Mark Zuckerberg si prohlížel internetový obchod s firmami, na němž nedávno zakoupil multiplatformní komunikátor WhatsApp a po chvíli rozhlížení vložil do košíku společnost zabývající se výrobou náhlavních souprav pro virtuální realitu, Oculus VR.
Přibližně takto by se dala popsat jednoduchost, s jakou aktuálně Facebook investuje do akvizic rostoucích společností. Cena tohoto obchodu je stanovena na 2 miliardy dolarů (cca 40 miliard korun), přičemž 400 milionů dolarů bude vyplaceno hotově a zbytek Facebook pokryje svými akciemi. V případě, že Oculus splní veškeré náležitosti dohody, získá navíc 300 milionů dolarů. Celá transakce by měla proběhnout do konce druhého čtvrtletí letošního roku.
Firma Oculus VR na sebe poprvé upozornila na veletrhu E3 v roce 2012, kde představila první verzi své náhlavní soupravy Oculus Rift. Prostřednictvím serveru pro kolektivní financování produktů Kickstarter se jí podařilo získat další prostředky k rozvoji, její podporovatelé dokonce přispěli téměř desetkrát více, než společnost předpokládala. Díky tomu se podařilo urychlit vývoj druhé verze těchto brýlí, který nedávno vstoupil do finální fáze a společnost již spustila web, na němž si mohou vývojáři tento kus předobjednat.
K čemu ale mohou chytré “brýle” Facebooku posloužit? Facebook tvrdí, že společnost Oculus VR bude nadále nezávislá na svém vlastníkovi a bude sloužit výhradně ke svému původímu účelu – virtuální realitě ve hrách. Nicméně Mark Zuckerberg se nechal slyšet, že by chtěl přenést virtuální realitu i do běžné komunikace, skrze náhlavní soupravu bychom se v budoucnu mohli učit ve virtuálních školách, virtuálně komunikovat se svými lékaři, sdílet nejen ploché fotografie, ale rovnou celé prostory v reálném čase a podobně. Vize šéfa Facebooku je taková, že tato platforma v horizontu deseti let přinese do světa nové prvky pro komunikaci a spolupráci a stane se podobnou samozřejmostí, jakou je dnes chytrý telefon.
Svou radost z obchodu sdílí i zakladatelé společnosti Oculus VR, Palmer Luckey a Brendan Iribe, podle jejichž slov se jim nemohlo přihodit nic lepšího, neboť jim tento obchod umožní rozšířit virtuální realitu mezi širokou veřejnost. Ne všichni jsou ale z této akvizice nadšení, například duchovní otec hry Minecraft Markus “Notch” Persson ve svém tweetu sdělil, že Facebook jej děsí a přestože byl projekt Minecraftu pro Oculus Rift v jednání, zrušil jej.
Uvidíme, jak se k této situaci postaví ostatní vývojáři. Jsme také zvědaví, jak se podpora silného partnera, jakým je Facebook, projeví na urychlení distribuce souprav Oculus Rift do běžného prodeje, prozatím jej totiž vlastní pouze okruh vývojářů.