S oznámením operačního systému Windows Phone 7 velmi výrazně poklesla popularita starších Windows Mobile 6.5. Výrobci zařízení některé své modely pozdrželi a raději vyčkají až na příchod nové platformy, do které jsou všeobecně vkládány velké naděje. Windows Mobile 6.5 nyní zažívají období pozvolného úpadku a ač to píši velice nerad, tak mám pocit, že lepší už to v tomhle směru nebude.
Od systému totiž pomalu začínají upouštět i samotní vývojáři aplikací. Důkazem je například velký hráč SPB Software stojící za populárním uživatelským prostředím Mobile Shell. Už v únoru byla ohlášena verze 5.0, která měla přijít v průběhu léta, ale vůbec se tak nestalo a zatím není jisté, zda se pětková verze vůbec objeví. Mnohem pravděpodobnější je, že se výrobce s vývojem soustředí především na Android a jiné platformy, které mu zajistí lepší tržby. Nepříliš veselou statistiku mi poskytl také český vývojář Tomáš Slavíček, který stojí za velmi zajímavou logickou hrou Hexalines. Aplikaci se mu podařilo umístit do několika předních softwarových obchodů jako je Handango či PocketGear a schválně si tipněte, kolik prodaných licencí stačí k tomu, aby se taková aplikace dostala do žebříčku nejlépe prodávaných aplikací? Začněme obchodem Handango, kde se Hexalines v současné době v kategorii Hry nachází na pěkném 49. místě z celkového počtu 2973 her. K obsazení této příčky stačilo pouhých 9 prodaných licencí.
V obchodě PocketGear, pod který spadají ještě prodejní kanály T-Com (aplikace pro zákazníky německého T-Mobile), Mobile2day.de a Smartphone.net, zaznamenala demo verze od 5. července, kdy byla do katalogu umístěna, přes 1 500 stažení. K dnešnímu dni si plnou verzi hry zakoupilo 63 uživatelů a k tomu, aby se hra Hexalines na serveru PocketGear stala 4. nejprodávanějším titulem mezi všemi aplikacemi pro Windows Mobile(!), stačilo pouze 22 prodaných licencí ve dvou týdnech. A to ještě není vše, během tohoto období hra dokonce v prodejnosti na PocketGearu překonala legendární SPB Mobile Shell 3.5. Obchod PocketGear dokonce hru po určité období nabízel s 25% slevou, ale ani to žádný výkyv v prodejnosti nepřineslo.
Tomáš svou hru dále propagoval v recenzích po celém světě, zmínky o ní vyšly třeba i v Rusku, Číně a Spojených Arabských Emirátech. O nejlepší zviditelnění se nakonec postarala zpráva na Xda-developers, ale ani to ve výsledku žádný výrazný nárůst prodaných kopií nepřineslo. Kromě Marketplace, kam nemá český vývojář možnost umísťovat placené aplikace, odeslal Tomáš hru snad do všech alespoň trochu známých obchodů s aplikacemi (Mobihand.com, Handheld.Softpedia.com…), ale zde lze prodané plné verze hry spočítat na prstech jedné ruky. Největší zájem o Hexalines byl mimochodem z České republiky, Slovenska, USA, Německa a Ruska, i když celkový počet prodaných licencí rozhodně nebyl takový, jak by se u takového titulu očekávalo. Hra se neprodává za nikterak vysokou částku a už jen to, že se během prvních dvou týdnů po 22 prodaných licencích dokázala v žebříčku dostat před SPB Mobile Shell svědčí o tom, že žádné zlaté období nezažívají ani jiní vývojáři. Pro ty se mnohem atraktivnější stává Android, iOS a další konkurenční platformy. Nezbývá tedy než doufat, že tento nezájem alespoň částečně změní příchod nových Windows Phone 7, i když ani v tomto případě to obyčejný český vývojář nebude mít vůbec jednoduché.