Domů » Bleskovky » Mladá studentka přišla s geniálním nápadem, jak vyřešit mrtvý úhel v autě

Mladá studentka přišla s geniálním nápadem, jak vyřešit mrtvý úhel v autě

A sloupky na okrajích čelního skla automobilů postupem let navyšují svou šířku. Je to dáno potřebou chránit posádku vozu při havárii, při přetočení musí nést podstatnou část hmotnosti vozu.

slepy uhel auta soutez

To s sebou však logicky nese i nežádoucí vedlejší efekt: je přes ně špatně vidět. Takto vzniklé slepé úhly jsou u některých vozů opravdu velké. Do výbavy aut se tak stále častěji dostávají asistenti hlídající slepé úhly, ty však stejně pohled do skrytých míst nezajistí.


Nápad za statisíce korun

S možným řešením přišla čtrnáctiletá Američanka Alaina Gassler, které dělalo starost, že její matka a bratr jezdí s Jeepem Grand Cherokee, z něhož je v oblasti A sloupků opravdu špatný výhled. Její nápad je jednoduchý: vedle zrcátka na straně spolujezdce umístila zvenku vozu kameru, kterou připojila na malý projektor umístěný na palubní desce. A sloupek poté ještě pro lepší viditelnost obalila reflexní látkou a pomocí 3D vytištěného dílu upravila projekci tak, aby dopadala pouze na oblast sloupku. Ten se tak stal v podstatě průhledným.

Řešení vypadá na videu až na poněkud rozklepaný obraz docela použitelně. Dívka svůj počin předvedla na vědecko-inženýrské konferenci pro mladé a vyhrála hlavní cenu Samueli Foundation Prize, jejíž součástí je i 25 000 USD (575 tisíc Kč). Je evidentní, že nápad zaujal především svou jednoduchostí a v rámci ceny vozu relativně zanedbatelnými náklady. Navržené řešení však má několik problémů.

Řešení je složitější, než se může zdát

Prvním z nich je omezená viditelnost promítaného obrazu za denního světla. Toho si je vědoma i sama tvůrkyně, která plánuje v dalším prototypu použít místo projekce displej umístěný přímo na sloupku. To však ihned vytváří další problém: v A sloupku bývá ukryt airbag a displej by mohl blokovat jeho vystřelení. Podobný systém vyvíjí firma Continental, která plánuje, že by se displej mohl při vystřelení roztrhnout. Vývoj a schválení takové technologie však může trvat dlouhé roky.

Dalším významným problémem pak je, že samotná kamera nic nevyřeší, projekce bude vždy odpovídat jen jedné konkrétní poloze hlavy řidiče. Aby se obraz měnil podle toho, z jakého úhlu řidič na sloupek kouká, muselo by být součástí vozu i nějaké sledování polohy hlavy. A to by opět vcelku značně navýšilo náklady na implementaci.

Oceněné řešení tedy sice určitě ukazuje směr možného vývoje, nicméně bohužel je předčasné o něm mluvit jako o použitelném produktu. Že jde ve skutečnosti o velmi komplexní problém ukazuje i fakt, že se podobné řešení pokouší zatím bez úspěchu vyvíjet i automobilky, nebo zmiňovaný Continental.

Hyundai a Kia požádaly o patent na podobné řešení loni, Toyota získala patent na systém zrcadel na A sloupku v roce 2017 a už v roce 2014 začal Jaguar a Land Rover pracovat na systému, který by promítal okolí na všechny sloupky ve voze. Komerční podoba však stále na trhu není.

Tomáš Krompolc

Fanoušek Androidu, Googlu a moderních technologií. Rád si poslechne tvrdší hudbu a mezi jeho nejoblíbenější seriály patří ty z produkce Netflixu. V současné době je spokojeným majitelem telefonu OnePlus 6.
avatar
600
  Sledování diskuze  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
alfred
Anonym
alfred

prosím, zaměřte se raději na kvalitu, než kvantitu a tyhle bulvární články raději ani nevydávejte..
Tenhle „geniální“ nápad tu byl už více jak před 5ti lety, takže nic nového pod sluncem.

_qam_
Uživatel
_qam_

Já asi řídím jiná auta, než většina, nebo nevim, ale jak přesně zavazí tento sloupek při mrtvém úhlu? Při mrtvém úhlu nevidím auto v zrcátku, většinou má předek někde u mých zadních dveří až kufru… Na mrtvé úhly tu existují indikace do zrcátek, které dle mě naprosto dostačují. Tuhle projekci, která v kontextu nedává absolutně smysl, moc nechápu.

Eugi
Anonym
Eugi

Ten mrtvy uhel o kterem pises se tyka toho, ze auto jedouci vzadu vedle tebe v urcitem uhlu neni videt ve zpetnem zrcatku.
Problem o kterem se pise je ten, ze tluste predni sloupky zakryvaji vyhled smerem sikmo vpred. Z osobni zkusenosti muzu potvrdit – napriklad vyjizdim z uzke ulicky dooleva na hlavni a sloupek mi zakryje chodce, ktery nalevo ode mne vstupuje do vozvoky.

Mag.net
Uživatel
Mag.net

Ty jo, tak to ještě nikdy žádného inženýra v automobilkách nenapadlo! :-D. Problém je ten, že tohle řešení je dost komplikované a drahé, takže kdyby šlo do výroby, tak minimálně ze začátku jedině u luxusních vozů. Jinak mrtvý úhel jsou všechny úhly, kam řidič ze své pozice nevidí.