Facebook není zrovna dobrým příkladem společnosti, která dbá na soukromí svých uživatelů. Vlastně by se dalo říct, že se jedná o přesný opak. Nejde jen o skandály typu Cambridge Analytica, ale tak nějak i o obecný přístup k nakládání s daty uživatelů.
Nedávno vyšlo najevo, že Facebook platí stovky externích zaměstnanců, kteří poslouchají hlasové zprávy a přepisují jejich obsah. Najatí kontraktoři však netuší, k čemu to po nich sociální gigant chce. A příliš sdílný není ani samotný Facebook.
Poté, co informace o cíleném poslouchání hlasových zpráv lidmi vyšla najevo, Facebook oznámil, že prozatím tento projekt pozastavil. Cílem je údajně porovnávat lidské přepisy s těmi strojovými a zjistit, jestli umělá inteligence správně interpretuje význam zpráv. V oficiálním vyjádření dále stojí, že že aplikace přistupuje k mikrofonu pouze tehdy, když uživatel využívá specifickou funkci vyžadující audio záznam. Tím se v tomto případě myslí tlačítko pro nahrávání hlasových zpráv.
Tím však Facebook zrovna nevysvětlil, proč vůbec chce znát význam hlasových zpráv ze soukromých konverzací. Logicky by se nabízelo, že se tak snaží lépe cílit reklamu, případně přímo upravovat obsah zobrazovaný uživatelům v timeline. Tuto teorii však CEO Mark Zuckerberg poměrně nedávno odmítl v americkém Kongresu.
Zuckerberg v Kongresu dokonce označil podezření, že audio nahrávky využívají k cílení reklam a obsahu za „konspirační teorie“. Pokud mu budeme věřit, je pak ale velkou otázkou, proč stovky lidí tráví přepisem zpráv čas.