- Původní Grand Theft Auto vyšlo v listopadu, respektive prosinci 1997
- Série ve své historii několikrát redefinovala žánr her s otevřeným světem
- Titulům se však nevyhýbala ani kontroverze
Ať už patříte mezi pravidelné hráče, nebo hrami naprosto nepolíbené, jistě jste někdy narazili na písmena GTA. Za nimi se ukrývá zkratka Grand Theft Auto a označuje jednu z nejpopulárnějších a nejvýdělečnějších herních sérií na světě. Ta nedávno oslavila 25leté výročí. V roce 1997 totiž došlo k vydání prvního dílu, tehdy ještě ve 2D, který sice byl změtí pixelů z top-down pohledu, ale už v té době zvládl vyvolávat kontroverze. Ostatně ty k sérii patří stejně neodmyslitelně, jako přejíždění virtuálních prostitutek v rychle jedoucím sporťáku.
Jak to všechno začalo
První GTA se na svět dostalo 28. listopadu 1997. Na začátky série pro zavzpomínal pro BBC jeden z jejich tvůrců Colin Macdonald a nutno podotknout, že zmínil hned několik zajímavých informací. Vývoj jedničky trval přibližně tři a půl roku, přičemž nebylo jisté, zda bude mít úspěch – hře nedávali mnoho šancí ani sami její vývojáři. Jejich predikce se naštěstí nepotvrdila a po prvním dílu jej o dva roky později následovalo pokračování, které spoléhalo na stejné trumfy, ale doznalo celé řady vylepšení.

Podle prvních prototypů se nicméně nezdálo, že by oním úspěšným receptem měl být právě gangster plnící mise pro kriminální živly. Macdonald v rozhovoru dokonce tvrdil, že hlavní postavou měl být dinosaurus, který by rozséval chaos po virtuálním městě. To nicméně později dementoval jeho kolega Mark Dailly, který uvedl na pravou míru, že hře se sice přezdívalo „dino“, avšak důvod byl mnohem prozaičtější – ranný kód v programovacím jazyce C totiž vycházel z dinosauří hry a některé soubory tak zůstaly pojmenovány.
Zlom ve vývoji nastal s přidáním automobilů a přejmenováním na Race’n’Chase. Záhy ale tvůrci přidali volný pohyb po městě a loupeže. Se spoustou nových funkcí a překotnými změnami bylo poměrně obtížné vyladit kód, což vedlo k celé řadě chyb. Sám Macdonald tvrdí, že hru se týmu podařilo dát dohromady až během posledních šesti měsíců vývoje.
Zásadní zlom nastal po přechodu do 3D
Přelom nastal v roce 2001, kdy se na světlo světa dostal třetí díl s nemluvným protagonistou Claudem Speedem. Ten způsobil revoluci především v tom, že hru přesunul z 2D prostředí do kompletně 3D vymodelovaného světa, čímž de facto ustanovil nový žánr městských sandbox akcí, kterému kraluje dodnes. Z pohledu českého hráče je vydání GTA III přeci jen o něco pikantnější, neboť o necelý rok později se na trh dostala legendární česká hra Mafia. Kdyby to tenkrát Dan Vávra a Illusion Softworks stihli o něco dříve, jak bylo v plánu, mohla žánr městských akcí definovat hra pocházející z Brna.

Pokračování Vice City, které vyšlo o rok později, sklidilo rovněž nadšené kritiky, a to nejen díky svému zasazení do města inspirovaného Miami, ale také díky inspiraci mafiánskými filmy jako Scarface či seriálem Miami Vice. Za další zlomový díl se ovšem považuje až San Andreas z roku 2004, který hráčům zprostředkoval problematiku afroamerických gangů na obrovské ploše tří měst: Los Santos, San Fierro a Las Venturas, které mohli hráči znát z prvních dílů.
Po San Andreas si vývojáři z Rockstar North dali načas a v roce 2008 ukázali další pokračování, tentokrát s číslovkou IV a s hlavním protagonistou Nico Bellicem pocházejícím ze Srbska. V rámci tohoto dílu se tvůrci zaměřili na problematiku východoevropských imigrantů, kteří přichází do Spojených států hledat americký sen a také novinku pro celou sérii – multiplayer. Za dalších pět let studio dokončilo prozatím poslední velký díl s číslovkou V, který představil dosud nejpropracovanější svět, tři hlavní hrdiny a mnohem větší důraz na hru pro více hráčů. GTA V zůstává populární i devět let po vydání a díky tomu sijej mohou hráči užívat rovnou na třech generacích konzolí.
Za zmínku stojí také drobné odbočky od hlavních dílů, jako je dvojice Liberty City Stories a Vice City Stories, původně určených pro kapesní konzoli PlayStation Portable, či Chinatown Wars, která se prosadila na Nintendu DS. Oceňovanými přídavky byly také datadisky ke GTA IV s názvem The Lost and Damned a především The Ballad of Gay Tony, jenž je mnohými považován za nejlepší a nejvtipnější přídavek do série.
Kontroverze provází GTA odnepaměti
Byla by chyba opomenout kontroverze, které ke hrám ze série GTA neodmyslitelně patří. Když pomineme zákazy prodeje v některých státech, jako je například Austrálie, patří k nejvýznamnějším bojovníkům proti GTA právník Jack Thompson, který neváhal hraní videoher propojit s reálným násilím. Prudérní americkou společnost zvedla ze židle modifikace s názvem Hot Coffee pro GTA: San Andreas, ve kterém jste mohli se svými virtuálními přítelkyněmi mít sex, proti čemuž se ohradila mimo jiné také Hillary Clinton.

Aktuálně už téměř dekádu pracuje studio Rockstar North na šestém díle, který by podle jejich slov měl být posledním. Ještě před vydáním začala hra sbírat kontroverze a lákat na příběh inspirovaný drogovou tematikou a Pablem Escobarem, přičemž očekávání nenarušil ani masivní únik dat. Kdy se dočkáme poslední hry legendární série, je zatím ve hvězdách, nicméně spekuluje se o vydání v roce 2024.
Který díl GTA je váš nejoblíbenější? Dejte nám vědět do komentářů! :-)