Reklamy patří mezi ty méně populární součásti internetu, avšak ty financují nejen drobné tvůrce, ale i velké weby. Občas se ovšem stane, že reklama nemá za cíl pouze prodat vám konkrétní produkt nebo službu, ale okrást vás o peníze. Analytici Avastu identifikovali nový podvod, který se šíří na platformě YouTube nejen v Česku. Jde o reklamní videa s dětmi údajně nemocnými rakovinou, které diváky vyzývají k zaslání finančního příspěvku.
V jedné ze srdceryvných reklam sedí Alexandra, malá dívka s krátkými vlasy, v nemocniční košili a při pohledu do kamery pláče. Divákům vypráví, že má rakovinu a její rodina si nemůže dovolit léčbu. Video odkazuje na dárcovskou stránku, podle které jí lidé už přispěli částkou přesahující 650 tisíc dolarů. Kanál, na který upozorňuje Avast, má ve své nabídce hned několik videí v různých jazykových mutacích. Jedno z anglických videí má v současnosti více než 1,1 milionu zhlédnutí. Ta ostatní zhlédly desítky až stovky tisíc lidí a celý kanál má přes 3 200 odběratelů.
Reklamy se šíří v Česku a dalších zemích, jako jsou například Ukrajina, Nigérie, Izrael, Spojené státy, Velká Británie, Francie, Španělsko a Německo. Při dalším hledání narazili analytici Avastu také na další kanály údajně nemocných dívek s podobným obsahem, které se jmenují Ariela, Ksenia a Barbara. Dohromady jejich kanály navštívilo více než 10 milionů lidí.
„Tento podvod, jako mnoho dalších, zneužívá potřeby a ochoty lidí pomáhat druhým. Nejenže podrývá důvěru lidí v dárcovství a charitu, ale také odvádí peníze, které jsou potřebné u skutečných problémů a organizací. Je navíc možné, že podvodníci k těmto reklamám zneužívají skutečné děti, ať už zdravé nebo nemocné, kterým ukradli už nahraná videa, nebo které nutí ve videích hrát,” vysvětluje analytik hrozeb v Avastu Pavel Novák.
Pokud využíváte ochranu od Avastu, již se vám tyto reklamy nebudou zobrazovat. Pro ostatní doporučuje firma nenechat se takto zlákat a podvodníkům neposílat žádné peníze.