Domů » Bleskovky » Je noční režim zbytečný? Modré světlo spánku prospívá, tvrdí nejnovější studie

Je noční režim zbytečný? Modré světlo spánku prospívá, tvrdí nejnovější studie

Už dlouho se říká, že zírat před spaním do displeje telefonu nebo počítače má negativní dopad na kvalitu našeho spánku. To má být zapříčiněno tím, že modré světlo s vlnovou délkou okolo 480 nm blokuje tvorbu neurohormonu melatoninu, který je jinak „odpovědný“ za pocit ospalosti a uvedení těla do spánku.

spektrum svetla
Dosud se mělo za to, že spánek negativně ovlivňuje především světlo kratších vlnových délek, tedy studené odstíny. (Zdroj: Philip Ronan)

Dosavadní vědecké poznatky staré asi 20 let předpokládaly, že protein melanopsin reaguje především na konkrétní vlnové délky, ne tolik na celkovou intenzitu světla. Výrobci proto ve svých přístrojích nabízí funkce typu Night Shift (Noční režim), které barvy displeje upraví do teplejších odstínů. Laicky řečeno – prostě zežloutnou. The University of Manchester však nyní představila studii, která je v podstatě v přímém rozporu se současnými doporučeními.

Škodí naopak žluté světlo?

Ve studii se totiž lze dočíst, že je pro naše zdraví prospěšnější v noci používat naopak tlumená světla studeného odstínu. Toto tvrzení je založeno na zjištění, že protein melanopsin reaguje především na intenzitu světla jako takového. Odstín světla má pak význam spíše pro čípky v oku. Ovšem v opačném smyslu, než se dosud předpokládalo. Výzkum ukázal, že modré (studené) světlo mělo menší negativní dopad než teplé žluté světlo stejné intenzity.

modre svetlo spanek
Usínat s notebookem je možná nakonec pro kvalitu vašeho spánku prospěšné…

Ačkoliv výzkum poukazuje na to, že zásadní je především intenzita světla, jako logické se jeví i vysvětlení, proč má modré světlo v noci menší dopad. Denní světlo je totiž zpravidla teple bílé, samozřejmě pokud není třeba pod mrakem. Se soumrakem se však začne světlo posouvat viditelně do studenějších namodralých barev. Biologické hodiny v těle si tak asociují studenější odstín světla s blížící se nocí.

Tip: přečtěte si náš starší článek o dosavadních poznatcích o efektech modrého světla na náš spánek

Doktor Brown, který výzkum vedl, upozorňuje, že probíhal na myších. Podle něj však mají „dobrý důvod“ se domnívat, že výsledky jsou aplikovatelné i na lidi. To by však znamenalo, že noční režimy naopak váš spánek narušují. Než se tak vědecký rozpor vyřeší definitivně, asi bude nejlepší telefon před spaním nepoužívat vůbec.

Tomáš Krompolc

Fanoušek Androidu, Googlu a moderních technologií. Rád si poslechne tvrdší hudbu a mezi jeho nejoblíbenější seriály patří ty z produkce Netflixu. V současné době je spokojeným majitelem telefonu OnePlus 6.

9 komentářů

  1. není, jasu méně-pohodlí pro oči

    • A nejsou unavené oči přesně to, co potřebujeme pro lepší usnutí? Proč má člověk pořád potřebu se před spaním šetřit, vždyť právě naopak – čím víc se zhuntuju, tím líp spím a to platí i o očích.
      Já jsem osobně zkoušel filtry modrého světla na sobě a měl jsem s tím problémy. Moje hlava to nějak nepobírala a způsobilo mi to každodenní migrény. Od té doby to všude vypínám. Před spaním si třeba něco ještě hodinu pročítám bez filtru a v noci spím daleko lépe, jak proti případu, kdy jsem používal filtr.

  2. „Se soumrakem se však začne světlo posouvat viditelně do studenějších namodralých barev.“

    To sice zacne, ale bezne zarovky sviti teplou žlutou a jsou rozhodne prijemnejsi nez zarovky (LED) do bila (resp. do modra). Vlastne, ty jsi vyslovene NEPRIJEMNE.

  3. A takhle to je se vším, naprosto protichůdné studie, alternativní pravdy, kterým se dříve říkalo lži atd. Tak že člověk ví nakonec stejně houno, kde ta pravda je. Jednou kafe škodí, podle jiných zdraví prospívá. To samé různé potraviny. Tak že nejlepší asi bude to, že každý jedinec pozná na sobě, co mu je nepřijemný a co mu vadí.

    • Hynek Medřický

      Záleží jak se vše interpretuje. Tato studie jen ukazuje slepou cestu, takové studie jsou také důležité, označují takovou cestu cedulkou “prozkoumáno sem už nikdy nevstupovat”
      Pokud si chcete přečíst více tak i s grafama na :
      [odkaz]

  4. Melanopsin nebo melatonin?

    • Melanopsin je fotoreceptor, který reguluje sekreci a potlačení melatoninu. A je právě nejvíce citlivý na na vlnovou délku 480 nm. Co jsem se dočetl, tak tento článek vychází ze studií, kdy myši neměly v pořádku zrak (chyběly jim nějaké receptory v očích). A navíc pokud někdo používá filtr, který hodí na obrazovku jenom žluté světlo, tak není divu, že se nic nestane. V té žluté je stále modré světlo. Nejlepší je používat brýle blokující modré světlo anebo aplikace, které zbarví displej do červené barvy (100% intenzita).

      • Hynek Medřický

        Skvěle zhodnoceno, lépe bych to nenapsal :-)
        Jen drobnost, melanopsin je bílkovina, fotoreceptorem jsou gangliové buňky, které bílkovinu malnopsin obsahují, ale jinak perfektní.
        I s obrázkem na: [odkaz]

  5. Hynek Medřický

    Není to úplně přesně, studie má animální modely s geneticky upraveným počtem čípků, světlo označené jako žluté a modré má stejný melanopsinový impact 13,7 a peak v modré ~450 nm stejně vysoký. Nedá se souhlasit ani s názorem, že slunce je ve dne spíše žluté. Studie vlastně jen ukazuje, že nejlepší je v noci opravdu telefon vypnout. Komentář i s obrázky najdete na: [odkaz]

Napište komentář

Redakce si vyhrazuje právo mazat komentáře, které nesouvisejí s tématem diskuze, nebo jsou útočného či urážlivého charakteru (pomluvy, vulgarity, rasismus či ponižování). V případě porušení těchto pravidel chování může redakce zakázat přístup do diskuze.

Odeslané komentáře jsou strojově kontrolovány (spam, nevhodné výrazy…).