TOPlist

Test Lexus RX L: na vlně komfortu

Automobilce Lexus dlouho chybělo v nabídce obrovské SUV, po kterých je velký zájem. V nabídce byl velký Lexus RX, jenže nabízel kufr o velikosti 539 litrů a to je na obrovské SUV opravdu málo. Pro představu, Škoda Rapid nabídne 550 litrů. Takže na přání zákazníků vznikl Lexus RX L. Vůz, který je o 11 cm delší a odveze až 7 cestujících. V pětimístném provedení naložíte 652 litrů nákladu, jeho délka je rovných 5 metrů. Jde o první sedmimístný Lexus prodávaný v Evropě.

Lexus RX L narostl na rovných 5 metrů.

Lexus RX L: jasně rozpoznatelný design

Design současných vozů Lexus se dost sjednotil a je zcela jasně rozpoznatelný. Na rozdíl od německé konkurence se Lexus nevzdává odvážného designu, ostrých hran a vůbec individualistický přístup. Je to v kontrastu s tím, že Lexus volí primárně konzervativní zákazníci, kteří si neoblékají teplákovou soupravu a kilogramy zlata. Interiér je pak značně konzervativní a vyrobený z prvotřídních materiálů. Ty jsou příjemné na pohled i na dotek. Třeba volant je vyrobený z kůže a dřeva. A jestli si pamatujete dřevo z limuzín devadesátých let, tak na to rychle zapomeňte. Lexus dělá čest svému jménu.

Lexus RX L je pořádný šestiválec

Velké SUV potřebuje pořádný motor. S hodně válci a dostatečným objemem. Toho se Lexus nevzdává. Nabídne benzínový šestiválec o objemu 3,5 litru, který poskytne 263 koní. K tomu nabídne ještě 2 elektromotory. Jeden na přední nápravě, který nabízí 167 koní a jeden na zadní nápravě s výkonem 68 koní. Kdybychom všechny výkony sečetly, dostaneme se až k magickému číslu 500 koní, jenže to v případě tohoto vozu nejde, nikdy nemůžou jet všechny motory na plný výkon. To co získá řidič, když stlačí plynový pedál až na podlahu, je 313 koní.

Chybí vám v dnešní době velké motory? Lexus se jich nevzdává.

Je to podobný výkon, jako nabídne blízký konkurent – Volvo XC90. Jenže motory Volva jsou jen 4 válce, výkon tak musí být mnohem více “nahoněný”. Z výše popsaného je jasné, že RX 450h L nabízí pohon všech kol, přičemž o pohon zadních kol se stará výhradně elektromotor. To zjednodušuje konstrukci vozidla, jelikož dozadu nemusí vést žádná hřídel. Vše obstarají měděné dráty.

O přenos výkonu na přední kola se stará převodovka E-CVT, která spojuje výkon spalovacího a elektrického motoru. Jak jsme u Lexusů zvyklí, jde o převodovku s plynule měnitelným převodem. Dost často mám k tomuto typu převodovek výhrady, v tomto voze mě ale nijak nevadí. Hlavním důvodem je, že auto je dokonale odhlučněné. Takže i když dáte plyn až na podlahu a otáčky spalovacího motoru se přiblíží číslovce 6000, do auta neproniká nepříjemný zvuk.

Druhým důvodem je, že s velkým Lexusem tímto způsobem vůbec nejezdíte a ani chtít jezdit nebudete. Naladění vozu, pohoda na palubě, vše vybízí ke klidné jízdě a žádnému bláznění nebo vymetání zatáček. Ani pro předjetí není třeba tlačit plynový pedál až na podlahu, už v půlce svého chodu razantně zrychlí, za což můžou primárně elektromotory, který nabízí bezprostřední výkon. Co ohromí asi ze všeho nejvíce, to je spotřeba.

Po několika dnech ježdění se ustálila na hodnotě 7,9 litrů benzínu na 100 km. To je naprosto neuvěřitelná hodnota pro auto, které váží 2,2 tuny a ukazuje, že kombinace výkonného spalovacího motoru a elektromotorů opravdu funguje.

Jak je to s tou elektřinou?

Lexus RX L je hybrid, ale nijak se externě nedobíjí. Lexus předpokládá, že jeho zákazníci nebudou chtít připojovat nějaké kabely, takže vše funguje automaticky. Baterie mají kapacitu pouze 2 kWh a v naprosté většině případů se dobíjí pouze rekuperací. Tedy kdykoliv začnete brzdit, bude se kinetická energie měnit na elektrickou a uloží se právě do této baterie.

Při jízdě po městě, kdy často musíte brzdit, se tak akumulátor udržuje pořád nabitý, někde na úrovni cca 80 %. Vůbec město je ideálním prostředím pro hybrid, protože velkou část jízdy si vůz vystačí právě jen s elektřinou a spalovací motor se vůbec nemusí spustit. Pokud vidíte, že je před vámi kolona a pár stovek metrů budete jen pomalu popojíždět, můžete stisknout tlačítko EV (electric vehicle) a tím vynutíte jen jízdu na elektřinu.

Energie mezi koly a baterií proudí obousměrně. Když je baterie vybitá, může ji dobíjet i běžící spalovací motor.

To funguje jen do 60 km/h a ujedete tak jen něco přes kilometr. Pokud rekuperace nestačí a hrozilo by vybití akumulátoru pod 20 %, nastartuje se benzínový motor a přes generátor baterii dobije. Ze všeho nejdůležitější ale je, že to zkrátka funguje. Elektromotory podporují dynamiku, snižují spotřebu a navíc zužitkovávají energii při brzdění, což navíc šetří brzdovou soustavu. Zkrátka paráda!

Infotainment

O něco méně radosti udělá infotainment. Lexus šel vždy svou vlastní cestou a třeba v takovém Lexusu LC je infotainment opravdovým peklem. V RX L je to o poznání lepší, ale pořád se nemůže rovnat s tím, co aktuálně nabízí BMW nebo Audi. Ovládání probíhá pomocí virtuální myši s haptickou zpětnou vazbou. Chce to chvíli zvyku, ale mně osobně tento způsob ovládání vůbec nevadí a dá se na něj komfortně zvyknout.

Co je ovšem pravda, systém není možné ovládat poslepu. Vždy je potřeba vidět, kam a na co klikáte. Výhodou je, že aspoň není třeba příliš sklápět oči. Ovládání probíhá pomocí velkého širokoúhlého displeje v horní části palubní desky. Ten je tak široký, že může být rozdělený, kdy v levé části můžete mít hlavní část systému, napravo pak omezený. Infotainment obsahuje navigaci, rádio, média, bluetooth konektivitu, informace o voze a další části.

Právě navigace dostala nové mapy a pocitově je i o něco rychlejší. Mapa je bohužel naprosto off-line a neumí využít připojení k internetu, to v Česku zatím Lexus nemá v provozu, i když menu vozu je zcela připravené. Dokonce nechybí ani podpora Street View. Snad se brzy dočkáme, protože kdo si jednou zvykne na on-line funkce, ten už nebude chtít jinak. Kde je naopak Lexus vepředu, to je podpora digitálního rádia DAB.

Infotainment se ovládá pomocí černé myši s haptickou zpětnou vazbou.

To stále ještě není standardem a u mnoha aut si příjem digitálního vysílání nepořídíte ani za příplatek. Přitom už za pár let si FM rádio nepustíte. Poslech hudby v Lexusu RX L je vůbec velký zážitek. Aparatura Mark Levinson s 15 reproduktory a systémem Dolby Digital hraje přenádherně.

Lexus RX L & technologická výbava

Prémiové značky jsou vždy nositelé nových technologií a u Lexusu to není jinak. Proto nabízí spoustu asistentů, jako je přednárazový bezpečnostní systém, asistent pro udržení v pruhu, kamera, která čte dopravní značky, sledování mrtvého úhlu, sledování provozu za vozidlem a mnoho dalšího. Řidič pak rozhodně ocení head-up displej, který promítá spoustu informací přímo do zorného pole, výkonná LED světla nebo bezdrátovou nabíječku mobilních telefonů.

Do velké míry je to vlastně jako s tím elektromotorem. Nemusíte řešit, jaké technologie jsou zde k dispozici, důležité je, že vše se promítá v komfort řidiče i posádky. Lexus RX L je jedno z nejkomfotnějších a nejpohodovějších aut, jaké si dnes můžete pořídit.

+2

A jak je na tom vlastně třetí řada sedadel? Dospělý člověk by tu dlouhé hodiny trávit nechtěl, ale v případě dětí je místa dostatek a nemusíte se bát vydat i na delší cestu. Cestující ve třetí řadě přitom není o nic ochuzen. Má svou vlastní klimatizaci, může si tak nastavovat teplotu i sílu proudění vzduchu. Tím, že jsou sedadla jen 2, tak je relativně dostatek místa na šířku, takže k dispozici jsou i držáky nápojů. Jediné omezení tak vzniká při nastupování, kdy je třeba se protáhnout užším průchodem, ale to je stejné u všech těchto typů vozů.

Pochvalu si RX L zaslouží za to, že manipulace se třetí řadou sedadel je elektrická, takže není potřeba se nikam natahovat, vše uděláte pomocí tlačítek.

Lexus RX L

Lexus RX L
8.6

Design vozu

8.8/10

vzhled a zpracování interiéru

9.2/10

propojitelnost s telefonem

7.0/10

dojezd a výdrž baterie

8.5/10

Komfort jízdy

9.5/10

Klady

  • komfort jízdy
  • odhlučnění
  • funkčnost hybridního systému
  • vnitřní prostor
  • spotřeba
  • rozumná cenová politika

Zápory

  • jízda na plný plyn
  • nemoderní infotainment
  • třetí řada je jen nouzová
Autor článku Vratislav Klega
Vratislav Klega
Milovník automobilů, chytrých hračiček, gadgetů. Analytik každým coulem, který miluje matematiku, fyziku a sociální sítě.

Kapitoly článku