TOPlist

Klakson troubí! Samořídící auta neumí pořádně parkovat, a tak na sebe v noci jen troubí

Auta zaparkovaná na parkovišti (ilustrační obrázek)
  • Autonomní vozidla Waymo nedokáží pořádně zaparkovat, a tak na sebe jen potrubují
  • Auta mají problém v noci, na velkém parkovišti, uprostřed velkoměsta, a ruší tak obyvatele
  • Waymo prý ale o problému ví a aktivně ho řeší

Obyvatelé San Franciska, kteří se nacházejí v blízkosti parkoviště pro autonomní taxíky společnosti Waymo, jsou frustrovaní. Vozidla neustále troubí a ruší klid i v nočních hodinách, kdy se snaží poskládat na parkovišti a z nějakého důvodu jim to nejde.

Klakson troubí, parkovat neumím

Obyvatelé si už prý stěžují a celá situace je stejně nešťastná, jako je absurdní. Na problém upozornil obyvatel San Franciska Ranold White, který bydlí v bytě, jenž má výhled na parkoviště, a kterého opakovaně budily klaksony aut pozdě v noci. Ranoldovi ale stačilo vykouknout z okna a na první pohled zjistil, že tohle není standardní dopravní situace.

Konkrétně šlo o zástupy autonomních vozidel Waymo (spadající pod konglomerát Alphabet), kterým se nejspíš splašily navigační systémy. Vozidla tak nebyla schopna zaparkovat a na poloprázdném parkovišti najít místo, neustále si překážela, posouvala se a vůbec vypadala naprosto neuvěřitelně – takhle by je totiž neřídil snad nikdo soudný.

Víme, řešíme

Waymo o problému ale naštěstí ví a hodlá ho řešit. V reakci na stížnosti totiž vydala společnost prohlášení, ve kterém problém přiznává a tvrdí, že si je vědoma toho, že vozidla mohou na parkovištích krátce zatroubit. Prý ale už identifikovala příčinu a v současné době zavádí opravu.

Samořídící auta v San Franciscu (ilustrační obrázek)
Samořídící auta v San Francisku (ilustrační obrázek)

Parkovací problémy autonomních vozidel v noci nejsou samozřejmě jejich prvním a bohužel zřejmě ani posledním problémem. V minulosti došlo k několika větším i menším incidentům, bouračkám, zablokovaným cestám, zpomalení provozu i regulérním zácpám právě kvůli tomu, jakým způsobem se autonomní vozidla chovají.

Skynet? Kde?

Ono to s tím Skynetem nakonec tak žhavé nebude. Respektive pokrok AI systémů i robotiky byl v posledních letech neuvěřitelně rychlý, působivý a leckdy z takhle nastavené trajektorie skoro až mrazí. Na druhou stranu se pak ale stačí podívat na praktické případy, kdy, když to přeženu, auto není schopné zaparkovat nebo velký jazykový model je schopný svému uživateli sebevědomě tvrdit naprostý blábol.



Muž řídící automobil pro společnost Uber



Nepřehlédněte

Autonomní vozidlo usmrtilo chodce. V ostře sledovaném procesu padl verdikt

Nakonec se tyto i jiné porodní bolesti pochopitelně vyladí, na ChatGPT bude stoprocentní spoleh, auta budou umět jezdit lépe než ten nejlepší lidský řidič a roboti v domácnostech zvládnou udělat perfektní omeletu a ještě po sobě uklidit. Tam ale zatím nejsme, ještě nějakou dobu nebudeme, a tak se budeme muset s nedokonalými auty, halucinujícími „AIčky“ a vlastnoručním děláním omelety ještě nějakou dobu smířit.

Autor článku Adam Homola
Adam Homola
Nové technologie mě fascinují už od útlého věku. K dlouhodobému zájmu o hry a herní průmysl se mi postupem času přirozeně přidal i hardware, software, internetové služby a od roku 2022 i umělá inteligence.

Kapitoly článku