Britská vládní antitrustová agentura Competition and Markets Authority prošetřuje dlouholetou dohodu mezi Googlem a Applem ohledně výchozího vyhledávače v mobilní verzi „jablíčkového“ prohlížeče Safari. Podle její aktualizované zprávy Google cupertinskému technologickému obrovi platí „podstatnou část“ z 1,2 miliardy liber (v přepočtu necelých 35,5 mld. korun), kterou v zemi platí celkově, za tzv. přednostní pozice, tj. aby byl byl jeho vyhledávač v Safari výchozí platformou.
Zpráva tvrdí, že smlouva představuje „významnou bariéru ke vstupu a expanzi“ konkurentů Googlu. Navrhuje také buď omezit schopnost Applu takovéto dohody monetizovat, nebo dát uživatelům možnost si vyhledávací engine při nastavení vybrat.
Mobilní verze prohlížeče Safari se na vyhledávač Googlu spoléhá dlouhá léta, z čehož významně těží jeho reklamní byznys a což mu dává konkurenční výhodu nad jeho rivaly. V roce 2014 soudní dokumenty odhalily, že v USA Google Applu za stejnou dohodu platí miliardu dolarů (v přepočtu zhruba 23,7 mld. korun). Podle analytiků Apple z takovýchto přednostních „dealů“ významně profituje – ročně to má být kolem 9 miliard dolarů.
Pod stále větším dohledem
Regulační orgány jak v Británii, tak USA mají v poslední době velké technologické firmy stále více v hledáčku, protože se obávají, že jejich velikost a síla je činí antikompetitivními. Aktivnější je v tomto ohledu EU, která již přišla s návrhy týkajícími se sankcí za protisoutěžní chování.
Evropská komise za to Google v posledních deseti letech již několikrát potrestala – naposledy před rokem, kdy mu vyměřila pokutu ve výši 1,5 miliardy eur (v přepočtu zhruba 40 mld. korun). Nyní má „spadeno“ i na Apple – prošetřuje jej v souvislosti se správou jeho online obchodu App Store a poplatků, které v rámci něj účtuje vývojářům.