[sponzorovaný článek] Asi nikoho nepřekvapí, že auta se během následujících let promění k nepoznání. Snaha o celkové zlepšení ovzduší i bezpečnosti vytváří velký tlak na vývoj technologií v automobilovém průmyslu. Co můžeme očekávat?
Cílem aut budoucnosti bude větší bezpečnost
Auta na elektřinu jsou jenom začátkem. Jejich hlavní výhoda spočívá v ekologičtější jízdě, dlouhých dojezdech na jedno nabytí, skvělém designu a pohodlí. Určitou nevýhodou těchto aut je zatím nedostatečná infrastruktura dobíjecích stanic a vysoká pořizovací cena. Na kolik vyjde u takového vozu například povinné ručení, můžete zjistit na stránkách ePojištění.cz. Cílem je ale především zajistit větší plynulost provozu a bezpečnější jízdu, kterou mají v další vývojové vlně obstarat automobily bez řidičů. Autonomní řízení je z hlediska evoluce nevyhnutelné. Jenom evropští výrobci aut investují do technologií budoucnosti kolem 45 miliard euro ročně.
Chytrá auta a problém s legislativou
Až 90 % všech nehod na silnici zaviní selhání lidského faktoru. Tomu má zamezit automatizovaný systém, který vyhodnotí situaci na silnici a přispěje tak k eliminaci nehod. Stojí před námi ale velká spousta otazníků a jedním z nich je problematika legislativy. V určitou dobu se na silnici budou potkávat auta bez řidičů i ta, které stále bude řídit člověk. Pokud by došlo ke srážce, kdo za ní bude zodpovídat a kdo zaplatí škodu? V současné době je to jasné. Škodu na majetku druhých osob platí viník ze svého povinného ručení. Jeho výši si můžete vypočítat v online kalkulačce. Jak to ale bude fungovat, až silnice ovládnou autonomní vozy je stále velkou neznámou.
Od manuálního řazení až k maximálnímu pohodlí
V souvislosti s chytrými auty se hovoří o 6 stupních autonomního řízení. Pojďme se na ně podívat blíž.
- Úroveň autonomie 0. Systémy automobilu nemají nad řízením žádnou kontrolu.
- Úroveň autonomie 1. Dohled nad vozem na omezenou dobu přebírají systémy auta. Do této úrovně spadá například tempomat nebo hlídání jízdy v pruzích.
- Úroveň autonomie 2. Systém dokáže sám zrychlit, brzdit nebo zatáčet. Deaktivuje se, jakmile řidič převezme kontrolu nad vozidlem.
- Úroveň autonomie 3. Vůz je vybaven kamerami a senzory. Řidič například na dálnici nemusí věnovat řízení pozornost.
- Úroveň autonomie 4. Vozidlo přebírá plnou kontrolu nad řízením vyjma zvláštních situací, jakými jsou například ztížené povětrnostní podmínky.
- Úroveň autonomie 5. Řidič určí pouze cílovou destinaci. Auto ho na místo určení dopraví samo. Tato úroveň má zajistit maximální pohodlí při cestování.
Auta s nejšpičkovější technologií by mohla díky vyloučení selhání lidského faktoru ročně zachránit mnoho životů a k tomu připočítejme i další plusy. Snížení spotřeby, pokles oxidu uhličitého v ovzduší, minimalizování kolon nebo využití času k lepším věcem, než je řízení. Přesto zůstává ve vzduchu ještě jedna věc. Až autonomní systém úrovně 5 plně nahradí řidiče, co budou dělat všichni ti, kteří řízení auta jednoduše milují?