- Českým internetem mává novela autorského zákona
- Podle té nesmí Google a další zobrazovat náhledy článků, aniž by za ně webům platili
- A změnu „pro jistotu“ zavádí i Facebook společnosti Meta
Krátce před Vánoci se hovořilo o tom, že Google začal tvrdě omezovat náhledy zpravodajských článků ve vyhledávání a také přímo ve službě Zprávy Google. A nyní to vypadá, že totéž koná Facebook. Také obsah sdílený přes tuto sociální platformu drasticky mění podobu.
Facebook další na řadě
Již v těchto dnech si můžete všímat, že některé odkazy sdílené na Facebooku postrádají dříve běžné náhledy. Takový typický náhled obsahu se zpravodajským zaměřením dříve zobrazoval obrázek z článku, titulek, URL odkaz a krátký úryvek prvního odstavce nebo perexu textu.
Takto vypadající náhledy však z Facebooku postupně mizí. Jako první na to upozornil server MediaGuru. Ten také oslovil společnost Meta s žádostí o oficiální vyjádření, které zní následovně: „V reakci na transpozici článku 15 směrnice EU o autorských právech do české legislativy měníme pro uživatele v České republice způsob, jakým se na Facebooku zobrazují příspěvky odkazující na zpravodajské weby. Možnost zveřejňovat odkazy na zpravodajské články v Česku neodstraňujeme a budeme nadále sledovat vývoj legislativy.“
Nové odkazy zaplavily Facebook
Podoba proměněných náhledů na Facebooku je de facto totožná jako v rámci vyhledávání Google a jeho služby Zprávy. Náhled je oholený na kost, obsahuje už jenom zkrácenou adresu webu a ztučněný titulek. Podoba samotného facebookového příspěvku se pak nemění. K odkazu můžete připojit třeba fotografii, čímž ale nedojde k nahrazení typického náhledu.
S podivem je i to, že zástupci Mety vůbec zmiňují, že odkazy na Facebooku stále lze sdílet. Jako by tím chtěli implikovat, že uvažují nad zrušením i této možnosti. Sociální sítě – a Facebook jako největší z nich – přitom patří k dalším stěžejním kanálům, kde zpravodajské weby šíří svůj obsah a sbírají čtenáře.
V praxi to vypadá takhle. To je vážně strašný… https://t.co/kgXWCXrSRE pic.twitter.com/gZziP9bVyO
— Tomáš Bizarní (@TomasBizarni) December 21, 2022
Okleštěný Google
O tom, že Google omezil design náhledů v rámci svých služeb, jsme informovali v samostatném článku. Internetový gigant teď ve výsledcích vyhledávání méně zobrazuje zpravodajské weby, u kterých podle zmíněné novely autorského zákona nesmí bez zaplacení zobrazovat úryvek textu ani náhledový obrázek. Mnohem více nyní zobrazuje internetové obchody – třebaže s přesahem do zpravodajství.
Samotná novela vychází z eurounijní směrnice, podle které by Google a jemu podobní internetoví obři měli zpravodajským webům platit za to, že si vypůjčí náhledový obrázek či úryvek textu.
Zastánci změny si od ní slibují nastolení férových podmínek pro tvůrce obsahu, odpůrci (často i z řad mediálních domů) kritizují hledání problému tam, kde není. Omezené náhledy Googlu a nyní i Facebooku mohou přispět k tomu, že se posílí role titulků, což může dále snížit úroveň mediálního prostředí.