Domů » Články » Poutavý příběh Microsoft Surface Duo: mohl to být docela odlišný přístroj

Poutavý příběh Microsoft Surface Duo: mohl to být docela odlišný přístroj

Microsoft letos v létě představil originální dvoudisplejový komunikátor Surface Duo a v minulém týdnu jej začal v USA prodávat. Poprvé jsme toto zařízení viděli na loňské říjnové tiskové konferenci, jeho příběh je ale starý spoustu let. Pusu na špacír si v minulém týdnu pustil Zack Bowden ze serveru WindowsCentral, který se v minulých letech dostal ke spoustě zákulisních informací.

andromeda journal hero

Microsoft Courier: základy položen v roce 2009

Počátek příběhu Surface Duo se datuje až do roku 2009, kdy se objevily první informace o tajném zařízení nazvaném Courier. Tehdy se jednalo o malý digitální zápisník se dvěma 7“ displeji spojenými kloubem. Courier běžel na vlastním operačním systému (se základy ve Windows CE), který byl navržen primárně na práci se stylusem; zařízení mělo primárně sloužit k zaznamenávání ručně psaných poznámek, náčrtků a k tvorbě výstřižků webových stránek.

Courier
Courier – prototyp budoucího Microsoft Surface Duo

Tento digitální zápisník údajně poháněl čipset NVidia Tegra 250, prototyp prý vážil asi 450 gramů a na jeho těle bylo možné spatřit 3Mpx fotoaparát. Zařízení prý bylo ke konci roku 2009 téměř hotové, v dubnu roku 2010 však přišla zpráva, že byla ukončena podpora tohoto projektu s tím, že některé dílčí technologie budou použity v budoucích zařízeních.

Hardwarové parametry Microsoft Surface Duo
Systém: Android 10
Rozměry: 145,2 x 93,3 x 9,9 mm (složený); 186,9 x 145,2 x 4,8 mm (rozložený), Hmotnost: 250 gramů
Čipset: Qualcomm Snapdragon 855, octa-core 1x 2,84 GHz Kryo 485, 3x 2,42 GHz Kryo 485, 4x 1,78 GHz Kryo 485
RAM: 6 GB, Interní paměť: 128/256 GB, Pam. karta:
Displej: AMOLED, 8,1", 1800 × 2700 px
Hlavní fotoaparát: 11 Mpx, f/2.0, 23mm, 1.0µm, PDAF
Druhý fotoaparát:
Třetí fotoaparát: , Přední kamera:
Bluetooth: 5.0, Wi-Fi: 802.11 a/b/g/n/ac, NFC:
Konektor: USB-C
Baterie: 3577 mAh Li-Pol, Rychlé nabíjení:
Bezdrátové nabíjení:

Koncept zařízení se dvěma displeji inženýry Microsoftu fascinoval i nadále, a zdá se, že tuto myšlenku nikdy neopustili. Přibližně v letech 2014 a 2015 začali uvažovat nad podobně koncipovaným zařízením, na kterém by běžel plnohodnotný počítačový systém s adaptivním uživatelským rozhraním. O přepínání mezi mobilním a desktopovým prostředím by rozhodoval způsob použití – práce na jednom displeji, na dvou displejích či na velkém externím monitoru.

První makety prý tvarově vypadaly víc jako smartphone, měly tenké kovové tělo a počítalo se i s podporou stylusu. Interně byl tento koncept nazvaný jako Surface Pocket.

Projekt Andromeda: skládací telefon s unikátními Windows

Plnohodnotné práce na dvouobrazovkovém telefonu Microsoft zahájil na začátku roku 2016, zvolil pro něj kódové označení Andromeda. Hned na počátku celého vývojového procesu bylo rozhodnuto, že se bude jednat o Windows zařízení, které nepoběží na procesoru od Intelu, ale na ARMovém čipsetu. Na tento scénář však nebyla dosavadní Windows 10 připravena – desktopová verze nebyla optimalizována pro kapesní zařízení, naopak mobilní Windows 10 nebyly připraveny na práci se dvěma displeji.

Microsoft potřeboval oba světy propojit, a tak byly zahájeny práce na Windows Core OS (WCOS) a prostředí CShell. O co se jednalo? WCOS měl být základ moderního odlehčeného systému s vysokou mírou zabezpečení, rychlejšími aktualizacemi a nižší spotřebou, který bylo možné modulárně rozvíjet pro všemožné druhy zařízení. CShell zase mělo být univerzální prostředí schopné se podle potřeby dynamicky přizpůsobovat měnícím se form faktorům.

Přestože Microsoft počítal s budoucím nasazením této moderní platformy na všechny možné druhy zařízení, jako první vlaštovku si vybral právě projekt Andromeda; verze pro toto zařízení byla dokonce interně pojmenována AndromedaOS.

Vývoj software neprobíhal podle plánů

Microsoft si stanovil smělý cíl, ovšem brzy se ukázalo, že si utrhl příliš velké sousto. Modernizace Windows neběžela podle plánů a první testovací verze byly k dispozici až v polovině roku 2017. V té době už bylo jasné, že mobilní Windows mají svůj život definitivně sečtený, paradoxně ale právě na Windows 10 Mobile probíhaly první pokusy s adaptivním prostředím CShell, neboť WCOS nebyl připraven.

V prvopočátku se AndromedaOS odlišovala od všeho, co dosud Microsoft představil. Prostředí systému bylo jakýmsi hybridem mezi Windows Phone (mobile), desktopovými Windows a systémem původně navrženým pro Courier. Systém byl postaven okolo aplikace s kódovým označením Jamdani, která se sestávala z virtuálních stránek navržených speciálně pro práci se stylusem – vytváření ručně psaných „lepících“ štítků, obrázků, souborů a jejich anotování. Žádný launcher, žádný obrázek na pozadí, ale jakýsi interaktivní deník, kde hrál první housle stylus.

Journal

Microsoft později tuto domovskou obrazovku vyměnil za jinou, která vypadala podobně jako dnešní aplikace Whiteboard. Systém byl zdánlivě podobný současným desktopovým Windows (především v tabletovém prostředí) a ovládal se vesměs gesty. Tažením zleva se otvírala nabídka Start, která měla i svoji typickou ikonku v levém spodním rohu displeje.

andromeda center

Tažením zprava se otvíralo Centrum akcí. To mělo obsahovat pouze notifikace a asistentku Cortanu, zatímco rychlé přepínače důležitých funkcí byly schované v ovládacím centru vyvolaném tažením shora. Tahem zespoda jste pak vyvolali multitasking nebo takto bylo možné roztáhnout aplikaci přes obě obrazovky.

andromeda start

Velkou zbraní Andromedy měla být schopnost připojit zařízení k velkému displeji, přičemž díky adaptivnímu prostředí CShell měl na externím zobrazovači běžet klasický desktop (Productivity Mode), jak jej známe dnes. Koneckonců v Redmondu pracovali i na počítačové variantě WCOS s kódovým označením Polaris, avšak ve stejný den, kdy umřela Andromeda, byl ukončen i vývoj Polaris.

Konec AndromedaOS

Na ukončení projektu Andromeda se podílela kombinace několika aspektů, těmi hlavními byly nedostatek mobilních aplikací, problémy s neodladěností systému a neustálé posouvání termínu. Původně chtěl Microsoft odhalit WCOS ve verzi Andromeda v březnu roku 2018 a poskytnout vývojářům první náhledy, aby mohli zahájit vývoj aplikací pro zařízení se dvěma displeji. Pokud by se dařilo stíhat termíny, byl ostrý start Andromedy naplánován na podzim roku 2018.

andromeda dual

Náhled pro vývojáře se však připravit nestihl a projekt AndromedaOS se dostal do časového skluzu. Microsoft navíc řešil problémy s nedostatkem aplikací, přičemž zvažována byla i varianta emulace aplikací pro Android. V Redmondu ale nedokázali vymyslet pohodlné řešení, které by nenutilo uživatele instalovat APK aplikací „bokem“, a tak od těchto plánu raději upustili.

Vaz celému projektu nakonec zlomilo vrcholové vedení, které v rámci pravidelného procesu kontrol dostávalo informace o dosažených pokrocích, opravách chyb apod. Jelikož však od vývojového týmu nepřicházely uspokojivé výsledky a docházelo akorát k prodlužování termínů, bylo v polovině roku 2018 rozhodnuto odložit problematický projekt AndromedaOS na neurčito.

Microsoft využil většinu kódů WCOS (z projektů AndromedaOS a Polaris) k představení moderního odlehčeného a bezpečného operačního systému Windows 10X, ovšem i ten zažívá velké porodní bolesti. Původně se měl objevit už letos na podzim na skládacím dvoudisplejovém počítači Surface Neo, ten však byl podle posledních informací odložen na neurčito (zrušen údajně zatím nebyl). Redmondští následně přehodili výhybku a rozhodli, že Windows 10X bude systémem pro běžné počítače, ovšem žádných jsme se dosud nedočkali. Jak to s tímto systémem vlastně bude, pravděpodobně neví ani v Microsoftu.

Nasazujeme Android

Po zrušení projektu AndromedaOS bylo rozhodnuto, že projekt dvoudisplejového kapesního zařízení bude žít dál (hardware byl v podstatě hotov), avšak vlastní systém bude vyměněn za Android. K tomuto rozhodnutí došlo na přelomu let 2018 a 19, přičemž s novým systémem přišlo i nové kódové označení – Project Epsilon.

microsoft surface duo 02
Microsoft Surface Duo

Jméno Andromeda se tak postupně začalo vytrácet ze zdrojových kódů, byť některé komponenty z AndromedaOS byly v Projektu Epsilon použity, došlo k například k portu ovladačů dotykové vrstvy, stylusu a také UEFI. Když se ukázalo, že cesta se systémem Android je životaschopná, došlo k finálnímu ladění hardwaru.

Hardware

Microsoft od počátku tlačil myšlenku zařízení se dvěma displeji, ale i to se v čase měnilo. První prototypy měly například kompletně kovové tělo vyvedené v černé nebo šedé barvě, tudíž muselo být narušené plastovými předěly pro průchod signálů bezdrátových sítí. Teprve v průběhu vývoje Microsoft přesedlal na sklo a plast, což umožnilo antény schovat, aniž by jejich existence byla zvnějšku patrná.

andromeda 2

Postupně se měnil i počet fotoaparátů. Původní prototypy měly na svém těle tři kamery – dvě uvnitř, jednu venku. Vnější fotoaparát měl tvořit hlavní 12Mpx snímač a monochromatická kamera, přičemž toto kombo mělo najít využití například při skenování 3D objektů. Microsoft plánoval jejich další použití ve smíšené realitě zprostředkované náhlavními soupravami (včetně Hololens 2).

andromeda 1

Zajímavé je, že hlavní fotoaparát měl původně vystupovat z těla, aby však k sobě obě křídla v režimu jedné obrazovky dokonale přilnula, obsahovalo protilehlé křídlo důlek. Kvůli čistšímu designu a uvolnění místa uvnitř zařízení se však designéři Microsoftu rozhodli hlavní fotoaparát zcela odstranit.

andromeda 3

Uvnitř prvních prototypů tikal čipset Qualcomm Snapdragon 835, postupně byl vyměněn za Snapdragon 845 a nakonec finální Snapdragon 855. Některé prototypy také obsahovaly speciální hardwarové tlačítko, které zařízení otevřelo pod určitým úhlem a umožnilo náhled na část displeje zobrazující datum, čas a zmeškané notifikace. Tato funkce v Surface Duo zůstala, ale rozevření musí uživatel provést sám.

andromeda 4

Před zahájením hromadné výroby prošel Surface Duo prošel třemi fázemi testování mechanického ověřování, design se však měnil jen minimálně – u prvních modelů například nebyl viditelný blesk u fotoaparátu.

Dlouhá cesta s nejistou budoucností

Z výše uvedeného textu je patrné, že Surface Duo měl být původně zcela jiným zařízením, avšak jeho příchod neustále brzdil nedokončený software. Kvůli výměně vlastní platformy za Android toto zařízení přišlo o nějaké unikátní vlastnosti (zejména pro práci se stylusem), které snad budou později dodány.

Introducing Surface Duo

Přestože se Surface Duo začal prodávat teprve nedávno, v Redmondu již vyvíjejí druhou generaci, která snad odstraní většinu nedostatků aktuálního modelu. Jisté také je, že zatím nejsou žádné plány oživit projekt AndromedaOS a vyměnit Android zpátky za nějakou odnož systému Windows.

Jakub Karásek

Redaktor serveru SMARTMania.cz, příznivec mobilních technologií, konvertibilních zařízení a bezdrátového nabíjení, fanoušek tvrdé hudby a milovník rychlé jízdy v motokárách, na kole a na lyžích. Odpůrce FUPu, pomalého internetu a přerostlých tabletofonů.
Subscribe
Upozornit na
guest
4 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments