. Vodík je tvořený jedním protonem a jedním elektronem, jde tak o nejmenší atom, jaký známe. Proto velmi snadno proniká jakýmkoliv materiálem. Toyota tvrdí, že nádrže jsou natolik pevné, že k úniku nedochází. Otázkou je, co kolem takových částí, jako jsou třeba ventily.

Velký tlaky

Vodík je zde totiž pod obrovským tlakem – 700 barů. A to je sakra hodně. Trochu opáčka z fyziky: 1 bar = 100 000 Pascalů. A Pascal je jednotka tlaku, která udává sílu v Newtonech na 1 m2. Pro lepší představu si sílu můžeme představit jako tíhu. Kdy 1 kg na naší planetě vyvolá tíhu 9,81 N. Takže zpět k tomu tlaku. 700 barů = 70 000 000 Pascalů. Tedy 70 MPa. 70 meganewtonů  na 1 m2. Tedy asi 7 135 576 kg. Tedy asi 7 135 tun. Na metr čtvereční. Ano, tlak odpovídá hodnotě 7 135 tun na m2. To je fakt hodně. Vodík je zde pod velkým tlakem.

Na víčku nádrže je k přečtení plnící tlak 87,5 MPa. Neuvěřitelné, že to ta hadice vydrží.
Na víčku nádrže je k přečtení plnící tlak 87,5 MPa. Neuvěřitelné, že to ta hadice vydrží.

Po tomhle výpočtu se trochu bojím, že jsem v tom autě seděl. Na druhou stranu neznám případ, kdy by lahev bouchla, takže je to asi spíše nedůvěra. Tak či tak, životnost lahví je 15 let. Ptal jsem se na cenu nových, ta zatím není známa. Ale asi to bude hodně, protože je to klíčová komponenta vodíkového systému. Odhaduji, že se cena za 3 nádrže přiblíží částce milionu korun.

Vypadá to jako tankování CNG. Zemní plyn pracuje s vysokými tlaky, ale ne tak vysokými. Maximem je 250 barů.
Vypadá to jako tankování CNG. Zemní plyn pracuje s vysokými tlaky, ale ne tak vysokými. Maximem je 250 barů.

650 km na jedno natankování

Pokud se vám podaří 5,6 kg vodíku do nádrží dostat, můžete počítat s dojezdem 650 km. A to je velmi slušná hodnota, obzvláště v nadcházející éře elektromobilů, kdy si musíme zvykat na hodnoty 300 – 400 km. Jediné emise, které auto vypustí je čistá voda – H2O. Mirai navíc při jízdě vzduch čistí. Pro reakci v palivovém článku je třeba velmi čistý kyslík, proto prochází nasávaný vzduch přes filtr. Zpět tedy vrací vzduch ochuzený o kyslík, ale čistší, než jaký byl nasán.

Vypustit loužičku: jedinou emisí je čistá voda.
Vypustit loužičku: jedinou emisí je čistá voda.

S tankováním je pak samozřejmě potíž. V České republice vhodnou tankovací stanici nenajdete. Respektive v Neratovicích je tankovací stanice na vodík, ale nabízí tlak jen 300 barů. Takže Mirai zde není možné natankovat ani na 50 %, dojezd pak úměrně tomu klesá.

Vodík je malá mrška, která projde prakticky čímkoliv. Nemůže tedy procházet i skrz ventil?
Vodík je malá mrška, která projde prakticky čímkoliv. Nemůže tedy procházet i skrz ventil?

S dalšími stanicemi to také nevypadá slavně. Unipetrol (vlastník Benziny) se chystá postavit veřejnou tankovací stanici v Praze na Barrandově, která by měla parametry vyhovovat. Jenže to slíbil už v roce 2019 a zatím se tak neděje. Další stanice by měly stát v Litvínově a Brně. No, i kdyby se tyto stanice otevřely, na komfortní používání to skutečně nebude.

Palivový článek: vstoupí sem vodík, kyslík a dostanete elektřinu a vodu.
Palivový článek: vstoupí sem vodík, kyslík a dostanete elektřinu a vodu.

Kde budou stanice?

Jedna vodíková čerpací stanice podle Unipetrolu vyjde asi na 1 milion Eur. Troufám si odhadovat, že dokud tady nebude nějakých 20 čerpacích stanic, k masivnímu rozšíření vozů na vodík se nedočkáme. A stanice jsou velmi drahá investice. Do toho se nikdo nepohrne, pokud zde nebude jezdit dostatek automobilů.

Unipetrol slibuje první tankovací stanici na vodík už letos.
Unipetrol slibuje první tankovací stanici na vodík už letos.

Začarovaný kruh může rozseknout nákladní doprava – autobusy a kamiony na vodík. Dokážu si představit města, jejichž autobusy začnou jezdit na vodík a město tak vybuduje tankovací stanici. Jenže zase právě autobusům stačí tlak cca 300 barů, takže proč budovat dražší tankovací stanici pro osobní auta? Tohle je velmi složité.

Mirai - prezentace

Ještě něco vás zajímá o voze Toyota Mirai? Podívejte se na prezentaci výše. Představuje jej velmi podrobně.

Unipetrol kupuje

Toyota má v letošním roce v plánu prodat v České republice 25 vozů Toyota Mirai. Pět automobilů si koupil právě Unipetrol. Pro ježdění na trase Litvínov – Praha – Brno asi rozumná volba, protože Unipetrol vyrábí vodík ve velkém. Běžný řidič nakupující vodík komerčně by neušetřil. Spotřeba činí 0,79 kg vodíku na 100 km. 1 kg přitom vyjde na cca 250 Kč. 1 km tak vyjde asi na 2 Kč.

Kufr vozu je malý. To by ale manažerům Unipetrolu vadit nemělo.
Kufr vozu je malý. To by ale manažerům Unipetrolu vadit nemělo.

Výroba vodíku

Provoz samotného auta je extrémně ekologický a čistý. Elektřinu vyrábí s jediným odpadem: vodou. Jenže co samotný vodík? Současná situace je tristní. Naprostou většinu vodíku dnes vyrábíme z fosilních paliv. Existují i čisté procesy, jako je elektrolýza vody. Stejnosměrný proud necháme procházet vodou a H2O se rozkládá na vodík a kyslík. Super, ne?

Navíc získáme kyslík, ten se také hodí. Jenže elektrolýza není moc účinná. Účinnost se pohybuje v rozmezí 25 – 35 %. Na výrobu 0,79 kg vodíku (pro ujetí na 100 km) je potřeba asi 50 kWh elektrické energie. To je strašně moc. Klasický elektromobil na tolik elektřiny ujede asi 200 km. A to máme vodík teprve vyrobený. Ještě ho potřebujeme stlačit a transportovat.

Z vody vyrobit vodík. Ten se v palivovém článku spojí s kyslíkem a vodu máme zpět. Zní to jednoduše, ale energeticky je to velká slabina celého ekosystému.
Z vody vyrobit vodík. Ten se v palivovém článku spojí s kyslíkem a vodu máme zpět. Zní to jednoduše, ale energeticky je to velká slabina celého ekosystému.

Nové cesty

Možná se v budoucnu ukáže, že vodík celou tu dobu získáváme špatně. Je to nejčetnější prvek ve vesmíru, přesto je pro nás tak složité jej vyrobit. Samozřejmě, že existují způsoby, jak ho vyrábět udržitelně, z obnovitelných zdrojů, ale v tomto případě se bavíme o velmi malých množstvích, které nemůžou v budoucnu pokrýt automobilovou dopravu. I tak ale bude nutné vodík natlakovat na ty šílené tlaky a transportovat. A když chcete něco takto brutálně stlačit, potřebujete na to velkou sílu a to stojí energii. A ta stojí peníze.

Mirai má velmi slušnou výbavu. Základní verze stojí 1 700 000 Kč, i ta nabízí vše, co řidič potřebuje.
Mirai má velmi slušnou výbavu. Základní verze stojí 1 700 000 Kč, i ta nabízí vše, co řidič potřebuje.

Nejvíce podobné benzinu

V diskuzích u článků o elektromobilech často vidím názory: elektromobily jsou slepá cesta, chceme vodík. Argumenty diskutujících jsou férové. Vodík mají natankovaný stejně rychle jako benzin, na jedno natankování lze ujet stovky kilometrů. Vodík boduje také vysokým množstvím energie ve vodík. Je to 33 kWh/kg, takže jako palivo je velmi lehký, oproti bateriím v automobilech. Jenže tím jeho výhody končí.

Natankování zabere asi 5 minut. Pokud máte kde tankovat.
Natankování zabere asi 5 minut. Pokud máte kde tankovat.

Budoucnost je elektrická

Celý moderní svět chce opustit auta na fosilní paliva. V naší bublině máme pocit, že za to může Evropská unie, ve skutečnosti jsou tahounem trhy jako USA, Čína a Japonsko. Zde přestanou jezdit spalovací auta mnohem dříve. Když se oprostíme od toho, že nám někdo něco zakazuje, dává to smysl. Ropa je ve vesmíru velmi unikátní látka, kterou je škoda jen tak spálit.

Její těžba a zpracování jsou energeticky velmi náročné, neekologické (Exxon Valdez by mohl vyprávět) navíc pochází z oblastí s horší politickou stabilitou. Jistou měrou se podílí i na globálním oteplování a vůbec vypouští emise, které jsou prokazatelně rakovinotvorné. V neposlední řadě je spalování derivátů z ropy velmi neefektivní.

Palivový článek je vlastně malá výkonná elektrárna. Mirai je tedy také elektromobil, jen si elektřinu vyrábí sám.
Palivový článek je vlastně malá výkonná elektrárna. Mirai je tedy také elektromobil, jen si elektřinu vyrábí sám.

Máme připravené 2 technologie, které v příštích desetiletích ropu nahradí. První z nich je vodík, na který sází především Toyota, částečně Hyundai. Svá vodíková auta představily téměř všechny automobilky, ale drtivá většina se přiklonila k elektřině a vnějšímu nabíjení. Elektřinu umíme vyrábět ve velkém a rychlým tempem zvyšujeme podíl obnovitelných zdrojů.

V loňském roce se v EU vyrobilo více elektřiny z obnovitelných zdrojů než z elektráren na fosilní paliva. Umíme ji snadno a levně transportovat na velké vzdálenosti a umíme ji vyrobit opravdu hodně (Česko exportuje do zahraničí tolik elektřiny, že by na ni mohly jezdit miliony elektromobilů).

Vymakanou vychytávkou je automatické parkování. Mirai umí zaparkovat, i když řidič není ve vozidle.
Vymakanou vychytávkou je automatické parkování. Mirai umí zaparkovat, i když řidič není ve vozidle.

Elektromobily mají náskok

Překážou elektromobility byl malý dojezd, ale ten se letos vyřešil. Letos přichází auta s dojezdem přes 500 km. Problematické zůstává nabíjení. Kdo nemá možnost nabíjet doma nebo v práci, ten má složitou situaci. Ale na to také existují plány a lze to vyřešit. Posledním negativem zůstávají akumulátory. Jsou těžké, drahé a obsahují nebezpečné chemikálie.

Opět se ale stačí podívat na to, kam se za poslední 3 roky baterie posunuly. Cenou i kapacitou. A automobilky rozjíždí programy, ve kterých slibují recyklaci až 95 %. Na dveře navíc klepou solid-state baterie, tedy s pevným elektrolytem. Všechny velké technologické firmy dnes pracují na vývoji lepších baterií, tady nás čekají lepší zítřky.

Fuelcell, tedy česky palivový článek.
Fuelcell, tedy česky palivový článek.

Aby uspěl vodík

Co se musí stát, aby měl vodík šanci? Spousta náročných věcí. Musíme se naučit získávat vodík levně, ekologicky a s nízkými nároky na energii. Nic z toho neumíme. Musíme se naučit ho stlačit na obrovský tlak a přitom energeticky nenáročně. To vypadá jako nemožné. A musíme vyřešit zásobování. Také dost problematické. Pak teprve začnou růst tankovací stanice na vodík. A až bude existovat infrastruktura, pak se začnou objevovat auta. Třeba jako Toyota Mirai. Je to skvělé auto. Designově vyčnívá, nabízí zajímavé technologie i parametry. Škoda, že není na elektřinu ze zásuvky.

Mirai by se mi líbil jako elektromobil s vnějším nabíjením.
Mirai by se mi líbil jako elektromobil s vnějším nabíjením.

Ale je to jen můj pohled a třeba se mýlím. Třeba jsem něco přehlédl. Je to jinak? Budu rád, když mi napíšete do diskuze.

Vratislav Klega

Milovník automobilů, chytrých hračiček, gadgetů. Analytik každým coulem, který miluje matematiku, fyziku a sociální sítě.

55 komentářů

  1. Česká republika vyváží elektřinu, protože jí má dost díky uhlí a jádru a jinde mají málo díky soláru a větrníku.

    • Bohužel jinde ji mají moc, díky větrníkům, a pak „grilují“ přenosouvou soustavu sousedů.

    • pozor, my sice někdy vyvážíme, ale zároveň i kupujeme… a zeptejte se Drábové kolik let nám zbývá do doby, než budeme čistí dovozci… Fakt je to mnohem bližší budoucnost než nástup elektroautomobilismu… a to chci vidět čím to vyřešíme pak – i kdyby se povedlo postavit jádro, tak to nepokryje ani dosluhující dva bloky a budeme místo uhlí rychle budovat plynové elektrárny a budeme absolutně závislí na Rusku – jak v cenách, tak v dodávkách.

  2. Na vodík mám naprosto totožný názor jako autor. Je to nesmysl. Moc fajn článek. Ani ne tak o autě jako spíš vhodné zamyšlení na téma vodíkového pohonu.

    • Nezmysel to asi nutne nie je, ale pokial to nepojde vyrabat lacnejsie, asi to nezmysel bude.

    • Ach jo, pane Klego, opravdu si myslíte, že spalováním H2 vznikají emise?
      Vzniká voda (spalování je okysličování), a NOx jsou zanedbatelné.
      Když už píšete rádoby odborné čkánjy, nemůžete v nich prokazovat takové neznalosti..:-((

    • Ano, vznikají. Jediné čisté „spalovaní“ je palivový článek. Pokud H2 proženete spalovacím motorem, budou vznikat oxidy dusíku (protože neumíme udržet dokonalou směs), nehledě k tomu, že budou pronikat části maziva do spalovacího prostoru. Takže poikud chete „čistej“ motor, zapomeňtěn na klasiku s písty.

    • Petr
      nehledě k mizerný účinnosti spalovacího motoru Pokud z něj vymačkáte víc jak 40% „výkonu“ na hřídel (což se podaří jen s přeplňováním a výsledným vysokým kompresním poměrem – on vodík vydrží vyšší kompresní poměr než benzín O.Č. RON kolem 130), bude to úspěch. Ono to veklý O.Č. je vyváženo zase ochotou vodíku se zapálit od minimální energie, tj rád se zapálí třeba od horkejch povrchů dřív než je jiskra na svíčce. Je to vlastně plýtvání palivem cpát ho do pístového motoru. No a vodík není moc velký kamarád s mnohými kovy, má vysokou teplotu spalování. Vodík je ideální palivo do palivovýho článku. Nejblbější na vodíku je, že při expanzi (snížení tlaku) se hrubě zahřívá. Tj při přepoštění do prázdný nádrře se musí hrdlo kde dochází k expanzi chladit.

  3. elektromobily mozna jsou budoucnost, uvidime za par let ale EU automobilky zene do extremu kvuli tomu. ale vodik byt vypada zajimave ta technologie, moc smysl mi nedava. a jestli u elektromobilu neni dobra infrastruktura, tady neni zadna coz je nejvetsi kamen urazu.

  4. Elektromobily sú blízka budúcnosť (do 2050-2100) potom ich nahradí vodík rovnako ako dnes elektrina nahrádza benzín.

    • Nenahradí. Jakmile se jednou přejde na elektřinu, tak už nikdo nikdy nedovolí cokoliv spalovat. Elektromobila je poslední vývojový stupeň mobility, už se jen budou měnit zdroje získávání elektřiny.

    • Tohle samozřejmě nemůže nikdo vědět, ono totiž až fosilní paliva jednoho dne skutečně dojdou, tak ty tlaky směrem k alternativám budou ještě větší. A ono vlastně nemusí dojít ani na tohle. Dneska je jako velká výhoda elektroaut jejich provozní cena (i když paradoxně někdo, kdo dá 2 miliony za auto opravdu nešetří na provozu), ale dobře. To je dneska, když elektroauta nikoho nezajímají a nebýt lobby a regulací, tak by je nepoužíval nikdo. Až bude těch aut 3x tolik, tak se ceny elektřiny samozřejmě zvýší, až jich bude 10x tolik, tak se ceny zvýší ještě víc. Takže ta díra tu bude a ta snaha směrem k tomu vyvinout ještě víc ekologický způsob pohonu aut (píšu víc ekologický, ale možná by stačilo napsat „aspoň ekologický“), který bude levnější, tu bude sílit.

    • Vratislav Klega

      Spíše se za pár let naučíme opravdu efektivně skladovat elektřinu. Rychle, levně, ve velkém. Superkapacitory, solid-state baterie.
      2Menty – výhodou je, že na rozdíl od ropy, si elektřinu můžete snadno vyrobit sám. Větrná elektrárna, solární panely, bateriové systémy. Vlastně je to taková jednoduchá skládačka. Ceny jsou přitom směšné – v porovnání s cenou nemovitosti. Kdybych měl rodinný dům, tak bych chtěl být energeticky soběstačný. A pak mi ceny můžou být ukradené.

    • Zase to je asi utopia. Zdania aj tu doma vyrobenu energiu a je vymalovane.

    • Vratislav Klega: No soběstačnost je určitě výhoda, ale je to výhoda pro úzkou skupinu lidí, která není v globálním kontextu vlastně vůbec podstatná. Ta většina, která nemá ani možnost být energeticky soběstačná bude cenu elektřiny (a následně i výroby, služeb apod, jelikož pomocí elektřiny vyrábějí všichni) zvyšovat všem. A to jsou typicky lidé v centrech velkých měst, kterých je většina, až si tihle všichni pořídí elektroauta, tak dojde ke zvýšení cen elektřiny mnohonásobně – a jsme zpátky u té díry a možnosti vyvíjet alternativní a levnější možnosti dopravy. Tím jsem jen chtěl říct, že jestli elektromobily něco ještě nepřekoná, to vůbec teď nevíme.

    • Vratislav Klega: Chtěl bych být stejným optimistou, co se efektivnícho skladování el.energie ve velkém týče. O to se snaží lidstvo už stovky let, ale že by se nějak významně dařilo, to zas ne. Ne, že bychom se nikam nepohnuli, ale pořád je to relativně drahé a naráží na omezení.

    • No ona elektřina nahazuje benzin spíše z politických, než z ekonomicko-technickýchj důvodů

    • Pár nepřesností v článku….celé auto se prodává za 1,2 mil. korun. Nejdražší část je palivový článek kde dochází k výrobě elektřiny…cena nové nadrže uvedeno v článku prý 1 mil korun…je je opravdu, ale opravdu, nadhodnocené.
      A jen tak k zamyšlení. Dukovany mají víkon 2040MW. V Německu v minulém roce otevřeli novou nabiječku pro 20 vozu v blízkosti továrny Porsche, která má příkon 7MW. Čistě z matematického hlediska by stačilo aby se naráz nabijelo 6000 elektromobilů / 300 takovýchto nabiječek bylo plně využito a veškerá energie z Dukovan by byla „sežrána“ těmito vozy na nabijení.
      Celkový instalovaný výkon v ČR je přibližně 22GW…Dukovany x10 ať se to dobře počítá.
      A dostáváme se k číslu 60.000 elektromobilů, které bude případně potřeba najednou nabijet. Kde se vezme energie pro všechno ostatní???
      Je to teda extrémní případ, kdy by tyto vozy mohli nabíjet až 350KW, ale na druhou stranu již ted je v ČR přes 7000 EV a čísla se budou každoročně zvětšovat, čekejte první větší blackout někdy v zimě roku 2025.
      Proč se autor nezmíní třeba o e-palivu, které se vyvíjí a testuje. Stejné vlastnosti jako konvenčí paliva jen o 85% méně škodlivin.

    • Menty: Způsoby pohonu aut jsou dva. Buď spalovací motor, nebo elektromotor. A když se ustoupí od spalovacích motorů, tak potom zbývá už jen elektromotor.

    • shepii: A já jsem snad tvrdil něco jiného? Ne. Jen jsem tvrdil, že nemůžeš vědět, co bude za sto let, a to je samozřejmě pravda. Před sto lety byl rok 1921, to si taky nikdo nedokázal představit elektroauta a bum, máme je tady.

    • Menty: To máš sice pravdu, ale tou dobou už znali elektromotor, jen nebyl v autech. Ty dnes snad znáš nějaký druh pohonu, který by dokázal zajistit točivý pohyb a který by nebyl spalovací, elektromotor, nebo jakýkoliv jiný, který by byl využitelný v automobilu? Ne, co? A víš proč? Protože elektromotor je ten nejjednodušší způsob, jak dosáhnout točivého pohybu. Cokoliv dalšího ve vývoji bude obsahovat jako hlavní zdroj pohybu elektromotor, bude se jen vyvíjet způsob, jak elektřinu v autě skladovat, nebo vyrábět.

  5. trh určí a ne ekodemagogie

    rozumné by bylo nechat žít skvěle vymakané diesely a benziny a počkat až vodík smysl bude dávat a elektřinu přeskočit. Je nesmysl ničit to co bylo desítky let domyšleno k dokonalosti kvůli ekodemagogii. Očekávám že brutálně poroste cena ojetin jak budou benzínová a naftová auta mizet z prodejen a dopadneme jako Kuba kde se jezdí s veterány dodnes..

    • Lenže nie vždy to takto funguje. Niektoré veci sa vôbec neplatia vyrábať a ak by štát nedotoval vôbec by sa nepredávali. A často krát sú to dôležité veci ako napríklad injekčné striekačky. Normálne ich nepotrebujeme ale bez nich by sa zdravotníctvo ťažko obišlo. Vážne je kopa vecí ktoré sa musia dotovať pretože inak by sa trh rozhodol nevyrabat. Alebo krásna ukážka respiratory. Trh sa na ne vykašľal a vyrábala iba Čína a vieme ako to dopadlo alebo rovnako ako momentálne čipy. Občas trh bez pomoci nič nevyrieši. Elektoauta sú drahé pretože batérie. Batérie sú drahé pretože do vývoja nikto poriadne nechce investovať. Načo by niekto investoval ak spaľovacie autá sú jasný zárobok. Takže znova trh by niekedy absolútne nič nevyriešil.

    • Michal Demeter

      V roce 2050 bude lidem stýskat po tankování a začnou toužit po autě které si nemohou nabít doma ze zásuvky?

    • Mário: Tož injekčních stříkaček máme díky tomu slovenskému STBákovi ve skladech na léta dopředu :-)

    • Michal Demeter
      v roce 2050 budou přemejšlet, jestli budou svítit žárovkou-ledkou nebo raději petrolejkou, až bude elktřina stát (přepočteno na dnešní ceny) kolem 60÷100Kč/kWh.

    • Odkud máte informaci, že ne EU, ale např. USA je hlavní tahoun elektromobility? Víte že od roku 2004 stojí galon benzínu v USA stále 2 dolary? Že v USA koupíte auta s motorizacemi, která si do EU můžete maximálně nechat importovat, protože tady by za to automobilky platily neskutečné pokuty za emise?
      Každopádně, jak řekl jeden automobilový expert, v budoucnu budou auta tak drahá, že si je budou moci dovolit jen boháči a zbytek lidstva, pokud přežije stávající plánovanou likvidaci, si může maximálně zaplatit zkušební jízdu na uzavřeném okruhu. Veškerou dopravu totiž zajistí automatické robotické systémy hromadné dopravy

  6. Zaujala mne nedávná informace o tom, že Němci vyvinuli něco jako vodíkovou pastu, která se zdá nadnesené problémy řešit. Myslím si, že nás čeká poměrně dlouhé období, po které budeme zažívat souběh všech stávajících i nových technologií.
    Mimochodem jsem přemýšlel o dodávce, samozřejmě na benzin, nebo naftu. Pokud bych si ale chtěl při kempování, nebo přespání na odpočivadle přitopit, docela by se šikla dožívající baterie již vyřazená z elektromobilu, kterou bych si příležitostně vždycky včas natankoval, a při parkování bych topil elektřinou tak, aby kolem vozu bylo dýchatelno.

    • To je naprosto normální že v těhlech vozech se topí sekundární baterií na relé. Jako proč do toho cpát baterii z elektromobilu mi není jasný. A to hned z několika důvodů.

      Za 1. budeš muset primárně vyhřívat její compartment což buďto znamená vyší spotřebu nebo nižší efektivitu baterie

      Za 2. narozdíl od klasické baterie bys ji asi těžko nabíjel z alternátoru… Topení má dost vysokou spotřebu, takže by si v důsledku mohl skončit s menší kapacitou baterie, než kolik by ti dala na roadtripu opakovaně nabíjená baterie do RV

      Za 3. když ji odpálíš, jak jí hodláš zrecyklovat? Když ti promrzne a zničí se, což se u DIY spíš stane než nestane, protože tyhle nehody se prostě u RV stávají, tak jí asi jen tak nevyměníš na nejbližší benzínové pumpě

      Za 4. je to podle mého zbytečnej deadweight

    • Johny:
      Kolik do sebe neleje taková opotřebovaná bateire? 30kWh?
      pokud bude k vytápění stačit 500W přípomop, máš tam teoreticky nějakých 60 hodin tepla…
      Slabý 3 dny na šupky nabíjet.
      A 500W znamená velmi slušně izolovanej karavan!

  7. Já se k tomu článku nebudu ani do detailu vyjadřovat. Ale není dobře napsaný.

  8. Mě jen fascinuje, jak si každý najde jen staré informace o technologii, která se mu nelíbí, ale o té, která se mu líbí si najde ty nové informace, aby ona technologie vyšla ve srovnání lépe.

    Například si stále někdo neuvědomuje, co by se stalo, kdyby se náhle zvýšil počet elektromobilů… rozvodné sítě na to absolutně nejsou připravené. Nabíjet mnoho aut z obnovitelných zdrojů by způsobovalo obrovské black outy… protože obnovitelné zdroje evidentně nefungují vždy a jejich výkon extrémně kolísá. Však už nedávno Dukovany zachraňovaly evropu před blackoutem způsobeným solárními a větrnými elektrárnami.. ale jádro se dnes jako čistá energie nebere… úplně na hlavu postavené. Moc by mě zajímalo, jaký je plán pro lidi, kteří nemají svůk dům a bydlí v paneláku? To jeko z každého okna povede kabel na parkoviště k autu? Opět nedomyšlené. A že budou nějaké lepší baterie.. to už se říká jakou dobu a místo toho máme pořád jen větší a větší baterie staré konstrukce, ale hlavně že papírově se nám dojezd zvedá.

    Kdežto vodík.. například výroba vodíku už značně pokročila a kdyby EU necpala miliardy jen do vývoje elektromobilů, ale poslala by je i na vývoj vofíku, tak by to hned vypadalo jinak. Stejně tak doprava… nikdo nezaregistroval zprávu, že na distribuci vodíku může být použito vedení na CNG a u stanic se přes jakousi membránu oddělí CNG od vodíku a do kompresoru se dostane pouze vodík? A to jsou stále jen začátky. Přitom tahle technologie dává mnohem větší smysl, než nějaké elektroauto… vozidlo, které není závislé na rozvodné síti, které čistí vzduch a jediný jeho „odpad“ je čistá voda… a přesto si pořád někdo myslí, že elektroauto je lepší.. jako proč? porotže tady je už teď? Nebo protože tomu lidé rozumí a chápou alespoň přibližně, jak to funguje? Stejně tak pochyby autora článku nad bezpečností takto natlakovaných lahví… nemyslíte, že Mirai musel projít crash testy stejně jako jakékoli jiné auto? To si vážně myslíte, že kdyby ty láhve mohly explodovat, tak by si to někdo vzal na triko a takové auto uvedl? To že něčemu nerozumíte ještě neznamená, že to není možné. To by si lidé měli uvědomit.

    • Vratislav Klega

      Haha, tohle je takový ten průměrný názor člověka, který vůbec netuší. Co myslíte tím, že rozvodné sítě nejsou připravené? Jako že sice nemáme kapacitu, ale postavíme tu nabíječku? To myslíte, že se může stát? Obnovitelné zdroje nefungují vždy, proto zde máme čisté jádro. Není o tak složité. Proč byste proboha měl natahovat nějaký kabel z okna? Tohle je úplně nesmysl. Na takový nesmysl jste přišel sám nebo jste to od někoho odkoukal? Baterie máme lepší a lepší. Však se podívejte na parametry. Co se týče lahví, popisoval jsem své pocity. Stejné to mám při tankování CNG. Zažil jste někdy ty zvuky? Zkrátka to není příjemné. Lahve jsem explodovat neviděl, ale tankovací stanici na vodík ano. Stejně tak jsou známy stovky případů exploze nádrží na CNG. A ty mají méně než poloviční tlak.

    • Elektroauto s akumulátory dává smysl, pokud máte pevné parkovací stání s nabíječkou, typicky dům s garáží. Pokud jste odkázaný jen na veřejné nabíječky, je to osina v zadku, stačí se podívat ke konkurenci na dlouhodobé zkušenosti. Ono problémem není jen dojezd, ale i doba nabíjení. A s tím souvisí kapacita rozvodné sítě ke koncovým spotřebitelům, která bude muset najednou zvládnout ještě proud pro nabíjející se auta v domácnostech, ikdyž třeba nepojedou na desítky kW o něco si řeknou.
      Ad jaderné elektrárny – bohužel ekologičtí aktivisté (a politici) štěpnou jadernou elektrárnu za ekologický zdroj nepovažují…a k fúzním máme pořád hodně daleko. A stavba jaderné elektrárny moc jednoduchá není.

    • @Vratislav Klega
      On ten Blackout, jak se tomu správně nazývá., není až tak nereálný. Stačí se podívat do USA co způsobila jedna delší a tužší zima, kaskádový výpadek několika center a než naskočily zálohy ( plyn ) chvilku jim to trvalo.

      Není otázkou Zda, ale Kdy se to stane. Páč ten den přijde.

    • Vratislav: praveze on vidi, kde je problem. V nabijani. Skutocne bude treba postavit nove velke elektrarne a hlavne vyrazne posilnit rozvodnu siet – kvoli rychlonabijackam. A to nebude take lahke ani lacne. Aj ten problem na parkoviskach – na sidliskach bude treba doplnit nabijacky. Neviem si predstavit, ze by vsetci mali elektroauta.

  9. Autor se v tématu motá jak vítr v bedně. Auta s vodíkovým článkem = elektroauta, pohonem je elektromotor, jen zdrojem není energie uložená v akumulátorech, ale vyrobená vodíkovým článkem.

    „Alternativní paliva se hledají i z toho důvodu, aby nedocházelo k produkci emisí, což by spalování vodíku neřešilo.“ – jaké emise vznikají spalováním (oxidací) vodíku?

    • Vratislav Klega

      Dobrý den, při spalování vodíku vznikají oxidy dusíku. Myslím, že za poslední dekádu nikdo nepřišel se tím, že by se měl vodík v autech spalovat. Ale jistý si nejsem. Víte o tom víc? Možná by to nebylo tak špatné. Vodík pro spalování nemusí být tak čistý a mohli bychom ho získávat snáze.

    • Se spalováním vodíku si před hodně lety hrálo BMW a Mazda, ale asi to byla slepá cesta, jinak by ji někdo oprášil. Je fakt, že něco NOx vzniká, ale oproti benzínu nebo naftě jich není tolik, hlavním odpadem je vodní pára.
      Osobně myslím, že vodíkové články jsou lepší cesta, elektromotor je daleko jednodušší a spolehlivější konstrukce než motor s vnitřním spalováním.

    • Při spalování vodíku (velmi vysoká teplota) by víceméně z výfuku svištěly kyselina dusičná + dusitá + dusná. Uvědomte si, jak málo je ve vzduchu kyslíku a jak moc je tam dusíku.
      Dále spalovací motor na vodík opět min60% energie vodíku vyzáří v podobě tepla + výfuk.
      Takže nejdřív pracně vyrobíme vodík, nějak ho přepravíme uskladníme, abychom jej pak z větší poloviny „vyhodili oknem“?

  10. Ja nevim, co pán čte, ale rozšíření elektromobilů u nas skutecne navzdory všemu prosazuje EU, ne japonsky nebo čínský trh. A jeste za laskaveho přispění především Volva a Volkswagenu. Nebo snad mam věřit tomu, ze za Euro 7 stoji Japonci a Číňani? Ze za požadavky na dodatečné zdanění benzinových aut nestojí šéf VW, ale japonská a čínská vláda ? Mimochodem, kdyby to bylo tak tržní, pak by evropské automobilky přestaly vyrábět silnější benzinové a naftové verze pro trhy, kde bud nechávají e-auta, aby si svou pozici vydobyla sama, nebo kde proste nevládnou buselští pomatenci a evropští zelení fašisté.

    • Vratislav Klega

      Víte, kde se prodá nejvíce elektromobilů?

    • Dobrý den, prozradíe mi jaké emise vznikají při spalování vodíku a.čím.jsou škodlivé? Nápověda; problematika
      5. třídy ZŠ.. pokus si to chcete připomenout…

    • Anonym:
      Při jakýmkoliv spalování vzníkají oxidy dusíku. Vodík je vysokoenergetické palivo hoří velmi vysokou teplotou, tj oxidů důsíku bude ve výfuku určitě dost Pomohlo by tomu přísná regulace složení směsi, co nejlepší homogenizace pžed zážehem a i mírně bohatá směs – vodík v přebytku je redukční činidlo, pak by oxidy dusíku mohly být účinně potlačeny. Pokud necháme klasický spalovací motor s Ottovým cyklem, nebude zanedbatelné ani průnik maziv do spalovacího prostoru jak „svrchu“ tak „spodem“. Téměř nulové budou částice jen od pronikajících maziv, úplně nulové budou CO a CO2 a HC taky jenjen od pronikajících maziv.
      Co máte s tou pátou třídou?

  11. Za mě parádní článek a vodíku jako pohonu nejvíce fandím. Těší mě že i v dnešní době má stále někdo koule na to vyrobit něco, co jde proti elektrofašos.

  12. Elektomobil vodíkomobil naftomobil.
    Ono je to víceméně jedno co pohání kola.
    Celý problém je v účinnosti.
    Slušný naftový přeplňovaný motor umí dát „na hřídel“ cca 40% energie v palivu.
    Průměrná uhelná elektrárny umí dát do sítě 37% energie v palivu.
    Špičkový spalovací motor (zatím v laboratoři) umí dát 55% energi v palivu na hřídel.
    Špičkový akumulátor umí při vybíjení vydat 85% energie, kterou do něj bylo „naládováno“ při nabíjení.
    Špičkový elektromotor umí dát 88% el energie na hřídel.
    Standartní přenosová soustava umí k zákazníkovi dodat 80% toho co „vylezlo“ z elektrárny.
    Měnič AC/DC (nabíječka elektromobilů) umí do DC poslat 95% toho co si vezme z AC strany.

    Všechny ztráty jsou zbytečná „uhlíková“ stopa.
    Vodík se blbě vyrábí (no prostě to s vysokou účinností neumíme)
    Vodík (a taky CNG) se musí velmi stlačit, aby to k něčemu bylo.
    Stlačení je obrovský žrout energie.
    Jakmile se někde začne hovořit o velkém tlaku, mnozí lidi se začnou bát, že to „bouchne“
    CNG je, zatím, neobnovitelná zdroj (těch pár bioplynek to opravdu nevytrhne).
    Elektřina se blbě skladuje (přečerpávací elektrárna, baterková farma – oboje továrna na ztráty)
    Elektřina se blbě přepravuje (ztráty transformací, odporovou složkou vedení, kapacitní složkou vedení).
    „Ekologická“ elektřina je k dispozici v závislosti na přírodě (Den, Noc, počasí), nikoliv k dispozici dle spotřeby.
    „Ekologicá“ elektřina přestává být ekologickou, když se do rozvahy vezmou VŠECHNY vstupy pro vznit této elektřiny (výroba, přeprava montáž, likvidace jak fotovoltaiky, tak větrníků), zatím to stále kladně nevychází.

    Jednoznačné řešení, zatím, nevidím.
    Kdby se zvládla rozumná a levná výroba vodíku, vznikla by nějaká slušná infrastruktura, byl by vodíkový pohon zajímavý. Třeba na železnici, dálkové lodní dopravě a podobně.
    Blbý je, že mnohé kovy s vodílem moc nekamarádí, a taky že tento velmi rád utíká (a to i přes „homogenní“ materiál – umí se protlačit i v mezkrystalických „mezerách“.
    Bohužel tyto technikálie jsou pod značným politickým tlakem, takže se často rozhoduje víc politicky a aktivisticky, nežli technicky.
    To je tak, když do techniky kecá každá 17. letá švédka.

    • Právě ta elektřina by se dala ukládat do toho vodíku. U jaderné elektrárny je účinnost elektrolýzi nějakých 90% Teď ještě vymyslet, jak zvýšit tuto účinnost u hydroelektrárny/mořské elektrárny – a je li to vůbec potřeba.

      Ta švédka do techniky moc nekecá. Ono obecně je automobilita dost problém. Nejen ekologický, ale očividně i kapacitní a chtě nechtě bude muset někdy jít ego stranou a bude se to muset řešit společensky.

  13. je někde záznam v reálném čase z tankování vodíku o tlaku 700 bar? Kolik minut naplnění nádrží Mirai trvá? Protože to myslím ani zdaleka nebude stejně rychlé jako tankování benzínu…

    • No z kraje nlejvání kdy bude velký spád tlaku (auto-kompresorová stanice) bude sranda uhlídat hlavně kritickou rychlost a teplotu. Při rtoše dobré vůle by se balo přelejt kg vodíku při tomto tlaku za takových 8 až 10 minut.
      Nicméně technologie to bude dozajista zajímavá. Ono udržet vodík pod pokličkou není sranda a ten talk tomu vůbec nepomáhá.

  14. Moc pekny clanek, spousta faktu a srozumitelne vysvetlene. Hodne lidi porad vubec nevi, ze vodikove auto je elektroauto s baterii, vodikovou nadrzi, vodikovym clankem a pomerne slozitym vzduchovym filtrem, ktery ma mimochodem take omezenou zivotnost. Pres clanek na internetu to je bohuzel tezky boj. Mam zkusenost, ze vetsina lidi zmeni nazor az se projedou sami v elektru a primo u auta vysvetlim co a jak. Tak at se dari ;)

    • Měl jsem tu čest jezdit ve firemním elektroautu a ve svém nafťáku.
      Elektroauto – pěkný zátah od 0, s tím nemůže nafta soupeřit ani teoreticky.
      Nepustíte si rádio, topení… abyste na to nemuseli koukat (nejsou hmatné čudlíky, vše přes displej. Nemělo to dobrou klimatizaci klimatizaci, Moje nafta v létě dělá podstatně lepší „prostředí“ uvnitř. Bylo to tišší, moje nafta oproti tomu hodně řve.
      Největší krize je tankování elektřiny. Před barákem to nedobiju (nedovedu si oředstavit tahání kabelů po chodníku k autu a mít celou noc nervy jestli se o prodlužku někdo něpřerazí, případně mi ji nešlohne) U rychlonabíječky (třeba v Brně u Áček postojíte 3/4hodiny něž je nabito) Jet s tím v zimně do Prahy je adrenalin, po příjezdu na místo max 20% baterky….
      No já teda nevím, já ještě pár let (no prostě co nejdýl) zůstanu a auta, kde na jednu nádrž ujedu skoro 1000km, přístroje ovládám po paměti nahmánutím, ovládání ráídia a telefonu mám na páčce pod volantem, naftu koupím za příjemnou cenu, na benzince mám do 5 minut natankováno plnou (ale za nepříjemnou cenu) a pro strýčka příhodu budu stále vozit v kufru 10l kanystr s kterým naprosto v pohodě ujedu víc jak 100km (průměrně mám 6,4l/100km). Co se týče ceny auta, tak letos se přiblížím tomu že ujedu tolik kilometrů, kolik mne auto stálo. Servisní náklady na provoz zatím v pohodě, žádný velký a drahý díl se měnit nemusel (tlumiče, brzdy, oleje filtry a jednou turbo, po 275.000 už bylo hlučné a „dole“ to netahalo, 1x přední + zadní péra vzadu praskly, v předu už byly „prosezený“ to je tak v kostce vše)

    • urcite, kto sa raz odviezol v elektroaute, tak ho chce. Je to trhac asfaltu, akceleracia v akychkolvek otackach je super, a aj to ticho je parada :) Aj konstrukcia motora je jednoduchsia. Problem je len v tych baterkach – je treba litium a v nabijackach, ze elektrorozvodnu siet nemame dimenzovanu.

  15. a samozrejme v cene – 2x vyssia cena rozhodne popularite neprispieva

  16. Milý pane Klego, už jsem četl hromadu odborných článků (taky by jste to měl zkusit), o využití vodíku se dost zajímám, ale váš článek je na úrovni zaslepených fandů z fDrive nebo z Elektrickevozy.cz
    Z článku je hodně cítit vaše averze, ale argumentačně je půlka špatně a o vývoji na poli vodíku toho opravdu mnoho nevíte (bez urážky). Abych nemusel psát celý článek znovu, tak zmíním Vám zkusím poopravit pár vašich nejmarkantnějších pseudoargumentů které zřejmě neměly oponenturu. Budu srovnávat s vašimi oblíbenými bateriemi, potažmo celými BEV

    – úniky vodíku – jsou v těchto kompozitových láhvích i při plném tlaku zanedbatelné, a pod úrovní samovybíjení baterií (a to nemluvím o velkých ztrátách při dobíjení vs. zanedbatelných při plnění vodíkové nádrže). Od určitého poklesu tlaku prostupem stěnou neuniká vůbec nic, tedy lze při správném natlakování skladovat libovolně dlouho absolutně bez ztrát (to nelze u žádného typu baterie, kapapacitoru nebo solidstate které jste uváděl jako budoucnost)
    – cena těch nádrží rozhodně ani zdaleka nebude milion, asi vycházíte z ceny náhradní baterie BEV (např. ceníková cena u ionicu je 1,2mio)
    – cena vodíku – všichni vychází z nějakého důvodu německých cen a mluví tedy o 250Kč. OK, je to maximálka kterou šlo v EU najít, ale výrobně může být cena úplně jinde. Vezměte kalkulačku – přebytky mojí solární elektrárny prodávám za cc 0,80Kč/kWh. Na výrobu energeticky nejnáročnějším způsobem (a způsobů je mnoho) tj. elektrolýzou – potřebuji cca 50kWh (x0,80Kč) – čili výroba 1Kg vodíku vychází 40Kč (pro ty bez kalkulačnky o 210Kč za kg méně)
    – k malé účinnosti elektrolýzy nemám co dodat, snad jen že účinnosti solárů je 20%. Ale zmíním třeba energeticky naprosto nenáročnou výrobu pomocí bakterií, nebo velmi účinnou termální solární „elektrárnu“ která dosahuje 84% účinosti při výrobě vodíku. Z 1MWh (stejné plocha elektrárny!) která dopadne na povrch solární elektrárna vyrobí 0,2MWh /=20% účinost/ elektřiny, což poníží ztráty až k 15% efektivity BEV. Vodík termálním rozkladem vody z 84% klesne výrazněji, nicméně po chlazení nebo komprasi, transferu, sublimaci atd a zpětné přeměně elektřiny v FCEV osciluje kolem 50% účinnosti z původní MWh dodané sluncem. Čili lze při současných technologiích získat 3x větší účinnost pomocí vodíku, než pomocí kobinace solár/baterie.
    – no a samozřejmě obrovská ekologická stopa výroby baterií jak pro pohon, tak pro skladování je Vámi úplně pomíjena – a přitom je to ten základní hybatel, proč se nuceně máme orientovat na elekroautomobilismus. Že baterie vyprodukuje svojí výrobou (až desítky povrchových dolů dle počtu použitých prvků,… tisíce tun rubané, převážené, chemikáliemi a při velkých energetických zpracované a znovu odvážené hlušiny, to jsou tisíce tun CO2 potřebné pro výrobu jediné velkokapacitní trakční baterie), dále recyklací která je energeticky i chemicky opět obrovský zářez a je třeba jí každou dekádu opakovat – všechny recyklace jsou zatím dotované, protože se ekonomicky nevyplatí a je levnější potřebné suroviny znovu těžit, zpracovat atd…. Velkou část tohohle ekologického superdluhu který BEV za svojí živostnost většinou nejsou schopná splatit může odmazat zlomková baterie s nádržemi a článkem…

    Zatím je to drahé, stejně jako není levné BEV a celá infrastruktura do které se již nalily biliony € a ještě budou muset nalít. Místo toho se mohlo počkat, tyto částky věnovat bez současného drancování zdrojů, které samozřejmě také nejsou obnovitelné! A v případě vzácných kovů často ani ničím nahraditelné pro potřeby budoucích generací které nebudou moci třeba pokročit ve vývoji. Prostě tyto obrovské částky měli jít do vývoje ekologičtějších technologií které už jsme tu mohli mít (třeba i těch bájných revolučních baterií kdy nebudeme převážet metráky mrtvé hmoty, přitom budou rychle nabíjené a hlavně ekologicky vyrobitelné z běžně dostupných materiálů bez pluntrování přírody a vypouštění bilionů tun při výrobě pár milionů BEV). Dokud jde jen o ekonomickou stránku věci, tak je to ten nejmenší problém – jsou to jen virtuální čísla v bankách. Ale ekologický dluh rychlým zaváděním nedokonalé technologie může dostoupit hodnot, které už nepůjdou nikdy vrátit zpět a z dluhu nebudeme schopní sanovat ani jen jeho úroky…
    Tolik tedy k zaslepenému tlačení BEV bez širších konotací a ve jménu údajného pomáhání ekologii které se nekoná a místo globálních direktů přírodě jí dáváme direkty globální. Jediné čeho dosáhneme přesunutím problému z aglomerací jinam je možná o něco vyšší věk díky nečichání splodin ve městech, což ale samo o sobě přírodě vlastně opět škodí. Zatím neumíme vyrobit baterii, která by přírodě víc vrátila než jí výrobou vzala – to je smutný fakt. Poďmě raději talčit na vývoj takové baterie než chrlení těch špatných….

    • Vratislav Klega

      Dobrý den Simeone, díky za komentář. Averzi nemám vůči žádné technologii. Spíše stojím nohama na zemi a snažím se dívat pohledem řidiče, majitele. A nedívám se optikou dnešní, ale s výhledem na příští dekádu. Rozhodně netvrdím, že vše, co píšu, se může stát. To neví asi nikdo z nás. Proto jsem rád za fakta. Teď k vašim poznámkám:
      – Úniky vodíku – prostě tam budou. Vodík je nejmenší atom a i když se jim podaří utěsnit kompozitové lahve, pořád tu máte nějaké palivové potrubí (vodík se musí dostat k palivovému článku), máte zde ventil na nádrži. Bavíme se o tlaku 700 barů. Naštěstí únik vodíku není žádná tragédie. Rychle se rozptýlí.
      – Na cenu nádrží jsem se ptal přímo zástupce Toyoty. Nevěděl. Ale když se zamyslíte nad tím, že v případě Mirai platíte jen za technologii vodíkového auta a auto samotné je vlastně zdarma (opět slova zástupce Toyoty), tak ty lahve budou tvořit velkou část vody. Palivový článek zase tak drahý není, motor také ne, baterie je jen malá. Co se týče náhradní baterie, je to zcestné srovnání. Baterie se dají servisovat – mění se jen poškozené články.
      – Nenapadlo vás, že cenu vodíku nebudou tvořit jen náklady na elektrolýzu?
      – Účinnost – tady se ztrácím. Co to vlastně počítáme? Pojďme si říct, že na vstupu máte 1 kWh elektřiny a na výstupu ujedete XX km. To jediné má smysl porovnávat.
      – Jaká je ekologická stopa baterií? Budu rád, pokud mě konkrétně a v číslech poučíte. Věděl jste, že polovina lithia na Zemi se těží v Austrálii? Máte pocit, že tam je nějaká katastrofální situace s přírodou? Není to tak horké, jak si často lidé myslí.
      Jak jsem říkal, mám rád každou novou a moderní technologii, která dává smysl. Vodík mi smysl nedává z mnoha důvodů. Elektřina drží v ruce naprostou většinu trumfů. Proto je podporovaná, proto jde touto cestou celý moderní svět, proto je dnes obrovská nabídka vozů na elektřinu. To neznamená, že to za 10 let nebude jinak.

Napište komentář

Redakce si vyhrazuje právo mazat komentáře, které nesouvisejí s tématem diskuze, nebo jsou útočného či urážlivého charakteru (pomluvy, vulgarity, rasismus či ponižování). V případě porušení těchto pravidel chování může redakce zakázat přístup do diskuze.

Odeslané komentáře jsou strojově kontrolovány (spam, nevhodné výrazy…).