- Jaguar zde vyvíjí kompletní hnací ústrojí a také software
- V novém areálu také najdete promakaný simulátor pro piloty, který zpracovává reálná data ze závodu
Jaguar TCS Racing otevřel nové technické ústředí v Kidlingtonu v hrabství Oxfordshire, kde se tým připravuje na nadcházející mistrovství světa ABB FIA Formula E v roce 2024 a my jsme u toho nemohli chybět. Jak známo, v klasické formuli Jaguar nefiguruje a soustředí se pouze na Formule E. Jaguar Formuli E zvolil hlavně kvůli tomu, že automobilce umožňuje testovat a vyvíjet nové technologie v oblasti elektrických vozidel. Hned na úvod nás potěšily vystavené legendární modely včetně nádherného C-Typu z roku 1951 a E-Typu z roku 1961. Ty se ale po otevření asi rychle přestěhují zpátky do vyhřívané garáže.
Vše důležité na jednom místě
Do areálu Fortescue WAE jsme se dostali během hodinky cesty z Londýna a najdete zde opravdu vše, co tým Formule E vyžaduje. Zde bude závodní tým pokračovat v navrhování, vývoji a výrobě pohonných jednotek čtyř závodních vozů s motory Jaguar. Od konceptu až po hotový závodní monopost je tady vše pod jednou střechou.
V novém areálu se nachází laboratoř, kde tým montuje pohonné jednotky, a hned vedle najdete dílčí montážní místnost, kde se montují převodovky, zavěšení a chladicí systémy a mnoho dalšího. Jaguar si totiž navrhuje celé vlastní pohonné ústrojí včetně motoru, převodovky, měniče nebo zadního zavěšení. Kvůli snížení celkových nákladů a spravedlivé konkurenci jsou ale podvozek z uhlíkových vláken a baterie společnými komponentami a pro všech jedenáct týmů jsou identické.
Velikostně skromné prostory s neskromným rozpočtem
Díky společným komponentám má automobilka možnost soustředit se na vývoj účinných a lehkých pohonných jednotek elektromobilů, které zlepší výkon a dojezd budoucích elektromobilů. Celý areál ale není vůbec tak velký, jak byste si možná představovali. Kdybych to přehnal, samotná garáž pro monoposty není o tolik větší než soukromá dílna vašeho bohatého kamaráda. Celkově sice na oddělení pracuje více než 100 lidí, ale ne zdaleka všichni pracují přímo na monopostech.
Nuly a jedničky důležitější než výkon?
Obrovskou součástí Formule E je totiž datová analýza. Může to znít zvláštně, ale je to tak. Jako je pro klasickou F1 důležitá aerodynamika, tak je pro FE důležitý software a data. Chleba se tu láme na nastavení vozu a konfiguraci pro každý závod. Auto za závod stáhne až půl milardy záznamů o teplotě, rychlosti přetížení a tak dále. Na základě dat z trati se pak vypracovávají modely a simulace, podle kterých se vypočítává nastavení auta a strategie pro daný závod.
Najdete zde také propracovaný simulátor, kde budou hvězdy týmu Mitch Evans a Nick Cassidy testovat a připravovat se na závody v roce 2024. S těmi jsme se měli možnost na pár minut potkat a pobavit se o tom, jak se posunula Formule E od první generace. Ta ušla skutečně dlouhý kus cesty od první generace, kdy monoposty měly 270 koní a maximálku kolem 220 km/h. Takové hodnoty dnes málokomu vyrazí dech. Navíc řidiči museli v půlce závodu kvůli bateriím vyměnit formuli. To vše je ale minulost. Vidět na vlastní oči lehčí, rychlejší a silnější Jaguar I-PACE 6 v dílně, ve které vznikl, byl opravdu zážitek.
Možná stejně důležitý jako monopost je v dnešní době i zmíněný simulátor. Ten má podklady nových i stávajících okruhů v některých z nejzajímavějších měst po celém světě. A dokáže zpracovávat právě cenná data ze závodu.
Během mistrovství světa ABB FIA Formula E 2024 bude v centrále v Kidlingtonu sídlit vzdálená operační místnost týmu Jaguar TCS Racing, kde budou inženýři poskytovat důležitou online podporu při nastavování a strategii svým kolegům na trati, kteří budou pracovat například na nové E-Prix v Tokiu nebo na ikonickém okruhu v Monaku.
Sympatický James Barclay, výkonný ředitel JLR Motorsport a šéf týmu Jaguar TCS Racing, nám k tomu prozradil: „Přestěhování do našeho nového technického sídla je pro Jaguar TCS Racing významným milníkem a přišlo v ideální čas. Brzy vstoupíme do sezóny 2024 mistrovství světa ABB FIA Formula E, kde budeme pokračovat v naší snaze o body, pódia a vítězství v závodech. Inovace a technologie, které zde v Kidlingtonu vyvineme pro závodní dráhu, budou pokračovat v naší filozofii závodění na silnici, protože se s JLR podělíme o nejnovější průlomové poznatky v oblasti elektromobilů, které podpoří naše budoucí sériová vozidla.“
Mistrovství světa ABB FIA Formula E 2024 začíná 13. ledna 2024 v Mexico City, kde se uskuteční první kolo mnoha napínavých závodů na plně elektrických kolech. Tak se nezapomeňte dívat.