- Trh se smartphony v loňském roce rostl
- Skokanem se stalo Xiaomi, prodeje smartphonů od Applu a Samsungu spíše stagnovaly
- V tuto chvíli není jasné, který výrobce loni dodal na trh nejvíce smartphonů
Rok 2024 lze z pohledu prodejů smartphonů označit za úspěšný – po dvou letech poklesu jsme se konečně dočkali globálního růstu, byť pochopitelně některým značkám se dařilo lépe, některým hůře. Poslední kvartál roku dopadl dle očekávání, avšak na obrazu celého loňského roku se neshodnou ani největší analytické firmy.
Poslední kvartál v roce vyhrál Apple
Čtvrtý kvartál loňského roku žádné velké překvapení nepřinesl, nejvíce telefonů v něm prodal Apple, následovaný Samsungem a Xiaomi. Podle IDC Apple dodal na trh 76,9 milionu smartphonů, což je meziročně o 4,1 procenta méně. Na udržení první pozice to ale bez obtíží stačilo, Samsung má se svými 51,7 miliony dodaných telefonů řádný odstup. Blíže je naopak třetí společnost Xiaomi, která podle dat IDC meziročně o 4,8 procenta vyrostla, když na trh dodala 42,7 milionu smartphonů. O čtvrtou pozici se pak přetahovaly značky Transsion a Vivo s prakticky stejným objemem dodávek lehce nad 27 miliony kusů.
Pořadí | Společnost | Dodávky 4Q24 | Dodávky 4Q23 | Rozdíl |
1. | Apple | 76,9 milionu | 80,2 milionu | -4,1 % |
2. | Samsung | 51,7 milionu | 53,1 milionu | -2,7 % |
3. | Xiaomi | 42,7 milionu | 40,7 milionu | +4,8 % |
4. | Transsion | 27,2 milionu | 28,2 milionu | -3,4 % |
5. | Vivo | 27,1 milionu | 24 milionů | +12,7 % |
Ostatní | 106,1 milionu | 97,7 milionu | +8,6 % | |
Celkem | 331,7 milionu | 324 milionů | +2,4 % |
S tímto pořadím souhlasí i analytická společnost Canalys, která se s IDC shoduje i v procentuálních podílech.
Pořadí | Společnost | IDC | Canalys |
1. | Apple | 23,3 % | 23 % |
2. | Samsung | 15,6 % | 16 % |
3. | Xiaomi | 12,9 % | 13 % |
4. | Transsion | 8,2 % | 8 % |
5. | Vivo | 8,2 % | 8 % |
Ostatní | 32 % | 32 % |
Rok 2024 nemá vítěze
Zatímco na výsledcích posledního kvartálu došlo mezi Canalys a IDC ke shodě, výsledky za celý rok už tak jednoznačné nejsou. Vstupuje do nich totiž i analytická firma Counterpoint Research, podle které se vítězem celého roku stal Samsung, zatímco podle IDC to byl Apple. Rozdíl může být způsoben tím, že IDC reportuje dodávky telefonů, zatímco Counterpoint jejich prodeje. Podle první agentury celý trh vzrostl meziročně o 6,4 procenta, podle druhé „pouze“ o 4 procenta.
Pořadí | Společnost | Dodávky 2024 | Podíl 2024 | Dodávky 2023 | Podíl 2024 | Rozdíl |
1. | Apple | 232,1 milionu | 18,7% | 234,3 milionu | 20,1 % | -0,9 % |
2. | Samsung | 223,4 milionu | 18,0% | 226,7 milionu | 19,5 % | -1,4 % |
3. | Xiaomi | 168,5 milionu | 13,6% | 146 milionů | 12,5 % | +15,4 % |
4. | Transsion | 106,9 milionu | 8,6% | 94,9 milionu | 8,2 % | +12,7 % |
5. | Oppo | 104,8 milionu | 8,5% | 103,4 milionu | 8,9 % | +1,4 % |
Ostatní | 402,9 milionu | 32,5% | 358,9 milionu | 30,8 % | +12,3 % | |
Celkem | 1,238 miliardy | 100 % | 1,164 miliardy | 100 % | +6,4 % |
Podle obou agentur dodávky/prodeje telefonů obou prvních značek spíše stagnovaly, zatímco na nižších příčkách docházelo k významnějším skokům – třetí Xiaomi kupříkladu meziročně vyrostlo o 12, respektive 15,4 procenta (podle Counterpointu, resp. IDC). Agentura Counterpoint rovněž zcela ignoruje konglomerát Transsion, namísto něj ve na dělené čtvrté místo posadila firmy Oppo a Vivo. Přitom podle Counterpointu je Transsion jedním z několika výrobců, kteří stojí za globálním růstem prodejů telefonů na celém světě.
Je zapotřebí také podotknout, že se u všech analytických firem jedná o předčasné výsledky, neboť žádná z nich zatím nezveřejnila data za čtvrtý kvartál – těch se dočkáme zhruba na přelomu tohoto a příštího měsíce, kdy patrně ještě dojde k přehodnocení aktuálních čísel.