A sloupky na okrajích čelního skla automobilů postupem let navyšují svou šířku. Je to dáno potřebou chránit posádku vozu při havárii, při přetočení musí nést podstatnou část hmotnosti vozu.
To s sebou však logicky nese i nežádoucí vedlejší efekt: je přes ně špatně vidět. Takto vzniklé slepé úhly jsou u některých vozů opravdu velké. Do výbavy aut se tak stále častěji dostávají asistenti hlídající slepé úhly, ty však stejně pohled do skrytých míst nezajistí.
Nápad za statisíce korun
S možným řešením přišla čtrnáctiletá Američanka Alaina Gassler, které dělalo starost, že její matka a bratr jezdí s Jeepem Grand Cherokee, z něhož je v oblasti A sloupků opravdu špatný výhled. Její nápad je jednoduchý: vedle zrcátka na straně spolujezdce umístila zvenku vozu kameru, kterou připojila na malý projektor umístěný na palubní desce. A sloupek poté ještě pro lepší viditelnost obalila reflexní látkou a pomocí 3D vytištěného dílu upravila projekci tak, aby dopadala pouze na oblast sloupku. Ten se tak stal v podstatě průhledným.
Řešení vypadá na videu až na poněkud rozklepaný obraz docela použitelně. Dívka svůj počin předvedla na vědecko-inženýrské konferenci pro mladé a vyhrála hlavní cenu Samueli Foundation Prize, jejíž součástí je i 25 000 USD (575 tisíc Kč). Je evidentní, že nápad zaujal především svou jednoduchostí a v rámci ceny vozu relativně zanedbatelnými náklady. Navržené řešení však má několik problémů.
Řešení je složitější, než se může zdát
Prvním z nich je omezená viditelnost promítaného obrazu za denního světla. Toho si je vědoma i sama tvůrkyně, která plánuje v dalším prototypu použít místo projekce displej umístěný přímo na sloupku. To však ihned vytváří další problém: v A sloupku bývá ukryt airbag a displej by mohl blokovat jeho vystřelení. Podobný systém vyvíjí firma Continental, která plánuje, že by se displej mohl při vystřelení roztrhnout. Vývoj a schválení takové technologie však může trvat dlouhé roky.
Dalším významným problémem pak je, že samotná kamera nic nevyřeší, projekce bude vždy odpovídat jen jedné konkrétní poloze hlavy řidiče. Aby se obraz měnil podle toho, z jakého úhlu řidič na sloupek kouká, muselo by být součástí vozu i nějaké sledování polohy hlavy. A to by opět vcelku značně navýšilo náklady na implementaci.
Oceněné řešení tedy sice určitě ukazuje směr možného vývoje, nicméně bohužel je předčasné o něm mluvit jako o použitelném produktu. Že jde ve skutečnosti o velmi komplexní problém ukazuje i fakt, že se podobné řešení pokouší zatím bez úspěchu vyvíjet i automobilky, nebo zmiňovaný Continental.
Hyundai a Kia požádaly o patent na podobné řešení loni, Toyota získala patent na systém zrcadel na A sloupku v roce 2017 a už v roce 2014 začal Jaguar a Land Rover pracovat na systému, který by promítal okolí na všechny sloupky ve voze. Komerční podoba však stále na trhu není.