TOPlist

Proč ještě nejezdíme v autech budoucnosti?

ePojisteni

[sponzorovaný článek] Asi nikoho nepřekvapí, že auta se během následujících let promění k nepoznání. Snaha o celkové zlepšení ovzduší i bezpečnosti vytváří velký tlak na vývoj technologií v automobilovém průmyslu. Co můžeme očekávat?

Cílem aut budoucnosti bude větší bezpečnost

Auta na elektřinu jsou jenom začátkem. Jejich hlavní výhoda spočívá v ekologičtější jízdě, dlouhých dojezdech na jedno nabytí, skvělém designu a pohodlí. Určitou nevýhodou těchto aut je zatím nedostatečná infrastruktura dobíjecích stanic a vysoká pořizovací cena. Na kolik vyjde u takového vozu například povinné ručení, můžete zjistit na stránkách ePojištění.cz. Cílem je ale především zajistit větší plynulost provozu a bezpečnější jízdu, kterou mají v další vývojové vlně obstarat automobily bez řidičů. Autonomní řízení je z hlediska evoluce nevyhnutelné. Jenom evropští výrobci aut investují do technologií budoucnosti kolem 45 miliard euro ročně.

Chytrá auta a problém s legislativou

Až 90 % všech nehod na silnici zaviní selhání lidského faktoru. Tomu má zamezit automatizovaný systém, který vyhodnotí situaci na silnici a přispěje tak k eliminaci nehod. Stojí před námi ale velká spousta otazníků a jedním z nich je problematika legislativy. V určitou dobu se na silnici budou potkávat auta bez řidičů i ta, které stále bude řídit člověk. Pokud by došlo ke srážce, kdo za ní bude zodpovídat a kdo zaplatí škodu? V současné době je to jasné. Škodu na majetku druhých osob platí viník ze svého povinného ručení. Jeho výši si můžete vypočítat v online kalkulačce. Jak to ale bude fungovat, až silnice ovládnou autonomní vozy je stále velkou neznámou.

Od manuálního řazení až k maximálnímu pohodlí

V souvislosti s chytrými auty se hovoří o 6 stupních autonomního řízení. Pojďme se na ně podívat blíž.

  • Úroveň autonomie 0. Systémy automobilu nemají nad řízením žádnou kontrolu.
  • Úroveň autonomie 1. Dohled nad vozem na omezenou dobu přebírají systémy auta. Do této úrovně spadá například tempomat nebo hlídání jízdy v pruzích.
  • Úroveň autonomie 2. Systém dokáže sám zrychlit, brzdit nebo zatáčet. Deaktivuje se, jakmile řidič převezme kontrolu nad vozidlem.
  • Úroveň autonomie 3. Vůz je vybaven kamerami a senzory. Řidič například na dálnici nemusí věnovat řízení pozornost.
  • Úroveň autonomie 4. Vozidlo přebírá plnou kontrolu nad řízením vyjma zvláštních situací, jakými jsou například ztížené povětrnostní podmínky.
  • Úroveň autonomie 5. Řidič určí pouze cílovou destinaci. Auto ho na místo určení dopraví samo. Tato úroveň má zajistit maximální pohodlí při cestování.

Auta s nejšpičkovější technologií by mohla díky vyloučení selhání lidského faktoru ročně zachránit mnoho životů a k tomu připočítejme i další plusy. Snížení spotřeby, pokles oxidu uhličitého v ovzduší, minimalizování kolon nebo využití času k lepším věcem, než je řízení. Přesto zůstává ve vzduchu ještě jedna věc. Až autonomní systém úrovně 5 plně nahradí řidiče, co budou dělat všichni ti, kteří řízení auta jednoduše milují?

Autor článku PR článek
PR článek
Takto označený obsah má charakter reklamního sdělení, jehož zadavatelem je subjekt třetí strany. Máte-li zájem o spolupráci či publikaci PR článku, kontaktujte nás na e-mailu [email protected].

Kapitoly článku